Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Så här ser simuleringsresultatet ut då man överoptimerar för 2015

    a 43,25
    b 92,4
    c 88,5
    d 46,5
    e 158,25
    f 145,35
    g 90,5
    h 71,75
    i 152,25
    j 124,4
    k 13,75
    l 61,65
    a 67,75
    b 36
    1192,3

    Jag har ju optimerat mot max totalsumma, men på köpet får jag alla terminer med plusresultat. Jag har inte använt NAT:s optimeringsfuntion utan kört allt manuellt. Det tar drygt 5 minuter att simulera en termin i 5 s upplösning, men jag kan köra 4 terminer samtidigt (parallellt, Win7 och i7 processor ).
    Det är ju totalt 13 terminer så det tar närmre 30 minuter att köra och sammanställa en totalkörning. Då man optimerar så får man bara ändra en parameter i taget, annars vet man inte vad man gör. En körning för samtliga terminer för att dokumentera resultatet med återinvestering tar över 8 timmar.

    Var optimistisk, optimera mera !
    Bertil


    Edit: Som de flesta vet så innehar jag ingen position över natten och handlar bara undantagsvis (= vid extrem volatilitet) måndagar och fredagar.
    Last edited by Bertil; 2016-01-23, 10:43.

    Comment


    • Smart att simulera en parameter i taget. Du får ju så bra resultat och sedan fungerar det inte på 2014( i alla fall tidigare). Ett år är inte lång tid med ankringsmetoden. Kanske för lång tid för dina modeller. Särskilt då du ofta ändrar? Du har snitsen uppe och jag tänkte att ett rullande fönster kanske fungerar över tid. Dvs optimera på x-antal terminer och sedan köra x-antal terminer out of sample. Behåll resultatet och flytta fram optimeringen. Du får ju ändå ganska snart reda på om det fungerar. Det gäller att hitta längden på optimeringen vs out of sample. Du får säkert sämre totalresultat, men eventuellt kan det fungera över tid.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        Smart att simulera en parameter i taget. Du får ju så bra resultat och sedan fungerar det inte på 2014( i alla fall tidigare). Ett år är inte lång tid med ankringsmetoden. Kanske för lång tid för dina modeller. Särskilt då du ofta ändrar? Du har snitsen uppe och jag tänkte att ett rullande fönster kanske fungerar över tid. Dvs optimera på x-antal terminer och sedan köra x-antal terminer out of sample. Behåll resultatet och flytta fram optimeringen. Du får ju ändå ganska snart reda på om det fungerar. Det gäller att hitta längden på optimeringen vs out of sample. Du får säkert sämre totalresultat, men eventuellt kan det fungera över tid.
        Olika typer av triggerscript fungerar ju för olika typer av handelsklimat.
        Nästan alla mina triggerscript bygger ju på break out för att handla, dvs handelsklimatet måste innehålla denna typ av rörelse som sedan övergår i en kort trend.
        Dagens max-min måste vara över 15 punkter för att det skall gå att ta hem en vinst.
        Handelsrörelserna får inte vara för snabba då jag har medelvärden på drygt 20 minuter som måste hänga med i rörelserna.

        Det handelsklimat vi haft under 2015 fram till nu uppfyller ovanstående kriterier. Ändrar sig handelsklimatet så måste jag ändra mina ordermodeller.
        Jag har ju flera parametrar i ordermodellerna som tittar på dagens max-min, max-min för de föregående dagarna, hur snabb och volatil kursrörelsen är dvs medelvärdet ändras med volatiliteten. Men har man inte upplevt och studerat ett visst handelsklimat så har man inga ordermodeller som passar.

        Med vänlig hälsning
        Bertil

        Hur lång tid tillbaka som simuleringen skall omfatta kan ju diskuteras. Ju längre tid som man optimerar över desto robustare blir ju ordermodellerna för att kunna hantera olika handelsklimat. Om handelsklimatet ändrar sig mycket, så får man försöka ta fram ett villkor eller indikator för detta samt låta detta villkor blockera de ordermodeller som inte fungerar för detta handelsklimat. Att ta fram blockerande villkor är alltså lika viktigt som att ta fram triggande villkor. Får man ett helt annorlunda handelsklimat får man ju ta fram nya triggvillkor som endast verkar på detta handelsklimat och inte övriga handelsklimat. En indikator som visar om ordermodellerna fungerar eller inte är ju den summerade dagsvinsten. Stor negativ dagsvinst ger lov att släppa fram lite snabbare ordermodeller.
        Last edited by Bertil; 2016-01-23, 12:27.

        Comment


        • Jag har gjort en sammanställning på dagsrangen (fram till mitt sista avslut) och vinsten för 2014 (från 2014-05-20 och framåt) samt för hela 2015.
          Vi ser att dagsrangen är högre för 2015 med väldigt många dagar runt 20 punkters range vilket är enklare att göra vinst på.

