Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ok, det jag menar är att kontot bör vara helt separat för Conquest, så att det tex inte ligger fonder, andra aktier osv på samma konto som inte finns upplagda i Autotrader. Annars räknas kontovärdet fel.
    Kolla också vilken kalender den aktien har (klicka ENTER > fliken Fundamenta). Om det inte är New York förstår inte Conquest att den ska räkna dollar.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Ok, det jag menar är att kontot bör vara helt separat för Conquest, så att det tex inte ligger fonder, andra aktier osv på samma konto som inte finns upplagda i Autotrader. Annars räknas kontovärdet fel.
      Kolla också vilken kalender den aktien har (klicka ENTER > fliken Fundamenta). Om det inte är New York förstår inte Conquest att den ska räkna dollar.

Inga andra fonder etc på det kontot. Har satt upp det så endast en strategi är kopplat till ett konto, ingen blandning alltså.

HNK1 är Heineken som handlas på Xetra, dvs. Euro.
      Det står Euro ifyllt samt öppettider 09:00 - 17:29

//Ubbe

Comment

• Ahh... där är problemet, Conquest förstår inte att det är Euro. Man skulle ev kunna lägga till så att man kan ange i ett fält i Indata om det är en annan valuta osv. Tanken var svenska, norska och US-aktier, men det går att bygga ut.

Comment

Ahh... där är problemet, Conquest förstår inte att det är Euro. Man skulle ev kunna lägga till så att man kan ange i ett fält i Indata om det är en annan valuta osv. Tanken var svenska, norska och US-aktier, men det går att bygga ut.

Okie, då plockar jag bort den från listan. Tror att det endast var den som var tysk.

Dock har jag liknande problem med ROC and Roll US.
          Har satt upp den mot ett eget konto med endast US aktier.
          Den verkar ändå tro att det är dollar på kontot.

Comment

• Ok hur såg ordrarna ut för ROC?

Comment

Ok hur såg ordrarna ut för ROC?
              Kollar senare idag.

Comment

• Vad betyder dessa larm?

Hej Rikard!

Vad betyder dessa larm som ROC genererar hela tiden?
                Försöker den köpa TSLA eller vad menas?

Ingen går i alla fall igenom som en affär.

Comment

• Hej,

Försöker testa testa ett script på flera terminer samtidigt i analysbänken. Kör med inställningen "Kör som samtidigt kopplade" och sorterar ut datum scriptet får köra med hjälp utav CRCID.

Kod:

{test - parametrar}
                  test_para=add(testbänk_para,0) {0= testbänk för terminer, 0= skarpt}

{Analyzer - handel under vissa datum på olika terminer}
                  {terminer 2020}
                  papper_omxs300f=eqv(CRCID(),3716899608.0000)
                  papper_omxs300g=eqv(CRCID(),3695773999.0000)
                  papper_omxs300h=eqv(CRCID(),3608497682.0000)
                  papper_omxs300i=eqv(CRCID(),3604423717.0000)
                  papper_omxs300j=eqv(CRCID(),3566312060.0000)
                  papper_omxs300k=eqv(CRCID(),3579048011.0000)
                  papper_omxs300l=eqv(CRCID(),3491555022.0000)
                  papper_omxs301a=eqv(CRCID(),1618481912.0000)

{terminer 2021}
                  papper_omxs301b=eqv(CRCID(),1648274593.0000)
                  papper_omxs301c=eqv(CRCID(),1677510294.0000)
                  papper_omxs301d=eqv(CRCID(),1723060243.0000)
                  papper_omxs301e=eqv(CRCID(),1735506468.0000)
                  papper_omxs301f=eqv(CRCID(),1698104445.0000)
                  papper_omxs301g=eqv(CRCID(),1693806154.0000)
                  papper_omxs301h=eqv(CRCID(),1873357175.0000)
                  papper_omxs301i=eqv(CRCID(),000) {OBS! Fyll i CRCID, fanns ej i listan senast}
                  papper_omxs301j=eqv(CRCID(),1814953241.0000)
                  papper_omxs301k=eqv(CRCID(),1844418350.0000)
                  papper_omxs301l=eqv(CRCID(),1755349419.0000)

