Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    I Fredags blev det riktigt illa pga vändningarna och den ovanligt höga volaliteten som skapade extremt långa staplar, därav de ovanligt misslyckade tradsen.

    Jag laborerade en del med detta innan och utvecklade en 2-stegs stoploss som lägger en stopp bakåt för att stoppa back-tradsen i tid samt att efter en valfri vinst flytta stoppnivån ett bit för att säkra positonen med lite eller ingen vinst mest i avsikt att som sämst få en nollaffär om man räknar in courtaget för entry och exit i positonen.

    Jag gjorde den som separata exit-script för både long och short så den går att koppla till vilken strategi som helst, inte bara terminator.

    Eftersom Rikard här på Autostock hjälpte till mycket frikostigt i det arbetet så delar jag gärna med mig av den här på forumet om det finns intresse av det.

    Mvh
    Rikard B.

    Comment


    • #32
      Intressant

      Ursprungligen postat av BRB_67 Visa inlägg
      I Fredags blev det riktigt illa pga vändningarna och den ovanligt höga volaliteten som skapade extremt långa staplar, därav de ovanligt misslyckade tradsen.

      Jag laborerade en del med detta innan och utvecklade en 2-stegs stoploss som lägger en stopp bakåt för att stoppa back-tradsen i tid samt att efter en valfri vinst flytta stoppnivån ett bit för att säkra positonen med lite eller ingen vinst mest i avsikt att som sämst få en nollaffär om man räknar in courtaget för entry och exit i positonen.

      Jag gjorde den som separata exit-script för både long och short så den går att koppla till vilken strategi som helst, inte bara terminator.

      Eftersom Rikard här på Autostock hjälpte till mycket frikostigt i det arbetet så delar jag gärna med mig av den här på forumet om det finns intresse av det.

      Mvh
      Rikard B.

      Jag körde en enkel test som inte släpper signal om det har varit ett ryck innan. Backtesting 300 dagar gav bättre totalresult och ingen säljsignal i fredags. Har dock inte tittat närmare på resultatet för att se om det är värt.

      Extra villkor i sälj-entry
      ===============
      villkor1=gt(sub(aref(c,1),aref(c,2)),4)
      villkor2=and(and(not(villkor1),not(aref(villkor1,1))),not(aref(villkor1,2)))

      BRB_67, din ide är nog bättre. Detta är bara ett enkelt sätt att undvika whipsaws.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av BRB_67 Visa inlägg
        I Fredags blev det riktigt illa pga vändningarna och den ovanligt höga volaliteten som skapade extremt långa staplar, därav de ovanligt misslyckade tradsen.

        Jag laborerade en del med detta innan och utvecklade en 2-stegs stoploss som lägger en stopp bakåt för att stoppa back-tradsen i tid samt att efter en valfri vinst flytta stoppnivån ett bit för att säkra positonen med lite eller ingen vinst mest i avsikt att som sämst få en nollaffär om man räknar in courtaget för entry och exit i positonen.

        Jag gjorde den som separata exit-script för både long och short så den går att koppla till vilken strategi som helst, inte bara terminator.

        Eftersom Rikard här på Autostock hjälpte till mycket frikostigt i det arbetet så delar jag gärna med mig av den här på forumet om det finns intresse av det.

        Mvh
        Rikard B.
        Det låter jättebra att ha en inbyggd nivå som ser till att minska förlusterna. Ser fram emot skriptet...


        Anders

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av seadragon Visa inlägg
          Jag körde en enkel test som inte släpper signal om det har varit ett ryck innan. Backtesting 300 dagar gav bättre totalresult och ingen säljsignal i fredags. Har dock inte tittat närmare på resultatet för att se om det är värt.

          Extra villkor i sälj-entry
          ===============
          villkor1=gt(sub(aref(c,1),aref(c,2)),4)
          villkor2=and(and(not(villkor1),not(aref(villkor1,1))),not(aref(villkor1,2)))

          BRB_67, din ide är nog bättre. Detta är bara ett enkelt sätt att undvika whipsaws.
          Hur ska dessa rader byggas in i de befintliga skripten?



          Anders

          Comment


          • #35
            Du kan missa en bra trade genom att blockera, men förhoppningsvis blir det bättre i längden. Om du vill kan du köra detta i ett anslutet script och jämföra mot vanliga Terminator. Det skulle även kunna gå att anpassa nivån efter volatilitet, etc.

            sl) Terminator Short

            {Terminator short }
            {Datum 110805 }
            { }
            innehav_ok:=Ge(Portfolio(v),0)
            period2:=Gt(Frac(d),0.395)
            enableshort:=Lt(Int(LastTrade(s,d)),Int(d))
            öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),20)
            stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)
            stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
            i15(
            stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),1)
            stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),1)
            Draw(stoplevels,2,rqb)
            signals=And(Lt(Aref(c,1),stoplevels),Ge(Aref(c,2),stoplevels))
            sälj1=And(And(signals,period2),öppet)
            sälj2=And(sälj1,innehav_ok)
            villkor1=gt(sub(aref(c,1),aref(c,2)),4)
            villkor2=and(and(not(villkor1),not(aref(villkor1,1))),not(aref(villkor1,2)))
            sälj3=And(And(sälj2,Lt(h,stoplevelk)),villkor2)
            Draw(Mult(enableshort,2),3,rsbF)
            SetGVarIf(0,36,1)
            SetGVarIf(2,36,sälj3)
            Mult(sälj3,5)
            )

            Comment


            • #36
              Buggfix igen!

              Vi hittade fel i scripten

              sl) Terminator Bear sell
              sl) XACT Tracker Bear sell

              Radera dessa och installera om enligt ovan.

