Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack för svar

..en annan fråga då, jag kanske är för trött för att tänka nu.. Men; hur avgörs det egentligen om en försäljning var vinstgivande eller ej?

Ponera att jag har köpt 9 st aktier á 1 kr.. Och sedan 1 aktie för 11:-.. Totalt innehav då = 10 aktier som jag köpt för 20:-.

Sedan säljer jag en av dessa aktier för 5:-. ...Var det en då en vinstaffär (enl AT)? Känns som att det beror på vilken av aktierna jag sålde va? :-)

Comment

• Ursprungligen postat av Steffoman Visa inlägg
      Tack för svar

..en annan fråga då, jag kanske är för trött för att tänka nu.. Men; hur avgörs det egentligen om en försäljning var vinstgivande eller ej?

Ponera att jag har köpt 9 st aktier á 1 kr.. Och sedan 1 aktie för 11:-.. Totalt innehav då = 10 aktier som jag köpt för 20:-.

Sedan säljer jag en av dessa aktier för 5:-. ...Var det en då en vinstaffär (enl AT)? Känns som att det beror på vilken av aktierna jag sålde va? :-)
      Det bör väl vara genomsnittspriset (GAV) som avgör om det blir vinst eller förlust. GAV=2kr/aktie, du sålde för 5kr, alltså vinst med 3kr.

Comment

• Man kan mäta GAV som portfolio(p)

Vill man mäta mot senaste köp är den kursen lasttrade(b,p)

Comment

• Historisk data - tidsåtgång och utrymme

Håller som ny användare på att ladda ned kurshistorik. Utöver det som redan verkar finnas vill jag ha Svenska Midcap och Smallcap. Har kryssat för Midcap, och satt igång nedladdning vi "Underhåll Kursdatabas" (se bifogad bild). Det förefaller som det kommer ta oändlig tid - typ dygn. Gör jag något tokigt?
          Tilläggas ska kanske att jag har 8-10 MB i näthastighet, och en helt ny laptop med 8 GB internt och enbart SSD lagringsminne.

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket lagringsplats historiska databaser tar?

Är det någon mening att komprimera databasen, eller påverkar det prestanda i samband med simulering?
          Last edited by Mountain; 2018-03-23, 00:16.

Comment

• Det tar lång tid att ladda hem. Dela upp nedladdningen i etapper, den avbryts nämligen vid midnatt.

Comment

• Ta en lista åt gången, om det bryts kan man starta om igen så fortsätter laddningen där dfn slutade. Det är främst katalogiseringen på disk som tar tid, så processorn får stor betydelse.

Comment

• Tack för svaren. Tar nu bara Midcap och segmenterat så jag bara tar senaste 1000 dagarna. Snurrar på lite bättre.

Comment

• Jag tänkte köra igång Fusion, har laddat ner och installerat den men när jag går in på "arbeta med anslutningar för ordermodeller" finns det bara två fusionmodeller där "Fusion OMX index buy" och "Fusion OMX index sell" borde väl vara fyra modeller? Provade även med Legato och då får jag upp tre modeller, index exit, index exit shrt och index long.
                  Vad kan vara fel?

Comment

• Ursprungligen postat av Mikael72 Visa inlägg
                    Jag tänkte köra igång Fusion, har laddat ner och installerat den men när jag går in på "arbeta med anslutningar för ordermodeller" finns det bara två fusionmodeller där "Fusion OMX index buy" och "Fusion OMX index sell" borde väl vara fyra modeller? Provade även med Legato och då får jag upp tre modeller, index exit, index exit shrt och index long.
                    Vad kan vara fel?
                    Tjena,
                    Fusion har uppdaterats till att använda sig utav ETP-link, därför finns det bara två modeller, så det är helt rätt. Legato vet jag faktiskt inte eftersom jag inte kör den själv.

Comment

• omx-modellerna tas hand om positionsbyten. För Fusion ligger exit, long, etc inbyggt i signalmodellerna. Om den tex går från 100% till 50% eller från 0 till -50% är det säljmodellen som triggar.

Comment

• OK..tack
                        Då försöker jag att få igång den igen

Comment

• Idag känner jag mig som en riktig nybörjare efter mina 6 månader. Inga konton visas i orderdialogen, varken Nordnets eller testkonton. Inga konton att välja i droplisten. Dock finns mina testkonton under Starta/Testkonton. Kursdatan tickar på. Någon som har förslag på vad som kan ha hänt?

Comment

• Nordnet har en del problem just idag, det kan vara det som spökar. Prova att starta om programmet så görs ny inloggning. Vi går ut med info på Twitter så snart feeden är igång igen.

Comment

• Får inte til at lese verdet i kolumn da jag inte kan maximera fönsteret. Man kan heller inte øke bredden i kolumn. Hur skal jag klara henta värdet? crcid()
                              Last edited by Palgrave; 2018-03-09, 14:29.

Comment

• Man kan "dra" kolumnen till vänster och utöka bredden när den ligger mellan två andra kolumner.

Comment

Working...
                                X