Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Det låter logiskt. Sedan gäller det att ha rätt i tid. Du kan ha rätt på måndag eller 2018. Sedan chefen för BKN började spå en krasch i fastigheter har priserna gått upp 100%. Skulle fastigheter gå ner 20% är de ändå upp 80% sedan han började spå en nedgång. Nu är det inte samma sak, men resonemanget är det samma. Det är väl meningen att din modell ska ta hand om detta?

    Jag har gjort samma sak som du gjorde 2012. Förmodligen gick index upp kraftigt nästa dag? Gör du samma sak 100ggr så blir det nog bra affärer, men riskabelt. Under 2008 så var det vanligt med intraday rörelser på 5-10%.

    Comment


    • #62
      Snart helg igen! Förra helgen kom jag in på börsras. Idag hittade jag en trevlig länk om detta på Cornucopias blogg.
      http://cornucopia.cornubot.se/2015/0...aschen-sa.html
      Här är en annan blogg som behandlar samma tema:
      http://www.blogg.etfsverige.se/borse...aktiemarknaden
      Länk till en krönika av Anders Haskel
      http://www.aktiespararna.se/artiklar...oten-ar-dolda/

      Med vänlig hälsning
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2015-03-21, 14:25.

      Comment


      • #63
        Den stora skillnaden inom börshandel går ju mellan värdeinvestering som tex Berkshire Hathaway sysslar med och trading.
        Om man ser på de företag som ligger på Large Cap listan så betraktas ju de som mer stabila än företagen på smålistorna. Om man tidigare värdeinvesterat och blivit intresserad av trading så är det ju lämpligt att i första hand handla Large Cap utan blankning och försöka att swingtrada. Med denna metod så både har man kakan och kan äta den (om man lyckas få in rätt timing). Kommer man ur fas så är skadan begränsad.

        Då man swingtradar på Large Cap (som jag själv inte gjort så mycket) så försöker man ju pricka in cykliska branscher, årsanomalier och månadsanomalier.

        De yttre omständigheterna som påverkar företags aktiekurser och som företagsledarna inte kan påverka är ju makrohändelser och makrostatistik.

        Mycket av värderingen av en aktie ligger ju i företagets framtidstro. För att aktiens värdering skall vara relevant krävs ju att företaget har expansionsplaner. Omsättningen måste öka och vinsten måste öka.

        Ett företag som inte har expansionsplaner kommer inte att lyckas på börsen. Är företaget nöjt med sin omsättning och vinst så passar det bäst som privatägt familjeföretag.

        Börsföretagens obligatoriska expansionsplaner kan ju hänföras till samma kategori som kedjebrev. Så länge det kliver in fler kedjebrevsdeltagare fungerar det ju utmärkt och de som klev in tidigt belönas. Alla inser ju att ett kedjebrev inte kan hålla på i det oändliga, till slut tar det ju stopp och de som klev in sent förlorar sin insats. På samma sätt fungerar ju börsbubblor.

        Börsbubblan kan ju vara branschspecifik (IT), landsspecifik (fastighets/bank/kraschen i Sverige på 1990-talet), eller världspåverkande (kraschen på 30-talet). Dagens samhälle är ju mer sammankopplat så en krasch i en bransch eller i ett land påverkar hela världen mer eller mindre.

        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2015-03-21, 10:46.

        Comment


        • #64
          Det är ju vanligt att aktiva placerare har flera portföljer eller depåer. En portfölj kan ju hanteras enligt värdeinvesteringsprincipen där det viktiga är att behålla portföljvärdet över tid med en liten men stabil värdeökning.

          En annan depå kan betraktas som tradingportföljen där ett begränsat kapital skall öka maximalt inom de spelregler man ställt upp. Tidshorisonten är kortare än för värdeportföljen och man tar kalkylerade risker. Tradingportföljen kräver aktiv arbetsinsats från ägaren (antingen manuell bevakning eller en stor nedlagd arbetsinsats i form av scriptning för automathandel).

          Som jag tidigare skrivit så beror mycket av missuppfattningarna på detta forum att vi inte tillräckligt tydligt talar om vilken typ av portfölj som vi avser då vi tar fram våra ordermodeller.

          Ytterligare en form av aktiehandel är ju stockpicking dvs att mycket tidigt handla på sig förhoppningsbolag på smålistorna där man hoppas på en relativt snar flerdubbling av aktiekursen. Denna typ av handel kan svårligen automatiseras med framgång med undantag av SL script.

          Med vänlig hälsning
          Bertil

          Comment


          • #65
            Eftersom detta skrivs i filosofitråden så får man kanske komma in på lite orelaterade (halvrelaterade) områden, i detta fallet:
            Börs-SM
            Under den senaste 10 årsperioden har jag brukat delta med en eller flera portföljer. Som bäst har jag placerat mig bland de 25 bästa. På den tiden var det oljebolag typ Lundin Petrolium som presterade bäst.
            Från början så var reglerna att man bara fick omplacera ett visst antal gånger per år. Sedan släppte man på detta så man fick omplacera hur många gånger som helst.