{terminer 2020}
                  datum_omxs300f=and(or(and(eqv(MonthNumber(),5),ge(DayOfMonth(),13)),and(eqv(MonthNumber(),6),lt(DayOfMonth(),17))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300g=and(or(and(eqv(MonthNumber(),6),ge(DayOfMonth(),17)),and(eqv(MonthNumber(),7),lt(DayOfMonth(),15))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300h=and(or(and(eqv(MonthNumber(),7),ge(DayOfMonth(),15)),and(eqv(MonthNumber(),8),lt(DayOfMonth(),19))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300i=and(or(and(eqv(MonthNumber(),8),ge(DayOfMonth(),19)),and(eqv(MonthNumber(),9),lt(DayOfMonth(),16))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300j=and(or(and(eqv(MonthNumber(),9),ge(DayOfMonth(),16)),and(eqv(MonthNumber(),10),lt(DayOfMonth(),14))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300k=and(or(and(eqv(MonthNumber(),10),ge(DayOfMonth(),14)),and(eqv(MonthNumber(),11),lt(DayOfMonth(),18))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs300l=and(or(and(eqv(MonthNumber(),11),ge(DayOfMonth(),18)),and(eqv(MonthNumber(),12),lt(DayOfMonth(),16))),eqv(YearNumber(),2020))
                  datum_omxs301a=and(or(and(eqv(MonthNumber(),12),ge(DayOfMonth(),16)),and(eqv(MonthNumber(),1),lt(DayOfMonth(),13))),eqv(YearNumber(),2020))

{terminer 2021}
                  datum_omxs301b=and(or(and(eqv(MonthNumber(),1),ge(DayOfMonth(),13)),and(eqv(MonthNumber(),2),lt(DayOfMonth(),17))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301c=and(or(and(eqv(MonthNumber(),2),ge(DayOfMonth(),17)),and(eqv(MonthNumber(),3),lt(DayOfMonth(),17))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301d=and(or(and(eqv(MonthNumber(),3),ge(DayOfMonth(),17)),and(eqv(MonthNumber(),4),lt(DayOfMonth(),16))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301e=and(or(and(eqv(MonthNumber(),4),ge(DayOfMonth(),16)),and(eqv(MonthNumber(),5),lt(DayOfMonth(),19))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301f=and(or(and(eqv(MonthNumber(),5),ge(DayOfMonth(),19)),and(eqv(MonthNumber(),6),lt(DayOfMonth(),16))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301g=and(or(and(eqv(MonthNumber(),6),ge(DayOfMonth(),16)),and(eqv(MonthNumber(),7),lt(DayOfMonth(),14))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301h=and(or(and(eqv(MonthNumber(),7),ge(DayOfMonth(),14)),and(eqv(MonthNumber(),8),lt(DayOfMonth(),18))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301i=and(or(and(eqv(MonthNumber(),8),ge(DayOfMonth(),18)),and(eqv(MonthNumber(),9),lt(DayOfMonth(),15))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301j=and(or(and(eqv(MonthNumber(),9),ge(DayOfMonth(),15)),and(eqv(MonthNumber(),10),lt(DayOfMonth(),13))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301k=and(or(and(eqv(MonthNumber(),10),ge(DayOfMonth(),13)),and(eqv(MonthNumber(),11),lt(DayOfMonth(),17))),eqv(YearNumber(),2021))
                  datum_omxs301l=and(or(and(eqv(MonthNumber(),11),ge(DayOfMonth(),17)),and(eqv(MonthNumber(),12),lt(DayOfMonth(),15))),eqv(YearNumber(),2021))

{terminer 2020}
                  trigger_omxs300f=and(papper_omxs300f,datum_omxs300f)
                  trigger_omxs300g=and(papper_omxs300g,datum_omxs300g)
                  trigger_omxs300h=and(papper_omxs300h,datum_omxs300h)
                  trigger_omxs300i=and(papper_omxs300i,datum_omxs300i)
                  trigger_omxs300j=and(papper_omxs300j,datum_omxs300j)
                  trigger_omxs300k=and(papper_omxs300k,datum_omxs300k)
                  trigger_omxs300l=and(papper_omxs300l,datum_omxs300l)
                  trigger_omxs301a=and(papper_omxs301a,datum_omxs301a)