          Med vänlig hälsning
          Bertil
          Attached Files
          Last edited by Bertil; 2016-01-24, 11:02.

          Comment


          • För skojs skull tog jag fram ett volatilitetsindex som ser ut så här:
            i1(
            perioder01=Sub(int(mult(frac(d),1440)),541)
            sling01=mov(c,3)
            sling02=mov(c,25)
            slang01=Sum(Abs(Sub(sling01,aref(sling01,1))),perioder01:900)
            slang02=Sum(Abs(Sub(sling02,aref(sling02,1))),perioder01:900)
            volatilkvot=div(slang01,slang02)
            )

            Det är alltså längden på medelvärdet av 3 minuter delat med längden av medelvärdet av 25 minuter fram till dagens sista affär.
            Har alltså ovanstående som ett g) script.

            Vi ser på bilden att för låg volatilitet så är vinsten god, för riktigt hög volatilitet så är vinsten negativ. Det beror på att många av mina ordermodeller innehåller villkor på att ett medelvärde på drygt 25 perioder skall gå åt rätt håll.

            Med vänlig hälsning
            Bertil
            Attached Files

            Comment


            • Helgens tradingfilosofi får handla om datorsäkerhetsfilosofi.
              För att gardera sig mot en hårddiskkrasch (har ju alla datoranvändare som jobbat med datorer 10+ år varit med om) så måste man ju vidta åtgärder.
              Några kanske är så moderna att ni speglar filer till "molnet".
              Själv är jag lite mer old school.
              Om jag har tid brukar jag varje vecka kopiera samtliga kataloger i Autotrader till en backup map. Sedan zippar jag innehållet på backup mappen och lägger på en USB-sticka. Därefter kopieras zipfilen in i reservdatorn. Har jag tid unzippar jag filen och kopierar in i reservdatorns Autotrader katalog.

              Jag har många stora projekt i Analyzern som jag helst inte vill deleta, vilket gör att den mängd filer som jag kopierar just nu uppgår till 102 Gb och zipfilen är över 10 Gb stor, vilket gör att ovanstående procedur tar ett antal timmar att genomföra.
              Det är lämpligt att man har samma Autotraderversion på sin huvuddator och reservdator för att överföringen skall gå smidigt.

              Med vänlig hälsning
              Bertil

              Edit: Då allt är överfört till reservdatorn starta Autotrader och sätt den i pausläge, samt avsluta. Detta för att båda autotraderdatorerna inte skall handla samtidigt av misstag, tex då man startar reservdatorn under börsens öppettider för att göra någon simulering. Är man klantig som jag är det viktigt att ha metoder för att upprätthålla säkerheten.
              Last edited by Bertil; 2016-01-30, 11:46.

              Comment


              • Sådär, nu är databackupen avklarad.
                Jag tycker mig se en ökad aktivitet i scripttrådarna, det är roligt. Hade även hoppats på ökad aktivitet i filosofitråden och andra trådar som inte direkt har med kodning att göra, men där är ökningen mer marginell.

                Det finns en lång tråd som handlar om kodning av Heikin Ashi, men ingen förklaring av vad det är för något. Är man inte en erfaren kodare kan det vara svårt att se vad man är ute efter i koden. Hittade en förklaring i ord på denna sida. http://swing-trading-strategies.com/...rading-system/

                The Heiken Ashi candlestick chart looks like the real candlestick chart but there’s a difference:
                1.in a candlestick chart, each candlestick has four different prices which are: open, high, low & close. Each candlestick that is formed after has not relationship with the one the formed previously.
                2.But with heikin ashi candlestick, each candlestick is calculated using some information from the previous candlestick:

                If you wan’t to know more here is a brief detail of how the heikin ashi candlesticks calculated and plotted:
                •Open price=average of the open and close of the previous candlestick
                •High price=is chosen from the one of the high, open and close price of which has the highest value.
                •Low price=is chosen from the one of the high, open and close price which has the lowest value
                •Close price=is the average of the open, close, high and low prices.

                Which means each candlestick that is formed on the heikin ashi chart is related to the previous one before it-therefore it causes the heikin ashi to delay-just like a moving average indicator.

                TRADING USE OF HEIKIN ASHI

                Heikin Ashi candlestick charts are used in the same manner as a normal candlesticks.

                However there is an additional feature of heikin ashi that makes them different from standard candlestick charts and it is this:
                •the colour of the heikin ashi candlestick is supposed to indicate the overall trend direction of the market
                •which means it ignores the intermediate trend direction which is happening. In other words, it avoids the noise.

                In summary: heikin ashi candlestick chart patterns allow you to stay with the overall trend by allowing your to avoid the noise or the minor fluctuations of price that is prevalent in a standard candlestick chart!

