Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det går fint att ansluta en eller flera ordermodeller till den listan, eller vilken annan lista som helst. Istället för att sitta och mata in stoplossnivåer på varje aktie kan man ju göra en kopia av stoplossmodellen inkl triggerscriptet och "hårdkoda" gränsen direkt i scriptet.

    Comment


    • Hur scriptar jag för att hämta ett värde från ex rsi(14) en viss dags close inom en löpande 100 dagarsperiod?

      Jag är med på hur jag hämtar lägsta priset inom perioden priset men får inte ihop hur jag ska skriva för att få just den dagens rsi. Jag vill alltså ha rsi värdet från det lägsta kursvärdet inom 100 dagar.
      Last edited by Gränna; 2021-04-09, 09:54.

      Comment


      • find(le(c,llv(c,100)),100,rsiws(14),1)

        Comment


        • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          find(le(c,llv(c,100)),100,rsiws(14),1)

          tack, då är jag med

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Det går fint att ansluta en eller flera ordermodeller till den listan, eller vilken annan lista som helst. Istället för att sitta och mata in stoplossnivåer på varje aktie kan man ju göra en kopia av stoplossmodellen inkl triggerscriptet och "hårdkoda" gränsen direkt i scriptet.

            Jag fick inte riktigt till det med moddandet av stop loss scriptet. Jag kan nog inte tillräckligt mycket av språket ännu för att hänga med i det scriptet.

            Jag gjorde ett eget säljscript som skulle slå till om aktien sjönk ner under 5%. Sen tänker jag att det får ligga parallelt med mitt andra säljscript som säljer när C är över övre boilinger. Funkar det?

            cmpref(c,0,a)
            lasttrade(b,p)
            stop=lt(c,mult(lasttrade(b,p),0.95))
            innehav=portfolio(v)
            sälj1=and(innehav,stop)

            mult(sälj1,5)

            {@A(0,)}


            Ytterligare en fråga, går ni igenom stop loss scriptet nånstans på forumet eller i dokumentationen? Jag hittade en tråd där du dissekerar raptor och undrar om det finns en lika bra genomgång av detta.

            Comment


            • ROC mot US & Sv

              Hej Rikard et alt!

              Jag satte lite snabbt upp ROC mot de aktier som är listade från er som ROC SE och ROC US. Kopplade instrumenten mot ett ISK konto.

              Jag får hela tiden larm att ROC and Roll försöker handla fler poster än det finns teckning för på kontot. Det ser ut som att den tror att det finns en viss summa kvar i dollar medan kontot ju är i SKr.

              Vad jag förstått, som den newbie jag är, så skall den själv känna av detta?
              Har jag gjort något fel?

              Vi hörs,
              Ubbe

              Comment


              • Hm, det som kan vara problemet är om Forex-listan inte är aktiv i kursinsamlingen, då används default-kursen 9 kr för dollar och det kan bli lite knas. Också viktigt att det inte finns andra innehav på kontot som inte är upplagda/aktiva i Autotrader. Då ”ser” inte scripten dessa.

                Comment


                • Re: ROC mot US & Sv

                  Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Hm, det som kan vara problemet är om Forex-listan inte är aktiv i kursinsamlingen, då används default-kursen 9 kr för dollar och det kan bli lite knas. Också viktigt att det inte finns andra innehav på kontot som inte är upplagda/aktiva i Autotrader. Då ”ser” inte scripten dessa.

                  Ah, Forex insamling var ej påslagen, nu är det gjort.
                  Har inga andra instrument, varken manuellt eller andra strategier som går mot det ISK kontot, endast ROC and ROLL.

                  Testar och ser om Forex listorna uppdateras.

                  //Ubbe

                  Comment


                  • Hej Rikard,
                    jag testar Analysbänken nu för första gången med High 5 från 1 Jan 2021 till idag.
                    Men får konstiga resultat, typ 15 st förluster och ingen vinst.
                    Måste ha missat nåt, men vet inte vad :-)

                    Edit: Tror jag hittade felet. När jag satte courtage på test kontot skrev jag 0,25% ... och det sparades som 25%, vilket jag inte såg först ...
                    Ändrade till 0.25% så blev det rätt, och jag fick totalt 15 affärer, 13 vinst och 2 förlust ... klart bättre
                    Last edited by Stefan57; 2021-04-17, 10:50.

                    Comment


                    • Ah, ja det är ju lurigt!

                      Viktigt när man kör High 5 skarpt att man kollar vilken courtageklass som är bäst. Kör man depå under runt 200 000 kr skulle jag välja Nordnet Mini för att få lägsta kostnad. Det blir många små affärer.

                      Comment


                      • Har mini nu ... Ska testa olika strategier på demo konton ett tag och se hur de går, samt lära mig programmet innan jag går skarp

                        Comment


                        • Re: ROC mot US & Sv

                          Ursprungligen postat av Grumpy Visa inlägg
                          Ah, Forex insamling var ej påslagen, nu är det gjort.
                          Har inga andra instrument, varken manuellt eller andra strategier som går mot det ISK kontot, endast ROC and ROLL.

                          Testar och ser om Forex listorna uppdateras.

                          //Ubbe
                          Hej Rikard!

                          Råkar fortfarande ut för samma sak.
                          När både ROC SE och ROC US instrumenten ingår för ROC strategin och kopplas till samma konto försöker den handla US aktier som om kontot vore i dollar.
                          Jag bröt isär dem nu och kör mot två olika konton.
                          Får vi se vad som händer på "nya" US kontot.

                          Note: Forex ingår i kursinsamlingen.

                          //Ubbe

                          Comment


                          • AutoTrader försöker handla i Dollar/Euro mot konto i SKr.

                            Hej Rikard!

                            Har problem med både "Roc and Roll" och med "Conquest" när de handlar mot ett ISK konto i SKr.

                            Satta lite snabbt upp några ISK konto med begränsad insats.
                            Nu precis försökte Conquest lägga en order på 64 st HNK1 á 92,32 €.
                            Kontot har 30 KKr att investera. Det går ju inte direkt ihop.

                            Har jag missat något i setupen när strategierna inte ser att det är dollar eller euro och inte kronor den handlar i?
                            Vad gör jag för fel?

                            Note: Forex insamling görs. Inga andra transaktioner mot dessa konton än genom AutoTrader.

                            Comment


                            • Hm, finns det andra innehav på samma konto? Är kontosaldo etc ändrat precis idag och ingen omstart gjorts av Autotrader? Skulle kunna räkna fel då.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                                Hm, finns det andra innehav på samma konto? Är kontosaldo etc ändrat precis idag och ingen omstart gjorts av Autotrader? Skulle kunna räkna fel då.
                                Med andra innehav, menar du instrument handlade vid sidan av AutoTrader, t.ex. direkt i Nordnets webb?
                                Svaret är nej på ovan. Instrumenten handlade bara mha AutoTrader och dessutom endast via automatiska strategier.

                                Saldo ej ändrat idag. Då jag ändrat saldo har jag startat om AutoTrader eftersom jag inte kunde hitta något annat sätt att få till uppdateringen i programmet.
                                Exemplet jag angav var dessutom första posten Conquest försökte handla på det kontot; inga tidigare transaktioner gjorda.

                                //Ubbe

                                Comment

                                Working...
                                X