Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
    Hm, inget på testkontot heller?
    Fasen, du vet, min kunskaper är grunda....så jag vet inte helt enkelt!

Edit: Jo, nu ser jag att den försökt sälja vid ett tillfälle kl. 11:29:14 och försökt köpa kl. 09:18:50 och kl. 11:29:19.

Edit 2: Och kl. 13.05 ville den köpa igen.
    Last edited by Peppepeppe; 2017-01-18, 13:08.

Comment

• Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
      Mina gridköp är 39 st. Jag köper minis som kostar ca 80 kr. Då har jag satt det fiktiva kontot till 600 K.
      Med minis för 80kr så använder du häv på ca 19ggr i produkten med 6ggr i strategin om jag förstått det rätt? Är du inte orolig för knock av produkten då? Har inte kikat så noga men det ligger väl ca 50p bort på den häv-nivån...

/Erik

Comment

• Det funkar så att den storlek man har på demokontot blir den storlek på positionen man har i marknaden live. Har man ställt demokontot på 100 000 kr blir det också maximalt 100 000 kr i marknaden om man satt hävstång:=1 i Long-scriptet.

Varje grid blir då 1/10 av det (om man kör med standardinställningen 10 grids), alltså 10 000 kr.

Väljer man minifutures med 4 i hävstång kommer varje grid belasta skarpa kontot med 2500 kr.

Comment

• Rikard, se mitt inlägg för en stund sedan. Vad skall jag göra för att få igång The Raptor?

Comment

• Hej Rickard

Jag fattar inte riktigt...
            Jag har hävstång = 1 samt ATR = 0,2 i longsrciptet.
            Sen hade jag satt in 20k på skarpa kontot och samma lika på raptors testkonto.

Dock imorse så handlade Raptor 1 grid och hävdade att den var lika med en mini om ca 450 sek, men jag hade förväntat mig ca 2k per gridposition (avrundat neråt såklart). Tar Raptor hänsyn till den verkliga hävstången på minisen också då? Jag har ca 3,5 i häv på den bull mini jag anslutit till ETP-link nämligen och då är det ju åtminstone nära. Om så spelar ju valet av mini nästan ingen roll utan åtminstone för mig som inte vill bevaka dem så ofta så bör jag ju ta så låga häv som möjligt och istället använda summan på testkontot för att få rätt marknadsposition. Typ häv 1,5 innebär för mig att jag ska sätta testkontot 1,5 ggr större än det riktiga ISK-kontot... men det är ju bara om minisarnas häv på något sätt är känt för raptor (etp-link snarare) och är en del av beräkningen av hur många som ska köpas. Är jag nåt på spåret här? :-)

Fråga två, ATR = 0,2 vad är det som denna styr i Raptors beteende?
            Last edited by KarlA; 2017-01-18, 13:56.

Comment

• Ursprungligen postat av Peppepeppe Visa inlägg
              Rikard, se mitt inlägg för en stund sedan. Vad skall jag göra för att få igång The Raptor?
              Ok, har du ett gäng orderförsök från ETP Link i larmfönstret? Annars tror jag att det är ETP Link trigger som inte är ansluten till index på testkontot Raptor handlar på. Det behöver också stå samma ETP Link ID i fältet längst ned till höger i Indata script, både på OMXS30 och de minifutures du handlar.

Ursprungligen postat av KarlA Visa inlägg
              Hej Rickard

Jag fattar inte riktigt...
              Jag har hävstång = 1 samt ATR = 0,2 i longsrciptet.
              Sen hade jag satt in 20k på skarpa kontot och samma lika på raptors testkonto.

Dock imorse så handlade Raptor 1 grid och hävdade att den var lika med en mini om ca 450 sek, men jag hade förväntat mig ca 2k per gridposition (avrundat neråt såklart). Tar Raptor hänsyn till den verkliga hävstången på minisen också då? Jag har ca 3,5 i häv på den bull mini jag anslutit till ETP-link nämligen och då är det ju åtminstone nära. Om så spelar ju valet av mini nästan ingen roll utan åtminstone för mig som inte bevaka dem så ofta så bör jag ju ta så låga häv som möjligt och istället använda summan på testkontot för att få rätt häv.

Fråga två, ATR = 0,2 vad är det som denna styr i Raptors beteende?

Om du har 20 000 på testkontot blir varje grid 2000 kr. Det avrundas till närmast lägre antal OMXS30, så 1 andel ska ha köpts i så fall. Den kostar strax över 1500 kr just nu. ETP Link replikerar det till 1 minifuture.

Du bör alltså öka upp testkontots saldo till lika mycket du vill ha i marknaden skarpt som mest.

Om du vill handla med 100 000 kr max ska testkontot stå på 100000 också. Då blir det max 100 000 kronor/OMXS30=1507 antal, alltså ca 66 andelar OMXS30. Lika många minifutures kan handlas för att få samma position i marknaden som du har på testkontot. 1 grid blir alltså 6,6 andelar, som avrundas nedåt till 6. Det betyder 6 minifutures, och hävstången på minifuturen bestämmer vad den kostar rent praktiskt.

Exempel med 6 OMXS30-andelar:

6 * 1507 kr = 9042 kr i värde räknat som OMXS30.

6 minilong omx a43 C är värda exakt lika mycket, men kostar bara
              6 * 337 kr = 2022 kr just nu. Hävstången är alltså 9042 kr / 2022 kr = 4,47 för tillfället.

Missuppfattningen beror på att man förväntar sig att hävstången används för att öka risken. Men i själva verket handlar vi exakt lika många minis som underliggande, och därmed minskar risken och beloppet som debiteras skarpa kontot med hävstången. Det är enda sättet att hålla koll på hur stor position i kronor vi har i marknaden.

