Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Spinnande" ordermodell!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jo, så är är det:

sl) Spinning OMX-trigger

tidnu:=frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=mod(totalt,15)
    timeout:=GT(rest,14)
    i15(timeout)

Nu jobbar den med 15 minuters upplösning. Vill man ändra till ex 5 minuter så blir det så här:

sl) Spinning OMX-trigger

tidnu:=frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=mod(totalt,5)
    timeout:=GT(rest,4)
    i5(timeout)

Raden som börjar med "rest:=....." är totala antalet minuter i en period. Nästa rad bestämmer vilken minut in i perioden scriptet ska trigga. I detta fall alltid den sista minuten, eftersom jag tycker det är bäst att handla på den. Då ser man alltid flaggorna i efterhand oxå.

Glöm inte att ändra i antalsscripten oxå, sista raden.

Comment

Tack för det snabba svaret.

Finns det ingen bok i ämnet hur man skriver Script ?

ali

Comment

Jag håller med dig Ali, jag trodde det skulle följa med mer utförlig dokumentation om scripten när jag köpte fb. Det jag hittat hittills är det som finns på friendly börs hemsida, med referenser till avi-filmer som ej finns. Det skulle behövas en bra dokumentation just om scripten i friendly börs - saknas i de två handböckerna.

Comment

Hej rikard.

Jag har lagt ner spinning-omx på ericb och gått över till omx3e istället. För en stund sedan köpte fb 1 kontrakt på 522,50:-, vi får se hur det går. Det gick ej att ha fill and kill som stod i forumet i början, utan jag fick ändra till normal efter kontakt med nordnet.

I ordermodeller under limit -vad har du där för val?
          Skall man ha: använd fasta värden enligt orderdialog eller
          vl) aktuell köpkurs?

Comment

jorgeng....

Prova sätta i utbildningsskivan i cdn så har du alla AVI-videor med där. Samma sidor för övrigt som på nätet. På nätet fick jag ta bort AVI-filerna av utrymmesskäl.

Sedan om scriptskolan(också på utbildningsskivan och på nätet) är det mycket tunnt med återmatning till mig om det går att följa eller vilka brister som kan finnas. Ja, inte är det menat vara heltäckande men en start i grunderna i alla fall.

Sedan titta runt i scriptgalleriet på olika exempel på det. Läs kommentarer som berättar vad varje rad gör i scriptet. Klipp och klistra in i din dator och testa hur allt ter sig.

Så en hel del info finns om man söker.

Comment

Tjena jorgeng!
              Hoppas på bättre resultat med OMX-handel istället!
              Men det där med Fill or Kill måste du nog ha med!
              Varför funkar inte det? Och hur mycket har du berättat för Nordnet? Inte så bra om de får reda på vad vi håller på med....

Det är viktigt att man säljer på "köpkurs - 0.1%" eller liknande för att få avslut på en gång.

Samma sak när man köper, det ska ske på "Säljkurs + 0.1%" tex. Då är man säker på att få avslut direkt.

Det kan vara därför du inte fick Fill or Kill att funka.
              Vitsen att köra Fill or Kill är att nollorder släcks direkt av Nordnets orderkontroll. Mycket viktigt!

Om du använder Normal så kommer det att ligga en hel hög med aktiva ordrar hos Nordnet till slut med noll i antal.
              Inte bra!!!

Annars har vi ju haft en fin vecka med fet vinst!

Comment

Hej rikard.

Jag har nu lagt in villkoren köpkurs - 0,5%, samma på sälj.
                Jag har nämnt för nordnet att det ej fungerade att lägga order, och nordnet-killen fick kolla i logg-systemet för att se att jag försökt göra fill and kill. Detta är möjligt att göra via web-versionen.
                Inga noll-order har gått iväg då jag installerade at6.0 som tar
                bort nollorder innan jag släppte på omx-scriptet.

Hur gör du sista dagen teminen gäller?, går du ur dagen innan då? Nu är 23/5 sista handelsdag, om man ej vill behålla omx3e till lösendagen skulle det vara möjligt att lägga in i scripten att
                de kontrakt man har säljs dagen innan sista dagen terminen handlas och inga nya köps/säljs?

Om man ej har tillgång till pc:n med fb på några dagar (semester)skulle det vara bra om scripten skulle kunna kopplas på senast inkomna omx-termin automatiskt. Ex omx3e slutar 23/5, den 26/5 kommer omx3f in i fb och scripten kopplas på den terminen och kopplas ur omx3e. Kanske något för lasse att titta på...

Ovanstående var en av anledningarna varför jag ville testa scripten på ericb som ej byter namn en gång i månaden....

Comment

Jorgeng....

