Ursprungligen postat av walle
Visa inlägg
Jag kanske överarbetar det, men jag har en princip som gör att jag bara justerar det virtuella kontot beroende på marknadsläge så vet jag precis hur mycket jag riskerar hela tiden. Jag räknar alltså bara kronor och inte antal minisar, men jag vet å andra sidan att mina positioner alltid är större än 1000kr.
Jag har en kalkyl där jag tankar hem indexkurser och priser på Nordnet minisarna (iofs med 15 minuters fördröjning men det duger). Tillsammans med depåvärdet och värdet på det virtuella kontot och givet 10 grids blir det då lätt både att få fram och att ändra det belopp som jag ligger fullinvesterad med och att se hur mycket eller lite jag har kvar om jag blir utstoppad.
Det enda jag behöver justera är det förändrade depåvärdet och eventuellt det virtuella kontot om jag vill öka eller sänka risken.
Vad gäller gearing ligger jag nu på ca 8,5 vilket ger ca 10% ner till stoppen.
Statistiskt sett har OMX inte gapat ner mer än 10% någon gång som jag har fått fram. 9% ner har hänt en gång och 8% tre gånger.
Tack vare ETP autoselect innebär detta att risken att bli helt utstoppad förhoppningsvis är hyfsat liten - åtminstone om OMX håller sig på rätt sida om 10% fram till kl 10 på morgonen...
EDIT: Preferred price 190
Comment