Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
    Lite tankegångar runt grundtrenden vi handlar på, Raptor tittar ju inte på något annat än MFI i nuläget och frågan är om man inte kan undvika en del sämre trades genom att testa så att MACD ligger åt rätt håll.
    Jag måste få kommentera denna strategi lite.
    Problemet med Rsi, Stochastic, Macd mfl. är att de är oscillatorer. De passar utmärkt i ocscillerande marknader dvs. marknader som ligger i accumuleringsfaser och ”går åt höger” utan att trenda, men är direkt olämpliga att använda i trendade marknader. Mfi är också en form av oscillator och nu skall denna oscillator kompletteras en med ytterligare en. Det givna tycker jag istället vore att komplettera MFI med en trendindikator. Då har man MFI som tar hand om accumuleringen och en annan del som tar hand om trenden.

Så här tänker jag:
    1) Först måste vi koncentrera oss på att få ett korrekt uträknat IndexMFI-värde åt Raptor att jobba med.
    MFI är volymkänslig och är tänkt att mäta in- och utflöde av pengar in i det underliggande objektet. Det är därför viktigt att volymen visar rätt värden. Det är ju så att terminens rörelse inte är beroende av terminens volym utan den rör sig ju oberoende av om den handlas eller inte, prissättningen och kursrörelse är istället kopplad till de aktier som ingår i det underliggande OMXS30-indexet.

Detta gör att Raptor hela tiden jobbar med felaktiga MFI-värden. De felaktiga Mfi-värderna för terminen syntes tydligt t.ex. i fredags då marsterminen, som hade sista handelsdag, (och därmed tunn handel) fick helt andra Mfi-värden än aprilterminen. Därmed fick de två terminerna också helt olika köp och säljsignaler trots att de initialt rörde sig lika mycket. Vi måste alltså börja med att försöka få in rätt volymvärden in i modellen. Eller om man så vill rätt Mfi-värden.

Hur får man då detta?
    Omx-Indexet är ju ett börsvärdesindex där de ingående aktiernas signifikans är viktade inbördes, beroende på viket börsvärde de representerar. Denna vikt är lätt att räkna ut. Exempelvis är Ericssons vikt 8,43% och Nordeas 7,22%. (Jag har gjort en AT8-länkad kalkyl i Excel som beräknar dessa vikter i realtid)
    Min tanke är nu att att man först räknar ut ett korrekt Mfi-värde för varje enskild aktie i indexet sedan multiplicera detta Mfi-värde med motsvarande vikt och därmed få ett vikta MFI-värde för varje aktie. Dessa viktade MFI-värden summeras slutligen och divideras med 30. Detta värde är nu det korrekta mfivärdet för omx-indexet som i sin tur skall användas av Raptor.

Min tanke är att detta kan åstadkommas på endera av två sätt:
    a) Genom att man först skapar en kalkyl i NAT med alla 30 aktier med följande kolumner:
    Aktie; Kurs; AntalAktier; Börsvärde; Omx-vikt; MFI; ViktatMFI

Om Lasse kan åstadkomma en scriptfunktion som kan läsa av det värde som ligger under "Basuppgifter-instrument>Fundamenta>Antal-aktier" kan antalet aktier för varje instrument läggas in där (antingen manuellt eller genom kundservise?) och läsas av i kalkylen. Ut kommer ett viktat MFI för varje aktie som sedan kan läsas av Raptor genom globala celler eller något annat smart. Kalkylen behöver bara köras en gång per dag eftersom vikterna inte ändras nämnvärt under dagen.

b) Raptor gör hela jobbet kontinuerlig med en lop (går det?) för alla 30 aktier inne i scriptet där de viktade mfierna räknas ut och slås ihop till ett korrekt indexvärde. Även här skulle det behövas en scriptfunktion som kan läsa av antalet utestående aktier under Basuppgifter. Rikard och Lasse har ju numera gjort en cmpref-variant av MFI som borde kunna användas här.

2) Därefter kan vi koncentrera oss på att komplettera modellen med ytterligare en indikator om så behövs. Personligen förespråkar jag en trendindikator. Jag har tittat lite på detta och ett glidande medelvärde på 30-40 perioder i 15min upplösning verkar kunna vara något. Då går Raptor long om medelvädet pekar uppåt men negligerar exit-long och short signaler. Motsvarande åt andra hållet om medelvärdet pekar nedåt. När medelvärdet slår över till att bli horisontellt blir det tillåtet för Raptor att agera på signaler både uppåt och nedåt samt exit.

3) Slutligen förespråkar jag att släppa Raptor fri att handla under hela dagen med de modifikationer som nämnts ovan, även med positioner tagna över natten i trendens riktning. Jag har praktiserat ovan sagda själv en del och manuellt kopplat ur de script som inte varit aktuella samt kopplat in dem igen när trendindikatorn visat grönt. Detta har visat sig varit mycket givande strategi i rådande marknad.

Phu, det här blev långt, men kanske är görligt?

Comment

• Tack för bra inlägg med konstruktiva tankar, gärna fler sådana.

Att kunna plocka in värden från ett stort antal aktier till en funktion på ett lätt sätt vore en jättebra funktion.

