Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som vet varför Nordnet visar olika procentuell utveckling?

När jag visar ett år tillbaka i grafen visas en utveckling på 634,13% och när jag tittar i avkastnings-kolumnen visas 505,77%.

Även om man räknar av 100 från grafen stämmer inte siffrorna.

Attached Files
    Last edited by jorgeng; 2019-01-19, 09:57.

Comment

• Ursprungligen postat av jorgeng Visa inlägg
      Någon som vet varför Nordnet visar olika procentuell utveckling?

När jag visar ett år tillbaka i grafen visas en utveckling på 634,13% och när jag tittar i avkastnings-kolumnen visas 505,77%.

Även om man räknar av 100 från grafen stämmer inte siffrorna.

Jag har vid två tillfällen kontaktat Nordnet och klagat på detta. Om du slår över till nya Nordnet får du ett annat värde på utvecklingen. Blandar vi sedan in Shareville så får vi ytterligare ett annat värde. Dessutom får vi olika värden på 3 månadersutvecklingen i rubrikhuvudet jämfört med Sharevilleutvecklingen där man väljer 3 månader.
      Tittar vi på 3 månadersutvecklingen så presenterar Nordnet den alltså med siffror på 5 olika ställen. Två av dessa brukar visa samma värde.

Här är olika värden på 3 månadersutvecklingen i procent för ett av mina konton. Sammanställningen är gjord i juli 2018.

28.85 Gamla Nordnet text
      49.60 Gamla Nordnet diagram
      49.66 Nya Nordnet text
      48.88 Shareville text
      0.71 Shareville huvud sön kl 10.00
      28.85 Shareville huvud sön kl 10.30

Så här svarar Nordnet:
      Hej,

Grafen och texten på gamla hemsidan har en dags differens i startdagen som visas. Om du går in på portföljgrafen på konto xxxxxx och väljer "1 år" så säger grafen 131,04 medan texten säger 35,59. Om du ändrar datumet till 2017-07-28 till 2018-07-27 så får du 35,59 % även i grafen. Nya Nordnet säger även den 131,04. Beräkningarna är alltså korrekta men startdagen är missvisande på gamla webben. Det kommer inte ske någon nyutveckling på gamla Nordnet utan allt fokus ligger nu på den nya.

Hälsningar,
      Simon H...
      Nordnet Trading Support

mvh
      Bertil

Edit: Vid ett tidigare tillfälle gjorde jag en kontrollräkning utgående från transaktionsnotor och fann att det är Gamla Nordnet text som visar det korrekta värdet.
      Last edited by Bertil; 2019-01-19, 10:44.

Comment

• Hur påverkar insättningar och uttag. Har för mig att det funnits diskussioner om att det kan bli fel då. Är inte Sharp-kvoten bara beräknad på 3 månader? Ganska meningslös tidshorisont för bedömning. Har det gått bra bli kvoten hög och har det gått dåligt blir kvoten låg.(har inte tittat på detta på länge och inget bekräftat).

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          Hur påverkar insättningar och uttag. Har för mig att det funnits diskussioner om att det kan bli fel då. Är inte Sharp-kvoten bara beräknad på 3 månader? Ganska meningslös tidshorisont för bedömning. Har det gått bra bli kvoten hög och har det gått dåligt blir kvoten låg.(har inte tittat på detta på länge och inget bekräftat).
          Insättningar och uttag skall inte påverka den procentuella utvecklingen. Men har man ändrat sitt depåvärde mycket så får man ju * Utvecklingen kan inte beräknas för angivet intervall.
          Tror att Sharpekvoten på Shareville beräknas för det senaste året förutsatt att kontot existerat så länge. Man måste alltså ha positiv utveckling för de senaste 12 månaderna för att kunna få * på Shareville.

mvh
          Bertil

Comment

• Mycket underligt. Om insättningar och uttag inte påverkar den procentuella utvecklingen så ska det väl gå att beräkna än då. Jag gjorde en liten insättning på en depå. För en period fick jag * Utvecklingen kan inte beräknas. Däremot fanns det värden för andra perioder. Alla värden beräknas väl med utgångspunkt från senaste depåvärde. Det är säkert rätt, men inte logiskt.

Var framgår det att Sharp beräknas för det senaste året. Det har väl inget med om man har positiv utveckling det senaste 12 månaderna eller ej. Är det månadsavkastningarna som används i beräkningen?

Comment

• Jag gjorde uttag i december 2018 inför julklappsinköp och det visas som drawdown i grafen, så mycket föll inte depån som grafen visar...

