Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Många positionsbyten per dag, det är ju där glädjen och utspädning av risken ligger. Ibland önskar jag att man kunde piska Raptor till att göra en del saker man ser i diagrammet, men men, arbetar just nu med att lägga upp så många strategier som möjligt i NAT. Tar dock tid att lära sig systemet med alla inputs på rätt ställen, och sen vill jag gärna förstå vad som händer med mina pengar (skriptanalys). Kul att det går bra för dig!

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
    Verkliga testet blir när marknaden ändrar riktning. Nu har marknaden gått 1,5% sedan jag la upp kontot. Är lite orolig för att jag överexploaterar cashextraction och åker på en snyting. Vi får se hur det utvecklas. Det roliga med många strategier är att jag har ganska hög transaktionsintensitet med säkert 3-6 positionsbyten per dag.
    Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
    Alf Johansson, alias
    Börsapan

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      Håller med om att det är roligt med synpunkter. Verkar som att de som är tysta kör lägre hävstång och de som kör hårt är aktiva på forumet(bara känsla). Det vore kul att veta ungefär vilka hävstänger folka använder för depåerna och totalt.
      Har gjort det enkelt för mig och följer än så länge rekommendationen för respektive strategi. Håller på och skaffar mig en förståelse för respektive strategi. Så för Raptor är det hög häv för min del, gillar att det kräver mindre kapital.

Comment

• Angående hög låg hävstång

Kan vara en dum fråga men jag tar risken Varför är det ok med x20 häv på raptor men bara ca x3 på Fusion?

Comment

• Bra frågor! Den stora skillnaden mellan Raptor och alla andra strategier är att vi använder testkonto för att bestämma positionsstorlek i marknaden. För Fusion anges en summa, och det handlas x antal andelar för den summan. Då blir det vanskligt med X20 eftersom positionen i marknaden då skulle bli hysteriskt stor. Med Raptor-upplägget och ETP Link som replikeringsverktyg får vi alltid samma position i marknaden oavsett hävstången på instrumenten, och då blir risken i marknaden konstant medan den "egna" risken i depån blir vad man köper för. Som jag ser det är risk=det man kan förlora.
          Det finns en del anledningar att överväga att bygga om alla andra indexstrategier på samma sätt, så kan man utan vidare handla minis med vetskapen att ha rätt position i marknaden oavsett hur hävstången på minin ändrar sig. Då vinner man fördelarna med att minis saknar avbränningseffekt osv.

PS. Kört ett litet test med Raptor där 4 grids skalas av i ett svep på man ligger fullinvesterad och index når en ny 14-dagars högsta nivå. Vinsten faller något men det skulle vara intressant att se vad du får fram för DD i din analys Christer.

Attached Files

Comment

• Ursprungligen postat av xdaytrader Visa inlägg
            Många positionsbyten per dag, det är ju där glädjen och utspädning av risken ligger. Ibland önskar jag att man kunde piska Raptor till att göra en del saker man ser i diagrammet, men men, arbetar just nu med att lägga upp så många strategier som möjligt i NAT. Tar dock tid att lära sig systemet med alla inputs på rätt ställen, och sen vill jag gärna förstå vad som händer med mina pengar (skriptanalys). Kul att det går bra för dig!
            Just för tillfället går det bra, men det kan vända.

Comment

• En annan variant att testa skulle kunna vara att låta bli att tanka på med grids lika intensivt när kursen faller vid ingång till statistiskt mindre gynnsamma perioder. Kanske bara köpa på varannan gridsignal?

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
              .

PS. Kört ett litet test med Raptor där 4 grids skalas av i ett svep på man ligger fullinvesterad och index når en ny 14-dagars högsta nivå. Vinsten faller något men det skulle vara intressant att se vad du får fram för DD i din analys Christer.

Comment

• Det kanske kan fungera.

Jag körde två andra varianter där färre grids köptes då man ligger minus respektive plus. Även öka storleken på gridsen. Vid minus för att undvika draw down samt köpa mer fördelaktigt. Vid plus för att inte tappa upparbetad vinst. Ingen fungerade bättre än originalet. Eftersom att den långa sidan helt dominerar bygger hela konceptet på att man måste köpa dipparna och rida vinsterna. I bland ligger man fulltankad och kommer inte ur förrän vinst eller short. Förvånansvärt sällan. Det finnas kanske bättre sätt som tex din idé.

Edit: ops, förlust ska vara vinst
                Last edited by Henric; 2017-02-15, 12:27.

Comment

• Vet inte om det blir så mycket bättre egentligen, rent statistiskt verkar vinsten falla något, men det borde ju också kunna sänka DD något. Sen har vi ju den mentala aspekten, nog så viktig när man "kommersialiserar" en robot. Den måste gå att leva med. Det känns spontant bra att bli av med 4 grids vid bra vinst och en tids uppgång på börsen. Då har man mer torrt krut och klarar en nedrekyl bättre. Som idag tex.

Comment

• Har ni några grids i marknaden nu?

Det nämdes tidigare att man kunde "sätta igång" raptor genom ett manuellt köp. Är det bara att gå in o köpa lite av valda minisar?

Comment

• Har ändrat mitt Testkontos max så är lite osäker på vad olika antal grids i marknaden innebär för mig just nu, men min Raptor ligger lång med ganska många grids, så mycket kan jag säga.

Comment

• Ursprungligen postat av Tordnado Visa inlägg
                        Har ni några grids i marknaden nu?

Det nämdes tidigare att man kunde "sätta igång" raptor genom ett manuellt köp. Är det bara att gå in o köpa lite av valda minisar?
                        Det skulle nog inte funka. Om detta ska funka (vet inte om det gör det) så måste köpen göras på det fiktiva kontot och då måste du köpa 1 grid OMXS30 till vilket styrmodellen är kopplad. Minisarna replikerar bara via ETP-link

Comment

• Fick en sell-order nu i appen men inget hände på Nordnet. Någon som vet varför?

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                            ... Tex så kör jag mini b med ungefär 15 i häv. Det ger en fin hävstång och samtidigt en rätt lång bit till stoppen....Nä varför ligga inne med 200K när man kan få ungefär samma resultat för kanske 50K. Då finns det ju plats att klämma in en Fusion och kanske en F/G också ;-)
                            Rent praktiskt kör du då ca 1/15 av summan på skarpa kontot jämfört med testkontot. Tex testkonto = 1 000 000 kr och skarpt konto 67 000 kr (1 000 000/15)?
                            I alla räkneexempel har det räknats med 2 till 4 x häv. Det känns som jag tänker/tolkar helt fel någonstans.

Comment

• Nu vill min Raptor köpa grids men det blir inget. På Nordnet står det: "Avvisad av handelsplatsen". Vad kan detta vara?

Edit: Nu ser jag att säljsidan är tom. Det finns alltså inga av mina Minifuturer till salu, de är slut helt enkelt eller? Då måste jag koppla på en ny minifutur förmodar jag.
                              Last edited by Peppepeppe; 2017-02-15, 15:16.

Comment

• Vilken mini är det du kör?

Minilong OMX A43 C är slutsåld tex, så då får man byta.

Comment

Working...
                                X