            För något halvår sedan skickade Aktiespararna ut en enkät där de frågade deltagarna hur man kunde göra Börs-SM mer intressant. Mitt förslag var att tillåta intradaghandel så att man bättre kunde pricka topparna. Aktieinvest tillämpar ju en handelsprincip som de kallar andelsorder där man kan handla delar av aktier enligt:

            "Vid AndelsOrder har orden avslutsgaranti, det vill säga genomförs samma ordinarie börsdag om ordern inkommit innan kl 14.00. Vid köp gäller högsta betalkurs minus 5 % av skillnaden mellan lägsta och högsta betalkurs under dagen och omvänt gäller vid försäljning."
            Denna princip och att man inte kan lägga sina pengar i en kassa utan alltid måste vara fullinvesterad gör att man aldrig kan sälja på topp och köpa i botten.

            Tyvärr fick mitt förslag inte gehör utan istället tog man bort möjligheten att omplacera helt. Nu förstår ni kanske varför jag skriver detta inlägg i filosofitråden. För att göra bra ifrån sig måste man alltså välja de aktier som presterar bäst till 23 november.

            Först måste man alltså gissa ett börsscenario (allmän trend) och sedan försöka bedöma vilka aktier/instrument som presterar bäst under dessa förutsättningar.
            Min allmänna bedömning är ju att vi står inför en allmän börsnedgång så 2 av de 9 instrumenten är Bear. Sedan så resonerar jag så att vid allmän nedgång brukar man trösta sig med godis, så godisaktier bör ju gå bra.
            Jag tror även på guld så en aktie är ett guldminingbolag.
            Det som är svårast att förutspå är ju presumtiva kursraketer på smallcaplistorna. Innovativa små läkemedelsbolag kan ju få sina preparat godkända eller bli uppköpta till höga kurser av Big Pharma. Tyvärr är jag inte tillräckligt påläst på dessa, men har med något bolag som en chanspost.

            Finns det någon annan forumdeltagare som anmält sig till årets Börs-SM? Anmälningstiden har ju inte gått ut ännu så avslöja inte exakt vilka aktier som valts utan bara resonemanget bakom.

            Med vänlig hälsning
            Bertil


            Edit: Jag tror ju bara att det kommer att bli en allmän nedgång 23 november jämfört med nu. Index kan ju fortfarande stiga 100 punkter till. Illustrerar med en bild.
            Attached Files
            Last edited by Bertil; 2015-03-21, 17:13.

            Comment


            • #66
              re

              Nej, jag har faktiskt aldrig deltagit i Börs-tävlingar. Anledningen är att för att vinna så måste du agera på ett sätt du sannolikt aldrig skulle göra med en verklig portfölj, du måste ta risker som jag inte tar i normalfallet med mina hårt ihoparbetade pengar. Jag ser i princip noll och ingen poäng med det där spelet.

              Comment


              • #67
                Bertil, du verkar enormt rädd, eller ivartfall hårt fokuserad på, för börskrascher? Varför? Kommer den, vilken ingen kan förutspå ändå, så får man agera då, följa trenden. Och skulle det komma på ett ögonblick när man sätter morgonkaffet i halsen, så får man se till att hantera smällen via rimlig money management, så att man överlever till nästa fas. Att bygga sina strategier på "den stora smällen" tror jag är dömt att misslyckas, i längden.

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                  Nej, jag har faktiskt aldrig deltagit i Börs-tävlingar. Anledningen är att för att vinna så måste du agera på ett sätt du sannolikt aldrig skulle göra med en verklig portfölj, du måste ta risker som jag inte tar i normalfallet med mina hårt ihoparbetade pengar. Jag ser i princip noll och ingen poäng med det där spelet.
                  Jag håller med om att för att vinna så måste man chansa hårt/alternativt vara mycket bra påläst/ med stockpicking på smålistorna, inget man vill satsa stora pengar på, men insatsen för Börs-SM är bara 5000:- och jag har bara en portfölj.

                  Med vänlig hälsning
                  Bertil
                  Last edited by Bertil; 2015-03-21, 21:45.

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                    Bertil, du verkar enormt rädd, eller ivartfall hårt fokuserad på, för börskrascher? Varför? Kommer den, vilken ingen kan förutspå ändå, så får man agera då, följa trenden. Och skulle det komma på ett ögonblick när man sätter morgonkaffet i halsen, så får man se till att hantera smällen via rimlig money management, så att man överlever till nästa fas. Att bygga sina strategier på "den stora smällen" tror jag är dömt att misslyckas, i längden.
                    Alla har ju olika intressen. Mitt intresse är ju egentligen makroekonomi. Jag är mer intresserad av VARFÖR trenden går som den går och vilka parametrar som styr trenden. Vad gäller mina ordermodeller på terminshandeln så vill jag naturligtvis att de skall kunna hantera alla börsrörelser inklusive börskrascher.

