DAX-terminen går inte att handla hos Nordnet i dagsläget. Och det hade ändå inte löst problemet eftersom den är noterad i Euro. Man får alltid en valutaeffekt ändå. Enda sättet är att hedga, men som sagt - över tid har effekterna gått plus minus noll.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alpha Shark
Collapse
X
-
Hur mycket programmeringsjobb skulle det vara att införa handel med högre upplösning på DAX? Som det är nu så handlas den (väl) i jämna hundratal och för mig som kör med lite lägre belopp mot strategin så tycker jag att det är svårt att ställa in testkontot på en nivå som gör att hela skarpa beloppet handlas. Alternativt "går jag tjock" när kapitalet inte räcker till att fylla tredje gridens ena position. Särskilt kännbart när jag kör låg häv på långa (dyra minis)
Comment
-
Noterade att Alpha Shark redovisas utan valutaeffekt på hemsidan. Det är i dagsläget inte praktiskt möjligt att köra Alpha Shark utan att exponeras mot utvecklingen i euro och utvecklingen som redovisas blir därför missvisande och mer av akademiskt intresse.
AS består ju av exponering mot de tre benen OMX, DAX och EUROSEK som tillsammans bildar avkastningen i AS. Kanske det blir en redovisning nästa månad som bättre speglar avkastningen från skarp körning?
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggDet har inte varit möjligt att redovisa med valutan inkluderad. Tills det är möjligt är vi noga med att upplysa om valutaeffekten.
mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggInte svårt alls, men det säger ju inget om den historiska valutaeffekten.
mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggDu har ju valutaspottarna i Starta > Öppna listfönster > Forex
Kurs 29/11 kl 18: 10,30kr (sista kursen i AT den dagen)
Kurs 31/12 kl 21: 10,15kr (sista kursen i AT den dagen)
Diff: 0,15/10,30= -1,45%
Om vi antar ett snitt på 2 griddar och häv 3x får vi en genomsnittlig exponering mot euro på dubbla depåvärdet.
Valutaeffekten: 2 x -1,45%= -2,9%
Är detta riktigt räknat?
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggStämmer ganska bra, men ska man se det exakt måste man kolla varje trans för sig.
Samma sak när det gäller räntan. Om man har häv 3 och antar ett snitt på 2 griddar borde väl det lånade kapitalet (i minisarna) i snitt bli ett värde motsvarande värdet på depån?
Då skulle depån per månad belastas med 3/12=0,25% i ränta.
Comment
Comment