Inga sådan automatik är planerad.

Vad du kan göra dock är att manuellt skapa grunduppgiften i via Register-menyn, och koppla på dina modeller om du vill.

Sedan när Nordnet byter till nästa termin för inlösen får den kurser och dessa scripten börjar löpa.

Ett litet aber är dock att historik kan du komplettera manuellt när du är där, och det blir föståss en lucka tills den nya verkligen börjar komma in automatiskt.

Tänkte väl titta på att lägga till så man har terminen för nästkommande period också hela tiden.

Comment

hej rikard.

I ett tidigare svar från dig ang omx-scripten när jag höll på med ericb sa du att man ej går från att ligga lång till kort i samma cykel. Detta hände igår. Kl.15.44 köptes 1 kontrakt på 525 och kl.16.30 såles 2 kontrakt på 523,5 - se bifogad bild. Är detta rätt?
                    Jag har i köp-script 1 i antal, sälj-script 1 i antal.

Jag fick efter mycket problem scripten att fungera med säljkurs + 0,1%. Först fungerade det inte alls, tills jag kom på att man måste skriva i15 i det egentillverkade scriptet vl) Aktuell säljkurs +0.1%. I det jag kopierade stod det i1.

Ett annat problem jag fick med scripten i AT6 efter installation var att köp+sälj kom vid ex kl.16 och sedan igen kl.16.30. Det blev lite rörigt men efter flera på och av-kopplande av script blev det rätt, - bra att man nu kan se vilka script som är anslutna till visst instrument.
                    Attached Files

Comment

• hej rikard

Svaren från dig på mina inlägg spinning omx dröjer, kanske är du på semester. Spinning omx fungerar bra (en bra åkning från 514 till 506 igår), fast jag har märkt de senaste dagarna att det ej kommer någon omx köp kl.15.14, nästa omx köp kommer kl.15.29 - se bifogad bild. Det jag har sett i ordermodellen under anslutna sekvenser är att sekvens 9B OMX3E försvinner kl.14.59 och kommer tillbaks kl.15.29.

Ingenting händer alltså mellan kl.14.59 och 15.29 - kan det vara något med loop-flaggan?.

Någon mer som haft detta problemet? torsten, ali?
                      Attached Files

Comment

• Tjena jorgeng!
                        Det är riktigt, jag har varit på en välbehövlig semester 1 vecka. Skönt!
                        Fungerar det som det ska nu? Det där med att ingen sekvens hade stegat vidare i ordermodellen kl 15:14 begriper jag dock inte. Låter konstigt! Är du säker på att du inte gjort nånting själv vid den tidpunkten? Annars vet jag inte vad det kan vara.

Rikard

Comment

• Jo, nu fungerar OMX spinning bra. Jag gjorde inget med scripten vid aktuell tidpunkt. Som en följd av att det ej kom omx köp kl.15.14 igår började omx-scripten idag med sälj kl.09.44 istället för köp kl.09.44. När du gjorde ordermodellen, var tanken att köp skulle komma kl.09.44? eller sälj?

Hoppas semestern var bra. Vågade du ha omx spinning uppkopplad mot internet för köp/sälj när du hade semester en vecka?

Comment

• hej rikard

Nu har jag kört omx spinning version 2 i en vecka, och resulatet, tja det är ju ej så positivt. Just nu ligger jag back med 1000:-. Jag har haft tre st i antal i köp och säljscript.

Vissa dagar blir det köp 3 ggr och sälj 3 ggr så avgifterna äter ju upp vinsterna. Hur många kontrakt bör man använda sig av för att det skall bli lönsamt, hur många kontrakt kör du med?

Igår em köpte scripten på 522,75, omx startade idag på 525 gick ner till 520 då sålde scripten på 520,5, omx gick upp igen, då köpte scripten på 522. På detta sättet blir det extra sälj/köp.

Hur ser ett kontrollscript ut som ej säljer om omx är lägre än
                            dagslägsta på omx? dvs om omx står i 520,5 och dagslägsta är 520 skall sälj ej ske.

Comment

• Tjena!
                              Jag kör själv en annan spinnande modell som jag labbar med.
                              Hade den igång medans jag var på semester och det gick väl ungefär jämnt upp.

Förra veckan var inte så lätt egentligen, terminen rörde sig ryckigt tycker jag.

Men, en vecka är för kort tid att utvärdera på.

Man kan ju bygga ut scripten så att man spärrar affär om man ligger nån eller ett par punkter back. Då slipper man många av de där onödiga småaffärerna.

Comment

• Ok, vilken kod behöver jag komplettera scriptet med för om jag ligger någon/några punkter back?

Comment

Working...
                                X