Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminshandel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Korrigering av exempel ovan, jag såg fel på kurserna på Öhmans sida. Aktuell sälj för J är nu 104,12 och köp 103,53 vilket jag borde sett, vi vet ju att de har spread 0,59 punkter på sina minis. Det påverkar naturligtvis resultatet en del, vinsten för minifuturen blir 9454 kr skattat och klart.

Comment

Är det någon som vet om det är möjligt att handla terminer i en utländsk kapitalförsäkring, victorylife eller dylikt. Om ja, vad är kostnaden för försäkringen och min. kapital?
      Last edited by larry; 2012-12-03, 23:53.

Comment

dvs. 0.56% i spread jämfört med cirka 0,023% för terminen, låter som vinstmarginalen för öhman är ganska saftig ändå...

ang. ditt förra inlägg,
        Visst, alla får samma nivå på avsluten, men de är ju alla också sämre i och med att man måste köpa en mycket större spread.
        Min erfarenhet av terminshandeln är att om det finns 15st på bästa sälj och jag lägger en köporder på 30st så tar det inte lång stund innan marknaden svalt de resterande 15st.
        jag tror inte vi kommer längre än så här, du upplever att fördelarna med dessa produkter väger tyngre än nackdelarna, jag tycker tvärtom...

Comment

Jag har för mig att det går, kolla med nordnet
          terminen har ju även fördelen att du kan hedga den mot en option eller tvärtom som har precis samma innehåll i kontraktet, kolla OMX hemsida för kontraktspecifikation

Comment

Jo, alla har ju sina åsikter såklart. Men det intressanta med exemplet ovan är att på en affär på 1,1 MSek skiljer det bara 46 kr!

Comment

Då är det väl snart dags även för Nordnet?

http://derivatinfo.se/forum.php?selp...ged#topic11966

Hoppas bara att avanzas tolkning av reglerna överenstämmer med skatteverkets

Comment

Ursprungligen postat av eric Visa inlägg
                Då är det väl snart dags även för Nordnet?

http://derivatinfo.se/forum.php?selp...ged#topic11966

Hoppas bara att avanzas tolkning av reglerna överenstämmer med skatteverkets

Gäller det även kapitalförsäkring eller endast investeringssparkonto? : )

Comment

Ursprungligen postat av larry Visa inlägg
                  Gäller det även kapitalförsäkring eller endast investeringssparkonto? : )
                  Ingen aning, borde kanske gå det med? men det är ju bra om det fungerar med ISK

Comment

Hittade det här inlägget på ett forum gällande en speciell aktie.
                    Inlägget visar hur det kan gå till i verkligheten när det börjar bränna till för utställaren.
                    Instrumenten fungerar i relativt lugna marknader där utställaren hinner med att hedga sig, annars kan det gå som nedan.

"Om det inte var för att Nordea av någon märklig (men strategisk) anledning beslutade sig utan någon som helst förvarning att avnotera sitt eget certifikat så skulle BULL 3an kunnat bli en riktigt bra vinnare framöver. Själv gjorde jag en loss på dem (ca 80K) vilket känns lite sisådär då jag anser att vi blivit dragna vid näsan. SHB och OHM gjorde ngt lika fult för lite mer än ett år sedan då de knockade sina egna wurrar.....svinigt och inte alls i linje med vad man kan förvänta sig av storbanker MEN då jag har NDS bo-lån så skall jag fan trycka på detta och viker de sig inte så byter jag bank helt enkelt"

Comment

Man ska inte tro på allt som står på nätet......

Comment

Det är ju en ganska allmän uppfattning att utställarna av warranter "skruvar vollan" till deras fördel, så varför skulle inte utställarna av dessa produkter hålla på att trixa på samma sätt, de är ju av samma skrot och korn...

En annan effekt av dessa instrument är att marknaden styckas upp i många mindre bitar, vilket leder till att den blir enklare att kontrollera och köra dit man vill, t.ex. att trycka upp eller ner index ett par punkter extra för på så sätt "knocka" någon av sina produkter...

Comment

Det finns helt klart aktörer som inte är helt seriösa, men att dra alla över en kam är ju kanske lite onyanserat. Att någon stackare missat att ett cert skulle stängas och sen spyr galla över emittenten på ett forum på nätet ska man nog inte hänga upp sig alltför mycket på. Och nu ser det ju ut som att det snart blir ok med terminshandel inom KF och ISK så då kan ju alla välja instrument själva. För vår del när det gäller kommersiella robotar är minifutures och cert den enda möjligheten att hantera större volymer utan att trycka iväg kurserna.

För de som är oroliga eller tveksamma hur en emittent sköter sig är det ju busenkelt att samla in kursdata i realtid och studera i efterhand och jämföra med tex terminens utveckling. Bara att slå på visning av köp- och säljkurser i R-upplösning så ser man varenda tick.

Comment

Ponera att era robotar handlade med terminen, hur många kontrakt skulle det då röra sig om?

Comment

En fördel med terminer är att de frigör kaptial för andra investeringar. Terminen har nog det lägsta courtaget och spread. Öhmans minifutures dock har en mycket bra spread och är skatten viktigast så är det nog det bästa alternativet. De som kör "hard core" använder nog terminen.

Comment

Ja det är ju bra att det finns olika att välja på

Handlar man ofta som en del verkar göra med 10 avslut per dag är nog terminen det bästa?

kör man svingar över natten kanske minifutures med inbyggd stoploss är ett bra alternativ?

Comment

Working...
                                X