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                Buggfix igen!

                Vi hittade fel i scripten

                sl) XACT Terminator Bear sell
                sl) XACT Tracker Bear sell

                Radera dessa och installera om enligt ovan.
                hihi, ja det är svårt att sälja när innehavet är mindre än 0. Troligtvis var det därför jag var tvungen att manuellt sälja idag...

                Förresten så heter skriptet sl) Terminator Bear sälj. Något
                sl) Xact Terminator bear sell skript har jag inte.


                Anders

                Comment


                • #38
                  Precis, jag såg själv att scriptet ville fortsätta sälja trots att innehavet var noll. Tror det var sista buggen faktiskt.

                  Återstår att labba med triggerscripten och vässa strategin i sig.

                  Idag hade vi tex ett bra exempel på nackdelen med att kräva att stapeln stänger utanför breaknivån för att få signal. Visserligen slapp vi en onödig affär idag, men det blev också onödigt stor förlust innan short-signalen på eftermiddagen. Möjligen kan man fundera runt att tillåta entry omedelbart efte att kursen korsar breaknivån, men efter ett viss klockslag. Då skulle vi tex få reaktion på en gång i samband med statistik runt kl 14:30 eller 16:00 osv.

                  Comment


                  • #39
                    Någon som kört skarpt idag? Vad blev det? Ser ut som att Terminator klarade sig på plussidan med ca 6 punkter eller nåt sånt?

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Tradern Visa inlägg
                      Det låter jättebra att ha en inbyggd nivå som ser till att minska förlusterna. Ser fram emot skriptet...


                      Anders
                      Jag är på resande fot men skall lägga ut scripten i slutet av veckan eller till helgen.

                      Mvh
                      Rikard B

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av BRB_67 Visa inlägg
                        Jag är på resande fot men skall lägga ut scripten i slutet av veckan eller till helgen.

                        Mvh
                        Rikard B
                        Hej jag är fortfarande intresserad att få ta del av ditt skript. Du skulle inte kunna skicka denna?



                        Anders

                        Comment


                        • #42
                          Glömde att jag lovade detta, scripten finns nu i egen tråd eftersom de går att ha till alla möjliga strategier
                          http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=2514

                          Mvh Rikard B

                          Comment


                          • #43
                            Här är lite annan version av Terminatorscripten, i 30-minuters upplösning. Det ser inte så tokigt ut när man simulerar. Prova gärna att logga signalerna några dagar så kan vi jämföra med tidigare version. Ev stoppar vi denna i installation.


                            {Terminator long 30 min }
                            { 110829 }
                            { }
                            innehav_ok:=Le(Portfolio(v),0)
                            period2:=Gt(Frac(d),0.39)
                            enableköp:=Lt(Int(LastTrade(b,d)),Int(d))
                            öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),20)
                            stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)
                            stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
                            i30(
                            stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),0)
                            stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),0)
                            Draw(stoplevelk,2,dgqb)
                            signalk=And(Gt(aref(c,1),stoplevelk),lt(aref(c,2),stoplevelk))
                            köp1=And(And(signalk,period2),öppet)
                            köp2=And(köp1,innehav_ok)
                            köp3=And(köp2,Gt(l,stoplevels))
                            köp4=And(köp3,Gt(Macd(n),Macd(t)))
                            Draw(Mult(enableköp,3),3,gsbF)
                            SetGVarIf(0,35,1)
                            SetGVarIf(1,35,köp3)
                            Mult(köp3,5)
                            )



                            {Terminator short 30 min}
                            { 110829 }
                            { }
                            innehav_ok:=Ge(Portfolio(v),0)
                            period2:=Gt(Frac(d),0.395)
                            enableshort:=Lt(Int(LastTrade(s,d)),Int(d))
                            öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),20)
                            stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)
                            stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
                            i30(
                            stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),0)
                            stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),0)
                            Draw(stoplevels,2,rqb)
                            signals=And(Lt(aref(c,1),stoplevels),gt(aref(c,2),stoplevels))
                            sälj1=And(And(signals,period2),öppet)
                            sälj2=And(sälj1,innehav_ok)
                            sälj3=And(sälj2,Lt(c,stoplevelk))
                            SetGVarIf(0,36,1)
                            SetGVarIf(2,36,sälj3)
                            Mult(sälj3,5)
                            )

                            Comment


                            • #44
                              Hur ser simuleringen ut de dagar då priset konsoliderar?


                              Anders

                              Comment


                              • #45
                                Antingen ska minnesreferensen köp4 användas som trigger eller så skan den bort?

                                {Terminator long 30 min }
                                { 110829 }
                                { }
                                innehav_ok:=Le(Portfolio(v),0)
                                period2:=Gt(Frac(d),0.39)
                                enableköp:=Lt(Int(LastTrade(b,d)),Int(d))
                                öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),20)
                                stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)
                                stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
                                i30(
                                stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),0)
                                stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),0)
                                Draw(stoplevelk,2,dgqb)
                                signalk=And(Gt(aref(c,1),stoplevelk),lt(aref(c,2),stoplevelk))
                                köp1=And(And(signalk,period2),öppet)
                                köp2=And(köp1,innehav_ok)
                                köp3=And(köp2,Gt(l,stoplevels))
                                köp4=And(köp3,Gt(Macd(n),Macd(t)))
                                Draw(Mult(enableköp,3),3,gsbF)
                                SetGVarIf(0,35,1)
                                SetGVarIf(1,35,köp3)
                                Mult(köp3,5)
                                )

                                Comment

                                Working...
                                X