Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnet Markets

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
    Fast jag får nog säga att 0,33 punkter är bra spread, helt i klass med de bästa andra emittenterna hittills.

När det gäller DAX-index så är det SIX som beräknar det lite speciellt och kräver att avslut ska ske i alla ingående aktier innan indexet beräknas. Det finns en deadline 6 minuter efter öppning, där index beräknas även om det skulle saknas i någon av aktierna. Nordnet har inte kontroll över denna procedur.
    Vi har väl olika åsikt i frågan om 33 öre är bra eller inte. (Man behöver ju faktiskt inte vara bra bara för att man är "bäst"...!) Jämför man med de spreadar som finns i DAX så är 33 öre rent av dåligt. Jämför man med andra emittenters OMX-papper så är det okej... MEN eftersom man dessutom verkar sikta på att bli bästa aktör så menar jag att 33 öre är för högt. Jag hoppas givetvis på att spreadarna kommer ner även för OMX då det öppnar för högre frekvens i robothandeln.

Ang. SIX så kan man väl "ligga på" för att få till en förändring? Andra aktörer har väl DAX igång 09.00.00? Oavsett vilket så förklarar det inte det feedbortfall som inträffar kl.13.00. Hur ofta det förekommer har jag inga siffror på, men det har iaf. hänt vid upprepade tillfällen.

Jag har inte fått klarhet i om det är SIX förfarande som också gör att market(o) och market(c) inte fungerar för just DAX, men det är iaf. min misstanke. Någon som vet...?

Comment

• Ursprungligen postat av Sebbemax Visa inlägg
      AJ AJ det börjar bli VÄLDIGT dyrt att använda Nordnets instrument
      Raptor försökte sälja på ca 90 går inte (spread alert) men sälj order går igenom på 70!!!
      5 min senare köper raptor tillbaka samma position på 90 ..

Nordnet vågar man fortsätta använda era instrument ?
      Det var en dylik affär som gick igenom för mig så jag antar att Börsens Övervakningsnämnd kommer att ringa NN angående dina affärer också.
      Om du inte redan har fått det kommer väl ett litet telefonsamtal från NN strax ang "misstänkta affärer" som du har gjort...

Pierre_Nordnet: Lite kommentarer till allt detta kanske?

Comment

• Min Raptor har gjort 5 affärer i OMXS30 (NN 14) idag. Statade med att manuellt sätta igång den efter byte till NN. Jag ser inget kosntigt i dessa transaktioner. Köpte första på 93, sedan har det köpts och sålts mellan 85 och 89, helt rimligt.
        Last edited by Sobel; 2017-05-22, 10:23.

Comment

• Ursprungligen postat av Sobel Visa inlägg
          Min Raptor har gjort 5 affärer i OMXS30 (NN 14) idag. Stratade med att manuellt sätta igpng den efter byte till NN. Jag ser inget kosntigt i dessa transaktioner. Köpte första på 93, sedan har det köpts och sålts mellan 85 och 89, helt rimligt.
          Jag kör också NN 14 vilet ledde till mina inlägg idag.
          Och att Börsens Övervakningsnämnd har reagerat...

Comment

• Ursprungligen postat av JohanB Visa inlägg
            Jag står fast vid min kritik:
            Jag gjorde misstaget att koppla om till NN's MINI L i fredags. När så Raptor går igång idag, vad händer då?
            Jo, Börsens Övervakningsnämnd kontaktar Nordnet angående två köp och sälj som jag (Raptor) gjort på två depåer.
            Orimliga priser...

Detta har nu lett till att ett köp på ena depån och en försäljning på den andra depån har makulerats.
            De syns imorgon på depåerna så fram tills dess kommer Raptor alltså inte att "veta om" detta.

Vad gör man i detta läge? Sätter sig och kopplar tillbaks alla instrument?
            Jag sitter på¨jobbet nu, inte så lämpligt kanske...

Antar att Börsens Övervakningsnämnd kommer att få en hel del att göra innan NN har fått ordning på detta.
            Och Nordnet kommer att få ringa mig ett antal gånger till om jag inte gör någon förändring.

Som sagt, riktigt riktigt dåligt.