                That’s all there is for you to know about Heikin Ashi Candlestick Charts


                Alltså Heikin Ashi är en typ av medelvärden där man försöker filtrera bort tillfälliga spikar. Är den då bättre än andra typer av medelvärden? Vilken periodtidsupplösning fungerar den bäst för? Ja, det får vi förhoppningsvis se i kommande bifogade diagram i just Heikin Ashi tråden. Berra har varit pionjär med en del simuleringar.

                Med vänlig hälsning
                Bertil

                Comment


                • Heikin Ashi är populärt bland många handlare, jag gissar att det är för att det blir enklare rent optiskt att se trender på ett enklare sätt. Det är en form av brusreducering, men ett bra sätt att få både den "verkliga" och filtrerade grafen är ju att lägga två diagram jämte varandra.

                  Attached Files
                  Last edited by Rikard Autostock; 2016-01-31, 11:37.

                  Comment


                  • Nu då börsindex är nedåtgående och svajigt så tycker jag mig se minskad aktivitet på forumet. Har man långsiktiga investeringar som man tror på, så kanske man håller sig borta från börsen för att inte bli deprimerad.

                    I scripttrådarna är det ju en del aktivitet, men man skriver där inte så mycket om handelsfrekvens och vilka instrument man skall handla.

                    Då jag själv handlar kortsiktigt så välkomnar jag ju hög volatilitet, för det ger möjlighet till snabba vinster (och tyvärr också snabba förluster ).

                    Välkomna till filosofitrådarna för fler funderingar! Sedan är det ju simuleringstrådarna och därefter redovisningstråden (Hur går era affärer?)

                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

                    Comment


                    • En vanlig fråga på forumet är hur antalet felsignaler kan minskas eller hur brus kan undvikas. Man måste ställa sig frågan om det är brus eller om triggern inte har tillräcklig edge (vilket inte är lätt). En förklaring är att kursrörelserna en stor del av tiden inte är normalfördelade(s.k. tjocka svansar), samt rycker slumpmässigt fram och tillbaka.

                      ”Jag läste för något år sedan att Apples aktie steg över 6000 procent 2002-2012 trots att kursen gick ned 48 procent av dagarna. Från en dag till en annan är det alltså mer eller mindre slumpen som avgör om det går upp eller ned.”

                      I diagrammet finns det två större nedgångar, 55% resp 40%. Det skulle inte vara lätt sitta kvar hela tiden med en långsiktig position.

                      Intradag har mer brus än dagsdata. Vid högre minutupplösningar(lägre minuter) ökar antalet signaler och oftast än mer felsignalerna. Om man delar in triggers i två huvudtyper(exkl. skalpning market making, etc). Värde/Mean Reversion som köper på svaghet och säljer på styrka. Trend/Break-out gör tvärt om, dvs kursrörelsen tros fortsätta i samma riktning. Typiskt för Trend/Break-out är fler felsignaler, d.v.s. en lägre vinstprocent, medan vinsterna är stora. Dessutom förloras ofta en del av upparbetad vinst i slutet på trenden. MR har tvärtom en högre vinstprocent. Dessutom tenderar stop-loss att fungera sämre på MR och har större maxförluster. Detta är självklart för många. Andra har observerat detta, men inte funderat på varför.

                      Här är några exempel på metoder som minskar antalet signaler för att försöka förbättra en strategi. Har ni fler förslag?


                      Vollafilter. Om kursen har rört sig inom ett intervall under en tid tas inga nya positioner. Kan baseras på %, skillnad mellan bolinger bands, etc.

                      Bygga in en delay i tid mellan signaler

                      Bygga in en delay i kurskillnad mellan signaler

                      Money Management, tex låta en position ligga kvar med flytande exit

                      Timer, där signalen bekräftas en viss tid efter att den blev sann

                      Minska upplösningen(öka antalet minuter)

                      Handla på fullbordade staplar

                      Ligga kvar i position vid starkt momentum i lägre upplösning

                      Comment


                      • Vad är brus och vad är inte brus?
                        Allting har en orsak och en verkan. Innan en kvartalsrapport kan det finnas en förväntan på uppgång eller nedgång. Då rapporten släppts så kan kursen fluktuera upp och ned några minuter eller längre beroende på hur resultatet skall tolkas (inte alltid glasklart). För mig är detta inte brus utan sådant man handlar på.

                        Vad som är brus eller inte kan endast relateras till den handelsfrekvens som man önskar ha och den upplösning man har i sina ordermodeller.

                        De flesta skribenter på forumet har en egen önskad handelsfrekvens och en egen önskad upplösning på sina ordermodeller. Det är därför viktigt att tala om handelsfrekvens/upplösning innan man talar om "brusreducering" mm.

