Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portfolio Mixer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tror det löste sig

    Använder fliken "normaliserad datum för input" fliken.

    Comment


    • Den används för att synka mixern med din körning så du verkar ha gjort rätt

      Comment


      • Yes det funkar fint.

        Comment


        • Nu är mixern uppdaterad. Stora omarbetningar av hela filen

          Comment


          • Hejsan! Jag är väldigt ny här på forumet, och har kikat lite i Portfolio Mixern, spännande verktyg och jag tänkte höra vad strategihäv resp systemhäv innebär (osäker om jag är i rätt tråd)?

            Är systemhävet den totala "allokeringsfaktorn" om alla strategier har samma allokering av det totala kapitalet på t ex ett skarpt konto? T ex 50% av X kr på 3 olika strategier ger 1.5 i systemhäv?

            Comment


            • Välkommen!

              Systemhäv brukar vi benämna ”systemets” sammanlagda hävstång:

              Om strategierna har ett marknadsvärde på tex 200 000 kr på de fiktiva kontona och skarpa kontot är 100 000 kr är systemhävstångdn = 2, så du är helt klart på rätt dppr.

              Comment


              • Okej, så den påverkar marknadsexponeringen?

                Jag tycker det är intressant att diskutera systemhävet, har inte hittat så mycket information om detta än men den verkar ju spela roll i t ex Portfolio Mixer, vet inte om jag borde skapa en ny tråd om detta eller så.

                Om jag har förstått rätt så är den inte samma som hävstång på t ex minis som man handlar på skarpa kontot, den påverkar marknadsexponeringen (hur mkt man kan gå in i t ex OMXS30) medan instrumentens hävstångar (t ex minis) påverkar den skarpa insatsen för en given marknadsexponering..? Samverkar de lite isf, dvs med hög systemhävstång kan du behöva högre instrumenthävstång för att kunna gå in med en viss marknadsexponering?

                Comment


                • I princip kan man säga att systemhäv=1 motsvarar den hävstång som alla strategierna är simulerade "default". Tex, Raptor har en egen hävstång på 1 och kan alltså handla OMXS30 för hela sitt testkontobelopp. Kopplar man också in Crescendo som också har en häv på 1 på sitt testkonto läggs båda signalerna samman och du kan teoretiskt få en exponering på "testkonto 1" + "testkonto 2".

                  Ökar du systemhäv till 2 dubbleras alla strategiers insats, en väldig skillnad i praktiken.

                  Minifuturers egen hävstång har ingen betydelse eftersom vi använder replikeringsmetoden. 10 st OMXS30 motsvaras av 10 st minifutures oavsett hävstång. Det är samma marknadsexponering ändå, och påverkar inte resultatet förutom skillnaden i räntekostnad.

                  En del strategier är lite svårare att bedöma maximal exponering för, tex flera av multi asset-strategierna som tex Smart Beta Portfolio som har en grundinställning på hävstång 0,33 per tillgång. Dvs, varje tillgång den kopplas till kan handlas för 0,33 ggr testkontot. Men det finns inget som hindrar att 10 olika tillgångar köps, vilket då skulle bli 3,33 ggr testkontots belopp. Så här får man en strategihävstång också att ta hänsyn till. Sätter man då systemhäv till 2 blir det helt plötsligt 6,66 ggr häv för bara Smart Beta.

                  Det brukar vara bäst att utgå från den orealiserade maximala drawdown som syns i simuleringen, och en tumregel kan vara att det är sannolikt att man riskerar minst dubbla maximala DD i framtiden jämfört med simulering. All simulering innehåller ett okänt mått av "curve fitting" och överoptimering oavsett hur hårt man anstränger sig för att undvika det. Så om man har en personlig smärtgräns på tex 20% DD bör man i simulering inte tolerera mer än kanske 10%, och låta hävstång styras av det. Får man bara 5% DD i simulering kan man kanske öka systemhäv och se vad det gör för DD.



                  Last edited by Rikard Autostock; 2021-05-13, 17:11.

                  Comment


                  • Okej, tack för tipsen och förklaringen!

                    Comment


                    • Ny Portfolio Mixer uppladdad inkl Galaxy med 12 Long och 14 Short.

                      Comment


                      • rätt i mixern?

                        Är ni säkra på att data är rätt där för Galaxy? Ganska mustiga draw downs nu i den enligt grafen.

                        Comment


                        • Vilken strategi?

                          Comment


                          • re

                            Jag tittade på Galaxy i portfoliomixern.

                            Comment


                            • Kommer ni förresten köra ett webbinarie om dessa nya tillägg i Galaxy med?
                              Jag gillar ju inte riktigt att köra sådant jag inte vet vad det är för något.

                              Comment


                              • jo som vi nämnde i webinaret är det dags att sänka häv på swing-edgarna. Ett par till Long-edgar är på väg och då kör vi simulering med kanske 0,5 i häv för swing och 1 för daytrading-edgar.

                                Koden är ju öppen för edgarna så inga hemligheter där, och hela vitsen med MTX är att man kan simulera/köra exakt de edgar man själv föredrar och koppla loss det man inte vill ha tex.

                                Comment

                                Working...
                                X