{terminer 2021}
                  trigger_omxs301b=and(papper_omxs301b,datum_omxs301b)
                  trigger_omxs301c=and(papper_omxs301c,datum_omxs301c)
                  trigger_omxs301d=and(papper_omxs301d,datum_omxs301d)
                  trigger_omxs301e=and(papper_omxs301e,datum_omxs301e)
                  trigger_omxs301f=and(papper_omxs301f,datum_omxs301f)
                  trigger_omxs301g=and(papper_omxs301g,datum_omxs301g)
                  trigger_omxs301h=and(papper_omxs301h,datum_omxs301h)
                  trigger_omxs301i=and(papper_omxs301i,datum_omxs301i)
                  trigger_omxs301j=and(papper_omxs301j,datum_omxs301j)
                  trigger_omxs301k=and(papper_omxs301k,datum_omxs301k)
                  trigger_omxs301l=and(papper_omxs301l,datum_omxs301l)

tri_a=or(trigger_omxs300f,trigger_omxs300g)
                  tri_b=or(trigger_omxs300h,trigger_omxs300i)
                  tri_c=or(tri_a,tri_b)

tri_d=or(trigger_omxs300j,trigger_omxs300k)
                  tri_e=or(trigger_omxs300l,trigger_omxs301a)
                  tri_f=or(tri_d,tri_e)

tri_g=or(trigger_omxs301b,trigger_omxs301c)
                  tri_h=or(trigger_omxs301d,trigger_omxs301e)
                  tri_i=or(tri_g,tri_h)

tri_j=or(trigger_omxs301f,trigger_omxs301g)
                  tri_k=or(trigger_omxs301h,trigger_omxs301i)
                  tri_l=or(tri_j,tri_k)

tri_m=or(trigger_omxs301j,trigger_omxs301k)
                  tri_n=or(trigger_omxs301l,0)
                  tri_o=or(tri_m,tri_n)

tri_p=or(tri_c,tri_f)
                  tri_q=or(tri_i,tri_l)
                  tri_r=or(tri_o,0)

trigger_månad=if(eqv(test_para,0),1,or(or(tri_p,tri_q),tri_r))

..... Får dock felmeddelande "Programfel avbröt analys", har testat att uppdatera kursdata på terminerna (dock ej ersatt data?) under hela perioden jag vill testa på. Någon ide vad felet kan vara? Scriptet i sig fungerar om jag tex kör endast tre terminer, men ej flera....Noterbart är kanske också att jag ökat "scriptmaxcalls" till 650 pga långt script...

Comment

• Wow, ser massivt ut! Är det över 512 minnesreferenser blir det problem i compilern. Om du klickar Syntax på det scriptet, vad får du för värden i rutan som kommer upp?

Comment

• Fungerar en borde det fungera på flera. Terminen är kortlivad så det borde inte vara data. Om scripet skulle vara för stort finns det en annan lösning med datum.

Det skulle kunna vara gamla terminer eftersom att de får samma kod var tioende år. Då finns det ingen data för körperioden. Lösning i så fall är att radera instrumentet och lägga upp igen. Får i så fall prova en itaget om vill behålla så mycket data som möjligt.

Edit: det skulle även kunna vara någon termin som saknar data på serven, men det tror/vet jag ej. Saknas data för en blir det error.
                      Last edited by Henric; 2021-05-04, 12:05.

Comment

• Får denna info när jag testar syntax, körningen innehåller 4 separata modeller (Entry och exit för lång resp. kort), Nedan visar syntaxtest för script för kort... lång är liknande...den tyngsta är exitscriptet:

Kompilerad scriptlängd: 8662
                        Antal anrop (650): 530
                        Anv minnesref: 137
                        Anv tilld. namn (48): 52

Max parantesdjup (10): 7
                        Utnyttjad datastack (1200000): 9914
                        Källdata perioder: 1003

Test: OK

Kompilerad scriptlängd: 13337
                        Antal anrop (650): 635
                        Anv minnesref: 198
                        Anv tilld. namn (48): 63

Max parantesdjup (10): 7
                        Utnyttjad datastack (1200000): 153386
                        Källdata perioder: 20002

Test: OK

... Ser ni något strul i dessa körningar? Testen blir OK men man vet ju aldrig.. Om jag raderar instrumenten är det bara att tanka ner ny data då? (för 1 min intradag)

Comment

• Jag kan inte se något strul men det får Rikard svara på.