Så det var din Raptor som gjorde mig misstänksam över NN orderhistorik, hoppet från 90 till 106 kr. Om man tolkar historiken så verkar det nästan bara vara Raptorer som handlar dessa minisar just nu, inga andra utomstående kunder.
            Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
            Alf Johansson, alias
            Börsapan

Comment

• xk) Spread Alert mäter momentanspreaden och blockerar order men det kan fortfarande bli fel i prisscriptet. Skulle den ordern komma fram i exakt det ögonblick (0-89 ms prisbortfall) så kan avslutet bli fel. Därför är även prisscriptet modifierat i ETP Link nu så att det inte avviker mer än max 1% från motsatta orderdjupet, dvs köporder limiteras till köpkursen + 1% (eller vad man sätter för gräns - det går att justera). Därmed blir det omöjligt att få avslut på helt fel nivåer.

Uppdatera via Hjälp > Uppdatera ETP Link. Ingen återanslutning behövs.

Last edited by Rikard Autostock; 2017-05-22, 10:26.

Comment

• Ursprungligen postat av JohanB Visa inlägg
                Jag kör också NN 14 vilet ledde till mina inlägg idag.
                Och att Börsens Övervakningsnämnd har reagerat...
                Mycket märkligt

Comment

• Snygg spread...

Makulerat avslutet sälj 18 @ 69,86
                  Makulerat avslutet köp 31 @ 106

Man får väl vara glad åt att det justeras i efterhand i alla fall.

Comment

xk) Spread Alert mäter momentanspreaden och blockerar order men det kan fortfarande bli fel i prisscriptet. Skulle den ordern komma fram i exakt det ögonblick (0-89 ms prisbortfall) så kan avslutet bli fel. Därför är även prisscriptet modifierat i ETP Link nu så att det inte avviker mer än max 1% från motsatta orderdjupet, dvs köporder limiteras till köpkursen + 1% (eller vad man sätter för gräns - det går att justera). Därmed blir det omöjligt att få avslut på helt fel nivåer.

Uppdatera via Hjälp > Uppdatera ETP Link. Ingen återanslutning behövs.

Har uppdaterat. När jag kolla i scriptet så finns inte Spread alert med i listan över kontrolscript. Inte i någon av de fyra varianterna. Ska den inte vara inkopplad?

EDIT: Glöm denna kommentar jag kolla de i Raptor inte ETP-link, sorry
                    Last edited by Sobel; 2017-05-22, 10:35.

Comment

• Jag kopplade på OMX NN 12 i torsdags, det har gjorts flera olika affärer till rätt priser.
                      I fredags va det fel på prissättningen som syntes i diagrammet men affärerna som genomfördes fick rätt pris.
                      Idag finns inte den felprissättningen, att spreaden rusar iväg.

Comment

• Förtydligande:

I börslistor kan det se ut som att kurser försvinner under längre tid än vad som egentligen är fallet. Det är resultatet av differentialmatningen i APIet. Det som gäller är orderdjupet i Starta > Orderdialogen. Här syns den direkta feeden.

Comment

Förtydligande:

I börslistor kan det se ut som att kurser försvinner under längre tid än vad som egentligen är fallet. Det är resultatet av differentialmatningen i APIet. Det som gäller är orderdjupet i Starta > Orderdialogen. Här syns den direkta feeden.

Nu när jag tittar i orderdialogen har jag Köp 94,51 och sälj 106...

Alldeles nyss hade jag Köp 94,01 och sälj 94,59 vilket leder till en spread på ca 50 öre...

Det känns ju riktigt stabilt och bra det här...

Comment

• Det är inte helt stabilt ännu, men Nordnet jobbar för fullt att lösa feedproblemet. Tillsvidare tar senasste ETP link hand om problemen ändå så att det går att handla.

OBS. ETP Link uppdaterad idag

Comment

Det är inte helt stabilt ännu, men Nordnet jobbar för fullt att lösa feedproblemet. Tillsvidare tar senasste ETP link hand om problemen ändå så att det går att handla.

OBS. ETP Link uppdaterad idag
                              Kan vi uppdatera det direkt utan återanslutning? Tänker att det är väl bara XK-scriptet som har ändrats?

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                                Kan vi uppdatera det direkt utan återanslutning? Tänker att det är väl bara XK-scriptet som har ändrats?
                                Bra tillägg, enligt #186 är det bara att köra.
                                Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
                                Alf Johansson, alias
                                Börsapan

Comment

Working...
                                X