Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursfeed

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jo skall byta termin idag till kvällen så att det stämmer med mina simuleringar.
    Som tur är gjorde jag en klon på NAT fram till i söndags där jag även lagt in måndagens kurser i efterhand.
    Nu får klonen snurra skarpt på reservdatorn medan den ordinarie datorn snurrar med NAT i pausat läge.
    Ibland lönar det sig att kopiera regelbundet.

mvh
    Bertil

Edit: Så här ser skärmen ut på reservdatorn som nu kör skarpt.
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2019-04-16, 10:46.

Comment

• Bättre än min. Den är verkar ha hoppat till slutet på dagen. Kanske någon backfill fixar detta? Det börjar hända alltför ofta. Skulle vilja slippa att kolla skärmen varje dag. Undrar varför de får problem så ofta.
      Attached Files

Comment

• Nasdaq har strulat mycket till och från. Verkar säkrare med minifutures faktiskt.

Comment

• Är det verkigen Nasdaq. Emittenterna handlar också terminen. Då borde väl de också få samma problem från Nasdaq.

Comment

• Är nog inte själva handelsplatsen utan feeds därifrån som strular. Alternativt så klarar emittenterna ett och annat felstämplat tick.

Comment

• Jag förstår. Ska inte tjata mer om detta. Hur svårt kan det vara om det är en feed ut och underligt att det tar flera timmar i fall det blir fel.

Comment

• Håller med, verkligen konstigt, men det är alltid OMX-relaterade saker som strular. Har aldrig sett liknande med USA eller DAX.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Håller med, verkligen konstigt, men det är alltid OMX-relaterade saker som strular. Har aldrig sett liknande med USA eller DAX.
                  Har du gjort en felanmälan till Nordnet så att de vet om problemet. Handlar man via deras hemsida så är ju allt OK. Det är väl bara kunder som kör Next API som drabbas.
                  mvh
                  Bertil

Edit: Bild från hemsidan på dagens utveckling av OMXS309D
                  Attached Files
                  Last edited by Bertil; 2019-04-16, 17:49.

Comment

• Next-APIet används till appar etc också, så det borde synas på fler ställen i så fall. Däremot är väl inte upplösningen lika bra på webben så enstaka tick som är felaktiga kanske inte syns där.

Comment

• Det var ju bara tidstämplingen för något/några ticks som ballade ur och då gjorde hela tidsserien ett hopp i NAT. Det är ju inte alls säkert att övriga appar hanterar tidsstämplingsfel på detta sätt. I min NAT installation som var avstängd och alltså inte fick det felaktiga ticket så blev ju hanteringen av dataserien korrekt då jag startade den datorn för skarp handel.

mvh
                      Bertil

Edit: Om denna typ av fel återkommer så borde man lägga in ett filter i NAT som tar bort orimliga tidsstämplingar.
                      Edit2: Rikard, tror du att du kan leta upp det felaktiga ticket och radera det så att vi kan ladda hem den korrekta dataserien?
                      Last edited by Bertil; 2019-04-16, 17:59.

Comment

• Hur ser E-terminen ut nu om ni laddar ner med Ersätt befintligt?

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                          Hur ser E-terminen ut nu om ni laddar ner med Ersätt befintligt?
                          Perfekt, men den var det ju inga problem med.
                          mvh
                          Bertil

Comment

• Den ser bra ut efter omstart.

På den skarpa blev det ett hopp för E-terminen. På en annan hade jag insamling på och diagrammet stängt. När jag på eftermiddagen öppnade diagrammet visas kurserna korrekt. Det finns back-fill, men vet ej hur det fungerar i praktiken. Varför blev det rätt när diagrammet är stängt(kursinsamlingen sker väl oberoende av diagrammet)?

Bertil, snyggt att du såg att det var tidstämpeln.

Comment

• Får ingen ordning på D-terminen, det är i princip omöjligt att hitta det trasiga ticket i differentialkedjan.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                                Den ser bra ut efter omstart.

På den skarpa blev det ett hopp för E-terminen. På en annan hade jag insamling på och diagrammet stängt. När jag på eftermiddagen öppnade diagrammet visas kurserna korrekt. Det finns back-fill, men vet ej hur det fungerar i praktiken. Varför blev det rätt när diagrammet är stängt(kursinsamlingen sker väl oberoende av diagrammet)?

Bertil, snyggt att du såg att det var tidstämpeln.

Om man simulerar på D-terminen får man väl komma ihåg att byta idag.
                                Fortfarande konfunderad varför det fungerade när diagrammet var stängt.

Comment

Working...
                                X