                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

                    Edit: Man kan ju inte förutspå när en börskrasch kommer, bara bedöma om sannolikheten är hög eller låg för krasch. När hysterin under IT-bubblan satte in insåg många att det här inte kunde hålla i längden men likväl fortsatte uppgången ett tag till.
                    Last edited by Bertil; 2015-03-21, 23:19.

                    Comment


                    • #70
                      Det är ju kul att veta hur ni andra tar fram en strategi med ordermodeller. Man kan ju göra på många olika sätt. Antingen bestämmer man först ett instrument (aktie,termin,derivat) och skräddarsyr en strategi för det eller så tar man fram en strategi och ser vilken aktie som den passar in på.
                      I det här forumets tusentals inlägg är det sällan som någon redogör för sin väg från ax till limpa.
                      I scripttrådarna så heter det ju ofta: "Jag vill scripta trigg när det och det inträffar *, jag har scriptat så här men det finns en bugg".

                      Det är sällan som man får en bakgrund tex "jag ämnar handla med aktier på large cap och swingtrada med intervallet 2-15 dagar, max 3 aktier åt gången utan blankning. Tänker handla strax innan stängning och göra analys intradag med upplösningen 60 minuter. Trenden tänker jag detektera med medelvärden och ha dessa bivillkor..."
                      Det finns tex möjlighet att manuellt lägga in linjer och få trigg när kursen bryter linjen. Detta har jag aldrig gjort. Men det finns säkert någon som tycker att detta är en helt förträfflig metod. Tycker du det?
                      mvh
                      Bertil


                      *En minst lika viktig fråga är att redogöra för VARFÖR du vill trigga när det och det inträffar! Har du läst om metoden i en bok, har du redan handlat så manuellt och vill bara automatisera dina modeller eller har du studerat en kurva och gjort en upptäckt?
                      Last edited by Bertil; 2015-03-27, 16:23.

                      Comment


                      • #71
                        Att folk inte vill ge ut info om lönsamma strategier är ju ganska förstående men det är såklart kul om det skulle bli en mer öppen diskussion om hur folk använder NAT. Jag var väl den typiska trendföljaren förut men ju mer research jag gjorde så insåg jag att det är ganska kontraproduktiv på när det gäller aktiemarknaden. På kort sikt (1-5 dagar) så tenderar jag att hitta mycket mer bevis för mean reversion än trend. På längre sikt som veckor, månader och år så fungerar nog trendföljande bättre även på aktier. Finns ju mycket akademiskt stöd för momentum tex. Jag försökte sätta upp en sådan portfölj förut men fick aldrig scriptet att fungera.

                        För att hitta swingtradingstrategier så brukar jag antingen gå på X-% förändring över X-tid, fade:a N-antal bars upp eller ner, ett "mean" av något slag +/- X-antal standardavvikelser/ATRs. More than one way to skin a cat. Tanken bakom det är ju att aktien har gått för långt och befinner sig utanför vad som kan anses normalt och därmed borde gå tillbaka till ett mer normalt läge.

                        För intradagshandel använder jag ungefär samma tänk men handlar också lite trendföljande manuellt. Allt automatiskt är dock mean reversion. Om det finns starka kalendereffekter eller "seasonality" så är det också något jag är intresserad av. Jag försöker hålla det enkelt med max 3-4 parametrar och istället ha många strategier så att man inte är så utsatt om en skulle sluta fungera.

                        För att bryta tystnaden om strategier så kan jag väl bjuda på en enkel som triggade idag, OMX var ner 3 dagar i rad och då finns det bra edge för att gå emot. Bifogar backtest med exit efter 3 dagar. (Jag använder dock en lite mer avancerad exit men man kan ju inte ge bort allt gratis )

                        17:19 ORDER "sl) 3 days Down KÖP Index OMX XACT BULL 2" kurs 646.90

                        Mvh Calle
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          De flesta verkar köra mean reversion, vilket nog förklaras av aktiemarknadens karaktär. Är det någon som kör break-out strategier?

                          För de som inte har kollat på Rikochett se länken. Den skulle kunna modifieras. Antingen entry eller exit.

                          http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=3176

                          Comment


                          • #73
                            Ja man får ju ta det som bjuds, hittar jag en edge med trend så är det såklart inte så att jag struntar i den bara för att det inte är MR.

                            Läste lite snabbt i tråden, rikochett verkar dock inte bygga på breakouts? Eller har jag missat något?

                            Mvh Calle

                            Comment


                            • #74
                              Nej, det vara ett uppslag för att labba.

                              Comment


                              • #75
                                Rikoschett är faktiskt helt usel i sitt grundutförande. Den behöver någon form av trendfilter och troligen en bättre edge.

                                Comment

                                Working...
                                X