If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hur menar du nu? Är det så att strategin önskar att handla en produkt som har häv på 63 gånger? Finns det produkter att handla som har så hög häv?
undrar
Bertil
Nej det funkar inte så. Strategin köper ett antal på depån som motsvarar en viss förlustrisk. Om den köper 1000 enheter och depån är på 100.000 så blir kalkylen så här. Utan häv skulle jag ha köpt 60 enheter. Men om förlustrisken (givet stoploss) tillåter att jag köper 1000 så blir det hävstång i ANTALET på den fiktiva depån. Dvs Gearing är 1000/60=17.
Vad instrumentets hävstång har är ointressant om jag köper minis.
Nej det funkar inte så. Strategin köper ett antal på depån som motsvarar en viss förlustrisk. Om den köper 1000 enheter och depån är på 100.000 så blir kalkylen så här. Utan häv skulle jag ha köpt 60 enheter. Men om förlustrisken (givet stoploss) tillåter att jag köper 1000 så blir det hävstång i ANTALET på den fiktiva depån. Dvs Gearing är 1000/60=17.
Vad instrumentets hävstång har är ointressant om jag köper minis.
Räknade fel förut. Häv är 19 gånger idag
Ok. Men vad blir i så fall ökningen i procent på depåvärdet av dagens affär?
undrar
Bertil
Förlåt mig om jag är lite trögfattad. Jag handlar ju terminen så jag måste omvandla till det tänket för att förstå.
Säg att jag har 14000:- på min depå. Säkerhetskravet är just nu 14000 på att handla terminen, så om jag gör samma affär som du och vinner 1,36 nettopunkter motsvarar det 136:-. Mitt depåvärde har då ökat till 14136:- dvs med 0.97%
Hävstången att handla en termin dvs för 164000 med ett säkerhetskrav på 14000 är 11.7 gånger. Om jag med dessa nettopunkter skall göra en vinst på 4.4% måste jag istället handla en hävstångsprodukt som har 4.53 x 11.7 = 53 gånger för hela mitt depåvärde. Sådana hävstångsprodukter finns ju inte.
mvh
Bertil
Edit: Om vi inte blandar in terminen i beräkningarna. Dagens vinständring i indexet är (1644,15-1642,79)/1642= 0.000828 som är 0.0828 % Om det är sant att denna vinst ökar depåvärdet med 4.4% så måste man köpa hävstångprodukter på 4.4/0.0828 = 53 gånger för hela depåvärdet.
Hänger inte riktigt med i din fråga men jag försöker förklara på något annat sätt
Detta gäller vad gäller Xynergy.
1) Modellen köper efter hur mycket förlust som accepteras givet stoploss
2) Det fiktiva kontot övertrassas eller belånas för att uppnå rätt antal
3) Turbon eller minis egen hävstång/ pris spelar ingen roll för avkastningen (40, 100 eller 1000 kr spelar ingen roll). Avkastningen blir pris vid exit-pris vid köp. Antalet beror inte på beloppet som i Fusions antalberäkning.
I bild 1 ser vi fiktiva transaktioner och bild 2 ser vi motsvarande transaktioner i skarp ETP. Som ni ser matchar de ganska bra. Det är bara ta fram miniräknaren och kontrollera.
Nu har jag kontrollräknat. Om man handlat underliggande så hade vinsten blivit 0.18% Vinsten på ETP:erna är 11% på handlat belopp. Hävstången på ETP:n är alltså 59 gånger! Texten är lite förkortad i miniatyren, vilken ETP är det du handlar?
Hävstången i ETPn är egentligen helt oväsentlig, eftersom ETP-link replikerar eller översätter den exakta marknadsexponeringen till ETPer. I exemplet ovan så skulle det vara som att du först sålde 581st terminskontrakt (förutsatt att det inte är någon hävstång i terminskontraktet, alltså 1 till 1), sen säljer ytterligare 518st kontrakt. Ja sen givetvis köper tillbaka dom. Den enda skillnaden hävstången på ETPerna gör är hur mycket kapital som tas upp ifrån depån. Hänger du med Bertil? Eller det kanske inte ens var frågan? :-)
Vinsten om man handlar underliggande är (1644*581+518*1642-1099*1640/(1640*1099)=0.0018
Vinsten på handlat belopp på ETP:erna är (42.83*1099-518*39.38-581*37.88)/(518*39.88+581*37.88)=0.1099
dvs hävstången på ETP:erna är 0.1099/0.0018=59
Med vänlig hälsning
Bertil
Edit: HenrikSyst räknar helt korrekt på ETP vinsten. Hur man skall räkna vinsten på det fiktiva kontot kan man ju välja själv. I exemplet ovan räknar jag vinsten på handlat belopp. Eftersom jag inte handlat med ETP:er är jag väldigt förvånad över hävstångens storlek. Vilken ETP är det?
Ledsen om jag förvirrar någon. Jag har ju bara handlat Bull och Bear tidigare med häv på 2 till 15 gånger. Terminen har ju häv på 10-13 beroende på hur Nordnet sätter säkerhetsbeloppet.
Om det finns skuld i transaktionerna så påverkar det ju hävstången.
Jag äger just nu en ETF som heter ProShares Ultra silver. Den har en hävstång på 2 gånger, men är belåningsbar, så den effektiva hävstången är 4 gånger fast avbränningen motsvarar bara 2 gånger då den övriga hävstången ligger i belåningen, allt beräknat på mitt insatta egna kapital.
Med vänlig hälsning
Bertil
Edit: I det fiktiva kontot i miniatyren i inlägg 265 är det egna kapitalet 99000:- men du handlar för 1802306:- dvs hävstången blir 1802306/99000=18.21 beroende på att du övertrasserar/belånar kontot.
Minisar är som att belåna omx. Priset för en knock-out variant är =OMX-lånedel. Man ska inte analysera själva minisen och hur mycket den har gått upp eller ner om man kör replikeringshandel via ETP-link
För att få fram hävstången på Minis så räknar du, pris på underliggande tillgång / pris på mini futuren. För att få fram pris på mini futuren så tar du pris på underliggande tillgång - finansieringsnivån.
Alltså, hävstång = 1644 / 37,88 = 43,4. Men som sagt så är hävstång helt oväsentlig eftersom den totala exponeringen mot marknaden styrs på det fiktiva kontot. Kunde lika gärna varit minis för 250kr/st. Slutvinsten, eller förlusten för den delen, hade fortfarande blivit densamma.
Sorry nu har jag skrivit minis, men det är ju Unlimited Turbos som HenrikSyst har handlat. Vi behöver inte röra till det mer, men dom fungerar på nästan samma sätt.
Comment