Om samma problem med gamla terminer skulle finnas på severn blir det samma sak och då spelar det ingen roll om fu raderar. Öppna diagrammen för varje termin och titta. Alternativt simulera för att kolla. Kolla en i taget så att du kan behålla de som är ok. Jag har eventuellt backuper på gammla terminer, men ingen garanti. BERTIL som är en hängiven terminshandlare brukar ha bra data på terminen.

Kul med andra som handlar terminen. Vad kör du för typ av strategier?

Jag analyserade tidigare direkt på terminen med inbyggd terminsrullning. Tyckte det blev för krånligt och analyser idag på index. Sedan får man bygga in slipp i simuleringarna och göra uppföljning av slippen.

Edit: ta backup på installation så kan du gå tillbaka om det inte blir som du tänkt.
                          Last edited by Henric; 2021-05-04, 14:41.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                            Jag kan inte se något strul men det får Rikard svara på.

Om samma problem med gamla terminer skulle finnas på severn blir det samma sak och då spelar det ingen roll om fu raderar. Öppna diagrammen för varje termin och titta. Alternativt simulera för att kolla. Kolla en i taget så att du kan behålla de som är ok. Jag har eventuellt backuper på gammla terminer, men ingen garanti. BERTIL som är en hängiven terminshandlare brukar ha bra data på terminen.

Kul med andra som handlar terminen. Vad kör du för typ av strategier?

Jag analyserade tidigare direkt på terminen med inbyggd terminsrullning. Tyckte det blev för krånligt och analyser idag på index. Sedan får man bygga in slipp i simuleringarna och göra uppföljning av slippen.

Edit: ta backup på installation så kan du gå tillbaka om det inte blir som du tänkt.
                            Okej tack för input! Gällande strategier har jag väl inget robust än.. Jag försöker skapa ett ramverk av ordermodeller jag kan använda för att testa i analysbänken/köra strategier direkt på terminen. Vill snabbt kunna slå på och av olika typer av stoploss och andra inställningar med parametrar (för att snabba upp backtest). Iden är att ordermodellerna skall kommunicera med INI skarpt och GVAR i testbänken (fått för mig att INI inte fungerar i testbänk, och gvar är för instabilt live pga programkrasher lite då och då..).. tyvärr börjar detta resultera i ett monster som genererar massa skumma problem jag inte riktigt förstår.. likt det jag beskriver ovan

Comment

• Får du programfel i ett fönster inne i simulatorn eller en pop-up?

Det blir nästan alltid lite strul innan man fått upplägg att fungera. Tänk på ett script bara kan använda 4st ini. Jag har inte haft strull med gvar på mycket länge. Har knapp rört den skarpa i över ett år. Jag kan bara svara för min erfarenhet.

Edit: av en slump såg jag villkoret eqv(crcid(),000)
                              Ska vara endast en nolla. Skulle kunna skapa problem, men borde då alltid bli error.
                              Last edited by Henric; 2021-05-04, 16:39.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                                Får du programfel i ett fönster inne i simulatorn eller en pop-up?

Det blir nästan alltid lite strul innan man fått upplägg att fungera. Tänk på ett script bara kan använda 4st ini. Jag har inte haft strull med gvar på mycket länge. Har knapp rört den skarpa i över ett år. Jag kan bara svara för min erfarenhet.

Edit: av en slump såg jag villkoret eqv(crcid(),000)
                                Ska vara endast en nolla. Skulle kunna skapa problem, men borde då alltid bli error.
                                Justerade "000" till "0", kör jag projektet tex mellan 19 feb 2021 -3 maj 2021 så fungerar fungerar det fint på 301C och 301D (samtidigt). Lägger jag till nuvarande 301E så får jag "Program avbröt analys" (i analysbänkens statusfönster)....

Comment

Working...
                                X