If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ursprungligen postat av Rikard AutostockVisa inlägg
Jo, men det är ju inte säkert att det är generellt bättre med köp och behåll på alla aktier. Vi har ju bara testat 5 än så länge. Det är för tidigt att säga om det fungerar eller ej. 4 ggr pengarna på RATO tex som i princip fallit under testperioden är kanske inte så tokigt. Eller 7 ggr pengarna på SHB som i sig bara stigit 3 ggr i sig.
Frågan är om det går att göra en bra strategi av det här. Det vet vi inte ännu, men jag tänker i alla fall gå till botten med det utan att såga logiken redan på det här stadiet.
Grymt jobbat! Hade jag kunnat bidra med något så hade jag självklart gjort det. Tyvärr är jag inte såpass kunnig än, men jag kämpar på :-)
Intressant med aktierna. Om man tex kopplade på den på flera aktier i en portfölj behövs någon form av rankning mellan de olika aktierna om man ska ta position i den som har högst edge.
Och här kom en tredje signal, nu ligger det alltså 3 delpositioner på depån med GAV på 1521. Om kursen når över den nivån kommer den sist inköpta att säljas av.
09:07 ORDER "sl) Raptor Supermarket Long OMXS30" kurs 1521.22
16:04 ORDER "sl) Raptor Supermarket Long OMXS30" kurs 1517.19
Om kursen fortsätter stiga säljs ännu 1 del vid nästa högre gridnivå osv. Om kursen faller tillbaka köps en del tillbaka.
Som den är just nu kör jag bara månadscykeln som filter för att få ta position åt resp riktning. Utöver det några medelvärden som verifierar långsiktiga trenden. Det är ok att gå Long från den 5:e i månaden fram tom 29:e. De andra dagarna är Short-strategin aktiv under förutsättning att medelvärdena verifierar nedåttrend.
Det går säkert att vässa på en massa sätt, tex att få fram en mer adaptiv månadscykelindikator snarare än fasta datum. Den ändrar sig säkert med tiden. Din NDF kanske kan hitta bättre träffsäkerhet.
När man väl fått position åt något håll tar själva grid-delen vid och skalar in och ur positionen.
{ testa om vi är nära stängning }
stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
inpådagen=gt(frac(date()),0.38)
1. För tidigt att säga men målet är att erbjuda en ny snabb strategi i standardutbudet
2. Precis, i det här fallet spelar det mindre roll eftersom positionerna hålls under kortare tid. Visserligen kan Raptor ligga kvar över flera dagar men det händer inte lika ofta. Därmed undviks avbränningseffekterna.
stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
{ Ny TimeZone-villkor }
månad=const(monthnumber())
delavmånad1=const(if(le(dayofmonth(),5),0,if(and(gt(dayofmonth(),5),le(dayofmonth(),10)),1,if(and(gt(dayofmonth(),10),le(dayofmonth(),15)),2,if(and(gt (dayofmonth(),15),le(dayofmonth(),20)),3,if(and(gt(dayofmonth(),20),le(dayofmonth(),25)),4,5))))))
delavmånad2=if(le(dayofmonth(),5),0,if(and(gt(dayofmonth(),5),le(dayofmonth(),10)),1,if(and(gt(dayofmonth(),10),le(dayofmonth(),15)),2,if(and(gt(dayof month(),15),le(dayofmonth(),20)),3,if(and(gt(dayofmonth(),20),le(dayofmonth(),25)),4,5)))))
setup=and(eqv(månad,monthnumber()),eqv(delavmånad1,delavmånad2))
stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),8)
öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),5)
long=gt(portfolio(v),0)
Comment