Comment

• Jag gjorde som du sa härom dagen vilket var att ta ned nya Raptor, välja Raptor uppe i rullisten, dubbelhögerklicka på OMXS-diagram, arbeta med anslutning av ordenmodeller, bocka för de fyra för Raptor plus ETP Link Trigger plus bocka ur "Lämna redan ..." plus verkställ anslutning. Det var vad jag gjorde förutom det du hade hjälpt mig med.

Comment

• Ursprungligen postat av Erik_H Visa inlägg
                  Med minis för 80kr så använder du häv på ca 19ggr i produkten med 6ggr i strategin om jag förstått det rätt? Är du inte orolig för knock av produkten då? Har inte kikat så noga men det ligger väl ca 50p bort på den häv-nivån...

/Erik
                  Nop. Har koll på knocknivån. Som Rikard skriver så är inte själva hävstången på minisen central. Ganska ointressant faktiskt. förutom att den kan gå i knock och att man frigör kapital.

Just knockarna har jag koll på med min ETP-fil som finns att tanka ner under ordermodeller.

Comment

• Ursprungligen postat av Peppepeppe Visa inlägg
                    Jag gjorde som du sa härom dagen vilket var att ta ned nya Raptor, välja Raptor uppe i rullisten, dubbelhögerklicka på OMXS-diagram, arbeta med anslutning av ordenmodeller, bocka för de fyra för Raptor plus ETP Link Trigger plus bocka ur "Lämna redan ..." plus verkställ anslutning. Det var vad jag gjorde förutom det du hade hjälpt mig med.
                    har du möjlighet till telefonsupport nu så undersöker vi snabbt och smidigt.
                    Maila telnummer så ringer jag upp.

Comment

• Rikard, jag har 0723-xxxxxx. Och jag tror jag vet vad felet är men jag har inte lyckats lösa det så ring gärna...
                      Last edited by Rikard Autostock; 2017-01-18, 15:28.

Comment

• Vilket drag idag, hehe....

Kom att tänka på en sak, jag har ju lagt in slippage i mina prisscript, så det påverkar en aning på vilka prisnivåer avsluten sker på testkontot, och därmed också när vinst nås osv. Det kan alltså skilja lite i signalerna pga det.

Attached Files

Comment

• Ja som sagt Rikard, om du vill redogöra lite mer i detalj för hur strategin är uppbyggd så skall du inte känna något hinder...När tid finnes obviously.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg

Om du vill handla med 100 000 kr max ska testkontot stå på 100000 också. Då blir det max 100 000 kronor/OMXS30=1507 antal, alltså ca 66 andelar OMXS30. Lika många minifutures kan handlas för att få samma position i marknaden som du har på testkontot. 1 grid blir alltså 6,6 andelar, som avrundas nedåt till 6. Det betyder 6 minifutures, och hävstången på minifuturen bestämmer vad den kostar rent praktiskt.

Exempel med 6 OMXS30-andelar:

6 * 1507 kr = 9042 kr i värde räknat som OMXS30.

6 minilong omx a43 C är värda exakt lika mycket, men kostar bara
                            6 * 337 kr = 2022 kr just nu. Hävstången är alltså 9042 kr / 2022 kr = 4,47 för tillfället.

Missuppfattningen beror på att man förväntar sig att hävstången används för att öka risken. Men i själva verket handlar vi exakt lika många minis som underliggande, och därmed minskar risken och beloppet som debiteras skarpa kontot med hävstången. Det är enda sättet att hålla koll på hur stor position i kronor vi har i marknaden.

Hej igen

Ok, men då är alltså det avgörande här minisens pris och egentligen inget annat, förutom då saldot på testkontot givetvis. Det innebär i sin tur att det är viktigt att ha samma häv på short-sidan eftersom jag antar att den styrs av samma mekanism(er)?

Har jag 1,5 ggr i häv så ska jag se till att ha det på både long och short-sidan samt att testkontot ska ha 150% av det riktiga kontots saldo. Då blir det s.a.s 100% potentiellt utnyttjande av kapitalet åt båda håll. Sen blir det naturligtvis så att man måste rebalansera long och short över tid, ifall index rört sig ordentligt vill säga.

Comment

• Nu funkar The Raptissimo perfekt!

Comment

• Ursprungligen postat av KarlA Visa inlägg
                                Hej igen

Ok, men då är alltså det avgörande här minisens pris och egentligen inget annat, förutom då saldot på testkontot givetvis. Det innebär i sin tur att det är viktigt att ha samma häv på short-sidan eftersom jag antar att den styrs av samma mekanism(er)?

Har jag 1,5 ggr i häv så ska jag se till att ha det på både long och short-sidan samt att testkontot ska ha 150% av det riktiga kontots saldo. Då blir det s.a.s 100% potentiellt utnyttjande av kapitalet åt båda håll. Sen blir det naturligtvis så att man måste rebalansera long och short över tid, ifall index rört sig ordentligt vill säga.
                                Hävstången blir bara viktig egentligen när man vill utnyttja skarpa kontot maximalt. Då siktar man på samma häv både Long och Shrt, men om man låter Raptor handla för endast en del av det skarpa kontot spelar hävstången knappt någon roll. Då går det också fint att ha olika häv på long- och short-sidan eftersom det bara blir beloppet som debiteras som ändras. Positionen blir alltid identisk i marknaden.

Ursprungligen postat av Peppepeppe Visa inlägg
                                Nu funkar The Raptissimo perfekt!
                                Kanon, då är "rock star"-roboten igång!

Comment

Working...
                                X