Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aktiestrategier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktiestrategier

    Funderat lite på att använda mig av Viper, W5 eller PAP eller en kombination. Det är ju ingen poäng att använda två om de samvarierar. Hur ser förhållandet ut mellan dem?

  • #2
    Viper är den lite mer aggressiva av dessa. W5 swingar mer traditionellt, och P.A.P handlar uteslutande på årscykler, utom i Bear-market då den swingar friskt i blankningar.

    Comment


    • #3
      Vi har ju diskuterat detta tidigare men är det klokt att köra fler?

      Comment


      • #4
        Fler modeller = bättre riskspridning

        Comment


        • #5
          Tänkte ifall de var starkt korrelerade så skull man bara förstärka upp och nedgångar.

          Comment


          • #6
            Hur många aktier bör man ha i aktiestrategierna? Om man kör ETP-er är man väl ganska begränsad till top 20?

            Comment


            • #7
              Både antal aktier i urvalet och positionsstorlekar är individuellt. Teoretiskt är det bättre ju större urval. Vad gäller specifika strategier lämnar jag obesvarat.

              Comment


              • #8
                Min egenutvecklade strategi har precis när jag blev klar med den gått in i sovläge pga klimat. Så då tänkte jag kolla lite vad andra har gjort och då Viper, W5 och PAP. Tänkte köra med ETP-er och det är ju lite meckigt och lite tidskrävande. Gör man det strukturerat och inte tar för stor leverage så borde det löna sig och inte bli oöverstigligt.

                Tänkte aktierna i OMXS30. Finns viss risk för koncentration mot verkstad och bank dock. Ev skulle man kunna byta ut några inom dessa segment med några andra i large cap som har etp-er

                Comment


                • #9
                  Ett tips när man lägger upp minifutures till aktiestrategierna med ETP Link: det finns en standardkalkyl i Kalkylforskaren (kanske behöver uppdatera via Hjälp > Uppdatera standardkalkyler) som visar vilka IDn man lagt in i fält 32 för varje instrument på det aktuella kontot.

                  Anslut tex OMXS30-listan med aktier plus alla listor med minifutures till kalkylen och kör så listas IDn. Då blir det enkelt att se om man har några dubletter eller liknande.

                  För att testa på ett annat konto, byt konto i menyraden och kör kalkylen igen så får man IDn för nästa konto osv.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
                    Min egenutvecklade strategi har precis när jag blev klar med den gått in i sovläge pga klimat. Så då tänkte jag kolla lite vad andra har gjort och då Viper, W5 och PAP. Tänkte köra med ETP-er och det är ju lite meckigt och lite tidskrävande. Gör man det strukturerat och inte tar för stor leverage så borde det löna sig och inte bli oöverstigligt.

                    Tänkte aktierna i OMXS30. Finns viss risk för koncentration mot verkstad och bank dock. Ev skulle man kunna byta ut några inom dessa segment med några andra i large cap som har etp-er
                    Du får väl utveckla andra typer av strategier som fungerar bra i andra handelsklimat! Att utveckla strategin själv är ju halva nöjet.
                    mvh
                    Bertil

                    Comment


                    • #11
                      Har precis taggat upp ETP-er mot aktier för hela OMXs30 för Viper.

                      Funderar att ge mig i kast med W5 och PAP. Som jag har förstått det så är W5 medellång medan PAP är långsiktigt trendföljande.

                      (Frågar för att jag vill hitta rätt hävstång till rätt tidsperspektiv. Lägre ju längre horisont)

                      Comment


                      • #12
                        Välja ut aktier till tradingportföljer

                        Läste lite innan jag somnade och då var jag inne lite på portföljsammansättning. Kaufmann som är den författare jag läser just nu säger att han tidigare var inne på att sätta ihop aktier som inte är korrelerade mm men att han har gått över på en enklare metod.

                        I princip funkar det enligt följande

                        Tex man vill ha 10 aktier i portföljen som ska trejdas.

                        1) Ranka aktier baserat på deras senaste 2 års avkastning (specifikt ska man inte ta för lång period eftersom det säger inte så mycket)
                        2) Ta bort de som inte har positiv avkastning
                        3) Ranka kvarvarande hur de har gått de senaste 3 månaderna. Använd endast avkastning och använd inte CAGR/DD eller Sharpe eller dyl (det är att fråga för mycket och då blir det överoptimering)
                        4) Ta de 10 bästa från steg 3
                        5) Varje dag (!) ska man ranka om och om någon av de 10 aktierna inte finns med på 15 topplistan så får den ersättas av den bästa som inte är med på listan

                        Enligt Kaufmann så känns det som överoptimering men givet att det är enkla regler så blir det inte så.

                        Vad tycker ni?

                        Comment


                        • #13
                          Ingår blankning inte i konceptet? Hur garderar man sig från börskrascher då man bara gör en relativ listning?

                          undar
                          Bertil

                          Comment


                          • #14
                            Det är inte det som är syftet med relativ ranking. Vill man ha en marknads neutral portfölj får man ha en hedge med blankningar och/eller filter.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
                              Läste lite innan jag somnade och då var jag inne lite på portföljsammansättning. Kaufmann som är den författare jag läser just nu säger att han tidigare var inne på att sätta ihop aktier som inte är korrelerade mm men att han har gått över på en enklare metod.

                              I princip funkar det enligt följande

                              Tex man vill ha 10 aktier i portföljen som ska trejdas.

                              1) Ranka aktier baserat på deras senaste 2 års avkastning (specifikt ska man inte ta för lång period eftersom det säger inte så mycket)
                              2) Ta bort de som inte har positiv avkastning
                              3) Ranka kvarvarande hur de har gått de senaste 3 månaderna. Använd endast avkastning och använd inte CAGR/DD eller Sharpe eller dyl (det är att fråga för mycket och då blir det överoptimering)
                              4) Ta de 10 bästa från steg 3
                              5) Varje dag (!) ska man ranka om och om någon av de 10 aktierna inte finns med på 15 topplistan så får den ersättas av den bästa som inte är med på listan

                              Enligt Kaufmann så känns det som överoptimering men givet att det är enkla regler så blir det inte så.

                              Vad tycker ni?
                              Rankning görs ju innan positioner tas och modellen har då inte sätt in i framtiden. Då kan det aldrig bli överoptimering. Kör man en egen rankningslista på historiken och går tillbaka och väljer dessa är det grov överoptimering.

                              Comment

                              Working...
                              X