                        En form av "brusreducering" som jag själv använder är att blockera vissa ordermodeller från att handla före 09.30 då fluktuationerna innan dess är för stora. En annan "brusreducering" som jag har är att inte handla +- ett par minuter runt vissa hel och halvtimmar, eftersom man ofta släpper nyheter vid jämna klockslag och nyheterna lätt kan misstolkas.

                        Med vänlig hälsning
                        Bertil


                        Ett tips som fungerar för olika upplösningar och som jag själv använder i flera ordermodeller är att inte köpa i närheten av övre Bollingerbandet och inte sälja i närheten av undre Bollingerbandet.
                        Last edited by Bertil; 2016-02-07, 12:30.

                        Comment


                        • Jag behandlar ju handelsfrekvens och ju högre upplösning(här lika med andelsfrekvens) ju mer brus. Om du handlar snabbt och att de fungerar är det jättebra. Det jag syftar på är utveckling av en strategi där courtaget äter upp vinsten eller att antalet felsignaler är för många. Det är en av de vanligaste frågorna på forumet angående byggande av strategier. Jag tog med lite teori som förklararing och åtgärder som man kan prova.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                            Jag behandlar ju handelsfrekvens och ju högre upplösning(här lika med andelsfrekvens) ju mer brus. Om du handlar snabbt och att de fungerar är det jättebra. Det jag syftar på är utveckling av en strategi där courtaget äter upp vinsten eller att antalet felsignaler är för många. Det är en av de vanligaste frågorna på forumet angående byggande av strategier. Jag tog med lite teori som förklararing och åtgärder som man kan prova.
                            Du måste ju hålla med om att vad som är brus finns i betraktarens ögon (handelsfrekvens).
                            Legato arbetar ju med månadsanomalier, men om man har en handelsfrekvens på ett par avslut per år så är Legatos edge bara att betrakta som brus.

                            Det finns ju som sagt en undre gräns för vad som man kan handla på som du så riktigt påpekar utgörs av vad Courtaget äter upp och även av skillnaden mellan köp och säljkurs. I min värld är alltså allt under 0.75 punkter brus, det kan ju alla här hålla med om.

                            Man kan aldrig veta vilken handelsfrekvens olika forumdeltagare har om de inte först talar om detta. Jag vet ju inte vilken handelsfrekvens du eftersträvar. Symphony handlade väl någon gång i kvartalet, men nu kanske du jobbar med något som swingtradar var och varannan vecka, jag kan ju inte utgå från något om du inte explicit berättar det.

                            Med vänlig hälsning
                            Bertil


                            Edit: Jag uppskattar ditt inlägg med sammanställningen av olika metoder att minska antalet signaler. Men vissa metoder kanske är effektivare för vissa tidsupplösningar.

                            Tillägg till metoder.
                            Olika typer av medelvärden.
                            Lutning på medelvärden.
                            Avstånd mellan medelvärden.
                            Korsning av medelvärden.
                            Egenutvecklade medelvärden där "antalet" är dynamiskt (jobbar jag själv mycket med).
                            Last edited by Bertil; 2016-02-07, 13:04.

                            Comment


                            • Jag syftar inte på bruset i sig, även om det påverkar. Hönan eller ägget. Det är oftast vid snabbare intradag som frågorna kommer. Även om en strategi som bygger på dagsstaplar kan få helt olika resultat om man handlar eof eller under dagen.

                              Edit: Såg att du lagt till lite metoder. Visst kan det vara så att olika metoder fungerar bättre i olika upplösningar. Momentum(med olika medelvärden) kan nog fungerar på olika tidsupplösningar.
                              Last edited by Henric; 2016-02-07, 13:16.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                                Jag syftar inte på bruset i sig, även om det påverkar. Hönan eller ägget. Det är oftast vid snabbare intradag som frågorna kommer. Även om en strategi som bygger på dagsstaplar kan få helt olika resultat om man handlar eof eller under dagen.

                                Edit: Såg att du lagt till lite metoder. Visst kan det vara så att olika metoder fungerar bättre i olika upplösningar. Momentum(med olika medelvärden) kan nog fungerar på olika tidsupplösningar.
                                Jo, att förbättra resultatet är ju det viktiga.
                                Courtaget måste beaktas men är ofta försumbart.
                                Med bra avtal kan man göra en vinst på några ören på 0.25 bruttopunkter.

                                Men som sagt att, om alla som frågar även meddelar sin tänkta handelsfrekvens och i vilken upplösning ordermodellerna jobbar, samt i grova drag vilken edge ni tänker använda (medelvärden, MACD, Break Out) så underlättar det för alla som svarar.

                                Handlar man tex som jag på Break Out så får man vara väldigt försiktig så att man inte också filtrerar bort sin triggersignal.

                                Med vänlig hälsning
                                Bertil

                                Comment

                                Working...
                                X