Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Finns det en short-position på testkontot?

Comment

• Nej, samma där, får avslut med "0" i antal, men den visar köp, inte sälj? Hummm

Irriterande, kan inte se vad som skiljer den här modellen från mina andra som fungerar...

Kör jag modellen i Analysatorn så stämmer antal.
      Attached Files
      Last edited by Lord S; 2020-08-26, 14:47.
      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• Jag har inte följt tråden. Ignorera om redan kollat. Ändras strukturen av en ordermodell måste den kopplas i från och på igen för att ändringarna ska slå igenom. Tex bytt script, ändrat till köp från sälj, mm.

Fungerar det annars i simulering?

Comment

• Okey, testar att koppla ifrån och till igen.

Ja det fungerar i simulering.
          AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• När jag försöker att analysera utan att ha "Animera fram per tick" i kryssat så fungerar det inte. Vad i skripten är det som inte gör det möjligt att köra utan animering?

Comment

• Tar tillbaka tidigare inlägg. Trodde det vara tvärt om. Kan det vara några luckor i data?

Comment

• Vad är det för upplösning på scripten? Utan animering ikryssat i bänken körs script bara 1 gång per stapel. Tex dagsupplösta script körs bara 1 gång per dag, och 15-minutersscript körs bara 1 gång var 15:e minut. Det kan göra att tidsvillkor som tex att släppa signal inom ett tidsfönster strax innan stängning etc aldrig blir sant eftersom scripten inte körs just då.

Comment

• Jag ger ett exempel på ett enkelt skript som jag leker med som jag inte kan analysera utan animering.

innehav=eqv(portfolio(v),0)
                  öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
                  stägning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),7)

ma200=lt(c,mov(c,200,s))
                  ma20s=gt(c,mov(c,20,s))
                  ma5s=gt(c,mov(c,5,s))

antal_upp=gt(sum(gt(l,aref(l,1)),4),3)
                  signal1=and(and(antal_upp,ma5s),and(ma20s,ma200))

short=and(and(and(innehav,öppet),stägning),signal1)
                  mult(short,10)

innehav=lt(portfolio(v),0)
                  öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
                  stägning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),7)

ma5s=lt(c,mov(c,5,s))
                  cover=and(and(innehav,and(öppet,stägning)),ma5s)
                  mult(cover,10)

Comment

• Är det dagsstaplar så får du ta bort öppet och stängning. Handel kommer då att ske med slutkursen 17:30. Sedan får man nog testa grundligare med animering för att bekräfta.
                    Är det intradag får man se till att öppet och stängning sker i slutet av en animeringsperiod.

Comment

• Okey, då är jag med, tack.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                        Är det dagsstaplar så får du ta bort öppet och stängning. Handel kommer då att ske med slutkursen 17:30. Sedan får man nog testa grundligare med animering för att bekräfta.
                        Är det intradag får man se till att öppet och stängning sker i slutet av en animeringsperiod.
                        Vet ej om det är i slutet. Åtminstone att det sker så att signal kan genereras.

Comment

• För att testa mot den historiska datan jag kan se på ESPFUT-1, Gold , Silver och några andra grafer, hur gör jag då? Jag kan se grafen, men avsluten blir inte enligt datan jag ser i grafen.

Testar skript bara nu, inte modell, men brukar får samma problem med modeller.
                          Attached Files

Comment

• Om prissripten är intra och det saknas intradata. Testar du dagsstaplar kan du ändra prisscript till Close EOD. Vet ej om det gäller ditt problem, men kan prova.

Comment

• Gör jag en ordermodel så fungerar det utan animering om jag använder EOD i prisskriptet, inte med animering.

Comment

• Med animering bör intradagskurser användas då det är som att köra live oavsett scriptens upplösning.

Utan animering och dagsstaplar vill man använda EOD. Utan animering och intradagsupplösning vill man fortfarande använda intradagskurser. Syftet är att trigga på fullbordad stapel oavsett vad som händer inne i stapeln.

Jag själv köra alltid animering förutom grundtester av EOD-modeller som bara triggar runt stängning. Med animering alltid med 5 sekunder.

Comment

Working...
                                X