Vilket instrument får du inte kurser på? Vilken programversion kör du på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Störning Kundservice
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Jag vågade inte uppdatera förra gången eftersom det visade sig att det blev ännu fler problem med den nya versionen. Efter den rundan har jag inte sett att allt är rättat utan endast att ni rekommenderade att gå tillbaka till förra versionen. Men om det är ok nu, så får jag göra ett försök!
Men ändå lite märkligt! Skulle databasen inte räcka till 4 papper, jag har svårt att hänga med.
Comment
-
Minnesläckan åtgärdade vi på två dagar och därefter har det varit stabilare än någonsin.
Det är maximal mängd data per instrument och dag som är utökat. Index, terminer, valutaspottar och minifutures där någon kursförändring på köp- eller säljsidan sker ofta - tom flera gånger i sekunden ibland - gör att databaserna blir stora. Vi lagrar dessutom allt på Kundservice ner till tickdatanivå för att man ska kunna backtesta på det datat senare. Såvitt vi vet har ingen annan leverantör tickdata för rimliga pengar. Skillnaden mot tidigare databasstruktur som ursprungligen byggdes för 1-minutssamples fick helt enkelt göras om lite för att svälja hundratals ggr så mycket data.
Comment
-
Nu kunde jag hämta data till USA-index för både 7/11 och 8/11. Fantastiskt!
Hela programmet verkar vara ett lotteri.
Jag vågar inte lita på något längre. Allra minst att göra affärer med programmet utan att sitta klistrad framför datorn, och så var inte min avsikt!!
Comment
-
Jag har inte gjort någon nyinstallation sedan NAT släpptes. Enligt min mening skall inte det behövas, man tappar bara en massa data för terminer som är osäkert om man kan återställa.
När jag öppnade programmet idag (lördag 10/11) ser jag att datat för i torsdags för USA-börsen finns där som jag hämtade i fredags. (Denna gången behövdes tydligen en omstart för att det datat kunde ses, normalt brukar inte det behövas. Lotteri.)
När jag nu gör ett försök med att hämta data till USA-indexen för gårdagen (20012-11-09) kommer det inget data. Skall kolla vad det bli när jag startat om programmet eller datorn.
Anledningen till att jag gör så här är att "Acceptera kurser efter nominell stängning" inte fungerar på USA-börsen. Jag vill inte ha med de sista desperata affärerna för dagen. Och som det är nu måste jag stänga ALL insamling 17:20. Då får jag ladda och skriva om datat för USA-indexet dagen efter.
Jag har påtalat en del saker och sett ännu mer. Låt mig ta ett exempel: Varför skall köp- och säljkurs anges med 4 decimaler. Vem är intresserad av ett tusendels öre? Det tar ju bara en massa plats i listor!! Hallå! m.m. m.m.
Comment
-
Vi har gått ut vid ett par tillfällen och rekommenderat nyinstallation under utvecklingsfasen av NAT. Du kan alltid spara terminsdata på tex ett USB-minne eller någon annan katalog i datorn. Det viktiga är att övriga filer byts ut till de som är aktuella nu. Data kan därefter återskapas genom att ange sökvägen till den gamla katalogen i Starta > Underhåll kursdatabaser och importera data till den nya databasstrukturen.
För övrigt är det inte tänkt generellt att man ska använda "Kundservice" på det sätt som du gör, även om jag kan förstå tanken att slippa de sista dataticken vid stängning osv. ( Det går att ändra öppettiden för USA-kalendern i ini-filen, genom OpenZone-raderna)
I grund och botten måste scripten kunna hantera det data vi får från börsen utan saker som att stoppa insamlingen vid en vis tid osv, annars kommer det ju ändå inte att fungera att köra live-handel.
När Pro och Light-versionerna är klara tar vi itu med vår fix-lista med åtgärder som finns noterade. Ett service pack släpps där en del egenheter och skönhetsfel rättas.
Comment
Comment