Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Spinnande" ordermodell!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

OMX vers. 1

God afton.

Är det någon som har provat den första versionen av "Spinning OMX"

På min bild ser det ju väldigt intresant ut.
    Attached Files

Comment

Kolla också med kritiska ögon en hel månad bakåt och se hur det ser ut.

När man sitter och rattar är det lätt att kanske optimera för att få ett kort intervall att funka, men i längre perspektiv kan det se annorlunda ut.

Jag pratar i allmänna termer bara, jag har inte tittat på dessa script alls.

Annars är det väl inlösen imorgon och på Måndag är det OMX3D som börjar komma in.

Comment

Jag pratade med torsten i fredags och har nu fått omx spinning att fungera på eric b-aktien. Jag kör än så länge simulering -
        och detta fungerar bra 09.30-12.00 (köp/sälj kommer upp i lokala ordertransaktioner). Kan jag få en flagga inlagd lasse i fb - loop, så att jag bara behöver ha sekvens 01 + 02, ej flera? och även kan få ordermodellen att fungera efter 12.00.

Comment

Hej jorgeng!
          Hur funkar det hela?
          Låter konstigt att det inte vill jobba efter kl 12. Har du kollat i "Insamling av data" att det är aktivt hela dagen?
          Skulle gärna vilja ha fler synpunkter på modellen, så kan vi ju förbättra den undan för undan.

Comment

Hej alla "spinnare"

Rikard, jag tror inte det är något större fel i själva scripten. Problemet med kl 12 är nog att ordermodellen omfattar just 10 steg. Kör man modellen i 15-minuters utförande så tar det tionde steget slut runt klockan 12. Jag tror det är därför Jörgen vill få till loop-flaggan.

Ha de bra...

Comment

Aha.....tänkte inte på det!

Comment

Hej Richard.

Jo, modellen fungerar bra sedan jag fick tillgång till loop-flaggan
                av lasse, behöver nu bara ha en sevens köp och en sälj.

Dessvärre får jag inga köp att fungera - bara sälj, och det är kanske inte så bra när ericsson går upp- se bifogad logg från i fredags.

En undran - nu har jag sekvens 1 som köp, 2 som sälj, har det betydelse vilken som är vilken?
                Attached Files

Comment

Har du något innehav i Ericsson för tillfället? I så fall så känner ju antalsscriptet detta i köpsekvensen och postar bara noll i antal. Annars är det något fel i scriptet.

Comment

Just nu har jag 464 ericsson b hos nordnet, så det verkar som
                    scriptet stämmer. Om jag tolkar dig rätt måste jag sälja de 464
                    ericsson b för att se att köp-scriptet fungerar?
                    (Jag vill bara se att det fungerar innan jag flyttar innehavet från avanza)

Stämmer det att jag vid sälj blankar antal aktier?

Just nu står det 1 i antal i köp och 1 i antal i sälj i va-scripten.
                    Om jag efter flytt av innehavet avser köpa ex.12000 eric b
                    måste jag ändra antal till 12000 i va-scripten?
                    Jag har märkt att vid sälj.x försökte fb sälja 464 st i fredags när
                    scriptet stod på säljantal -1.

Comment

Då stämmer allt som det ska! Om du väljer 12000 i köp eller säljscriptet kommer det att "sikta" på det antalet, och ta hänsyn till vad som finns på depån.
                      Tex, du har 1000 aktier på depån, i scriptet står det 12000, alltså kommer det att postas en köporder på 11000 aktier.

Det är därför som FB försökte sälja dina 464 aktier, för att komma på noll igen. Scripten ville vid det tillfället stå utanför marknaden.

Och har du köpantal 1 i scriptet och 464 aktier i depån så är det ju "för mycket", då köps inga fler utan det postas nollorder.

mvh Rikard

Comment

Jag sålde 464 eric b manuellt för att testa scripten och
                        nu vill fb köpa eric b hela tiden - så det fungerar.

Tillbaks till frågan om blankning, vill scripten blanka vid sälj?
                        (såg detta i något tidigare inlägg, tror det krävs vipp-limit hos nordnet i så fall). Hur fungerar scriptet vid sälj?

Comment

Hej igen! Jo, om du inte har något på depån och det kommer en säljorder med fler än noll i antal så betyder det att scriptet vill blanka.
                          Om du inte har möjlighet att blanka så kan du ju enkelt sätta antalet i säljscriptet till noll.

Om det däremot finns tex 1000 aktier på depån och modellen vill ställa sig utanför marknaden och då säljs dessa 1000 aktier.

Rikard

Comment

Hej Rickard.
                            En sak jag märkt med omx spinning är att första
                            sl) Spinning OMX-trigger ERIC B kommer kl.09.44 - finns det något i scriptet som säger att det inte skall starta 09.30?

Igår signalerades köp fram till 17-tiden, fick idag en sälj-flagga
                            kl.09.30 mfl därefter - jag hade inget innehav just då (nordnet behöver 10 dagar för överflytting från avanza till nordnet, har ännu ej kunnat köra skarpt).

Innebär detta att scriptet skulle köpt eric b på ex 6,25 och sedan idag sålt på 6 kronor? dvs förlust på 25 öre?

Comment

Hej jorgeng!

Jo, det är sant att ingen handel sker inna 09:44. Det beror på att triggerscriptet signalerar den sista minuten i varje period.

Detta för att köp och sälj ska ske på de flaggor som syns i efterhand om man vill gå tillbaks och titta.

Och det finns ingen kontroll i den här modellen ännu mot förlustaffärer. Kan mycket väl bli så om medelvärdet vänder åt andra hållet.
                              Det är en sak man skulle kunna lägga till, förlust tas tex endast om vissa villkor är uppfyllda.

Men annars ser det ut som att modellen har genererat ganska bra vinst på sistone!

Comment

Rikard, kan du förklara hur scriptet fungerar vid blankning.

Om jag igår hade kört skarpt och scriptet köpt eric b på 6,25:-
                                och sålt idag på 6:-, hade det ju även vid försäljningen blankat
                                xx antal aktier i sälj-scriptet om jag ej satt det till 0.

Om det blankas xx aktier vid 6:- och nästa
                                sl) Spinning OMX-trigger ERIC B för köp kommer på 6,20:- så
                                innebär väl det förlust på 20 öre för xx antal aktier? dvs
                                blankningen hade fungerat bra vid nedgång till 5,80:- men ej tvärtom, eller finns det något i scripten som behandlar ovanstående?

Sedan en undran - vid blankning krävs det ju säkerhet som
                                gör att man bara kan blanka för 70% av depåvärde hos avanza,
                                således får bara antal i säljscript innehålla 70% av antal i köpscriptet?

Comment

Working...
                                X