Comment

• Nya Nordnet grafen säger +534,13%,
                gamla Nordnet grafen +634,13%
                och gamla Nordnet texten +505.77%

Verkar som Nordnet har problem med redovisningen..
                Attached Files

Comment

...
                  Var framgår det att Sharp beräknas för det senaste året. Det har väl inget med om man har positiv utveckling det senaste 12 månaderna eller ej. Är det månadsavkastningarna som används i beräkningen?
                  Genom noggranna studier på mina och andras Sharevilledepåer så sammanfaller Sharpvärdet >0 med avkastning >0 för de senaste 12 månaderna förutsatt att kontot existerat så länge. Tror inte att sharpberäkningen bryr sig om kontoutvecklingen längre tid tillbaka än 12 månader (har jag också kommit fram till genom studier). Hur sharpalgoritmen ser ut för övrigt har har jag ingen aning om, men jag vet att den jobbar i dagsupplösning. Har lagt ner åtskilliga timmar på att kolla detta.

mvh
                  Bertil
                  Last edited by Bertil; 2019-01-19, 17:56.

Comment

Nya Nordnet grafen säger +534,13%,
                    gamla Nordnet grafen +634,13%
                    och gamla Nordnet texten +505.77%

Verkar som Nordnet har problem med redovisningen..
                    Som Simon säger :Grafen och texten på gamla hemsidan har en dags differens i startdagen som visas.
                    Välj ett eget intervall och förskjut startdatumet en dag jämfört med ett år bakåt så bör det bli riktigt.

mvh
                    Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                      Som Simon säger :Grafen och texten på gamla hemsidan har en dags differens i startdagen som visas.
                      Välj ett eget intervall och förskjut startdatumet en dag jämfört med ett år bakåt så bör det bli riktigt.

mvh
                      Bertil
                      Även om jag förskjuter startdatumet en dag stämmer ej siffrorna, däremot får jag i Shareville +534% ökning på ett år och +163% på 3 månader, se bilaga.
                      Attached Files

Comment

Även om jag förskjuter startdatumet en dag stämmer ej siffrorna, däremot får jag i Shareville +534% ökning på ett år och +163% på 3 månader, se bilaga.
                        Kolla idag söndag om det inte blir samma i portföljrapporten.
                        För mig stämmer det idag.

mvh
                        Bertil
                        Attached Files
                        Last edited by Bertil; 2019-01-20, 09:33.

Comment

• Kolla denna 3*** depå. Fem år +192% och 1 år +234%. Jag har kollat utvecklingen av nuvarande innehav och inget instrument kan ha åstadkommit avkastningen den 29:e Augusti. Jag har även kollat Etherum och Bitcoin. Dessa var sålda innan spiken och därefter inga försäljningar av instrumenten och därmed inga innehav. Jag har inte kollat allt. Jag påstår inte att det är fel. Den som är intresserad kan lista ut varför hela avkastningen skapades under en dag.
                          Attached Files

Comment

Kolla denna 3*** depå. Fem år +192% och 1 år +234%. Jag har kollat utvecklingen av nuvarande innehav och inget instrument kan ha åstadkommit avkastningen den 29:e Augusti. Jag har även kollat Etherum och Bitcoin. Dessa var sålda innan spiken och därefter inga försäljningar av instrumenten och därmed inga innehav. Jag har inte kollat allt. Jag påstår inte att det är fel. Den som är intresserad kan lista ut varför hela avkastningen skapades under en dag.
                            Om man söker på dem som har högst avkastning så har många oförklarliga spikar. Jag skulle kunna tänka mig att om man fått sig tilldelat något instrument som inte fått något värde och att man sålt övriga instrument och tagit ut pengarna så att depån huvudsakligen innehåller instrumentet som inte börjat att handlas ännu. När väl instrumentet börjar handlas så ökar ju depån något väldigt procentuellt sett.
                            Filen till det exempel som du har kallar du ju sville, men jag hittar ingen trestjärnig användare med det namnet på Shareville.
                            mvh
                            Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                              Om man söker på dem som har högst avkastning så har många oförklarliga spikar. Jag skulle kunna tänka mig att om man fått sig tilldelat något instrument som inte fått något värde och att man sålt övriga instrument och tagit ut pengarna så att depån huvudsakligen innehåller instrumentet som inte börjat att handlas ännu. När väl instrumentet börjar handlas så ökar ju depån något väldigt procentuellt sett.
                              Filen till det exempel som du har kallar du ju sville, men jag hittar ingen trestjärnig användare med det namnet på Shareville.
                              mvh
                              Bertil
                              Det står jonassi längst ner till vänster Bertil.

Comment

• Den som leder "avkastningsligan" på Shareville kallar sig Predator17 och har avkastningen 90549% på ett år.
                                Men tittar man på utvecklingen under 3 år så ser det ut enligt bilagan.
                                Uppenbarligen så har något instrument tillfälligt nollats för 1 år sedan, vilket gav upphov till den enorma värdestigningen.

mvh
                                Bertil
                                Attached Files
                                Last edited by Bertil; 2019-01-20, 15:13.

Comment

Working...
                                X