Har tidigare försökt få till ett TIKI script men det sprack på att det inte gick att få till en kurva utan enbart momentanvärdet visades då det är så de globala cellerna funkar

http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=1949

Det var snack om att detta ev skulle gå att fixa i NAT PRO men det kanske finns ngn som hittar en genväg o löser det redan nu. Vore ett stort framsteg tror jag.

Om det inte går att fixa är det kanske bättre att använda RSI istället för MFI
      som funkar på samma sätt men utan volym.

Oavsett är det som du skriver nödvändigt att ha ngn typ av trendfilter, om det är lutning på ett MA eller ett MAC histo över noll spelar ingen roll. Gärna använda ngn mer tidsfaktor till detta. Det svåra är när ett MA är horisontellt eller MAC Histo ligger o pendlar runt noll. Smarta ideer om hur att behandla sådana lägen skulle nog påverka modellen resultat kraftigt. Det är ju oftast då man hamnar åt fel håll.
      Trendlinjer skulle oxå funka men blir svårare att automatisera

Comment

• Mycket bra synpunkter i bägge inläggen ovan, håller med till fullo.

Jag anser också att någon typ av trendindikator måste finnas, övernattningar emot trenden är förbjudna enligt mitt tycke då dessa kan bli vansinnigt dyra, tänk på att den exit man gör (kanske redan i öppningen) mäts emot slutkursen för dagen, mycket kan hända under dagen och även om man tror att man klarat sig hyfsat kan man få rejält med förlust, jag har förlorat feta pengar på detta vid några tillfällen och det tog ett bra tag innan jag fattade hur mäklarna räknar notorna när det är "obalans" i dagens transaktioner dvs. inte lika många köp som sälj.

Comment

• Mycket intressanta tankar. Att man behöver en underliggande trendindikator tror jag mycket på.

Har gjort ett litet backtestningsscript som jag hoppas kunna dela med mig av de närmaste dagarna, som kan ge ett hum om bra eler dåliga tillägg till en strategi.

Det man slås av är att utfallet kan skilja som natt och dag, från en månad till en annan, beroende på marknadsläget. Oerhört svårt att få till något som visar en någorlunda jämn kurva. Men med våra kloka huvuden och bidrag från oss alla så kanske vi kommer på något bra.

Comment

• Hej,

Instämmer med övriga, bra ämne och trendvillkor är nödvändigt.
            Jag har tidigare vinsttestat i HKV enkla strategier som bara bygger på oscilator och de fungerar bara i visst börsklimat. Jag tror en strategi behöver kunna detktera börsklimat och anpassa sig. Kanske med 3 strategier, optimerade för klimatet. Tidsupplösning har också visat sig viktigt. Kan vara stor skillnad på t.ex. 15 min och 30 min.

Comment

• Ovanstående resonemang förutsätter att det inte finns något samband mellan terminens volym och kursutveckling, vilket jag inte tror är sant faktiskt. Man kan se ganska tydligt att kursen tenderar att stiga när MFI stiger och vice versa. Det är möjligt att det går att göra det mer exakt genom att läsa av index underliggande aktier, men i princip tror jag att terminen handlas tillräckligt "isolerat" för att man ska kunna använda dess eget MFI. Om inte annat förenklar det saker betydligt. Att läsa av 30 aktiers MFI går att göra via globala celler, men det blir ett kompext system då, och tanken med Raptor (och övriga standardmodeller) är ju att så många som möjligt ska kunna förstå hur de arbetar.

Jag sitter och tittar på möjligheterna att enbart mäta riktningen på MFI-kurvan och skippa triggkurvorna. Det ser ut att fungera riktigt bra i backtest om man gör exit på MFI > 99 i alla fall. I princip bara vinstaffärer på C-terminen. Det är självklart för kort tid, men ger åtminstone en fingervisning. Det blir ev fler ändringar i scripten närmaste dagarna i så fall.

Comment

• Vad tror du om att isolera bort volymspiken från callen som jag nämde innan ?

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Ovanstående resonemang förutsätter att det inte finns något samband mellan terminens volym och kursutveckling, vilket jag inte tror är sant faktiskt. Man kan se ganska tydligt att kursen tenderar att stiga när MFI stiger och vice versa. Det är möjligt att det går att göra det mer exakt genom att läsa av index underliggande aktier, men i princip tror jag att terminen handlas tillräckligt "isolerat" för att man ska kunna använda dess eget MFI. Om inte annat förenklar det saker betydligt. Att läsa av 30 aktiers MFI går att göra via globala celler, men det blir ett kompext system då, och tanken med Raptor (och övriga standardmodeller) är ju att så många som möjligt ska kunna förstå hur de arbetar.

Jag sitter och tittar på möjligheterna att enbart mäta riktningen på MFI-kurvan och skippa triggkurvorna. Det ser ut att fungera riktigt bra i backtest om man gör exit på MFI > 99 i alla fall. I princip bara vinstaffärer på C-terminen. Det är självklart för kort tid, men ger åtminstone en fingervisning. Det blir ev fler ändringar i scripten närmaste dagarna i så fall.

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                  Jag måste få kommentera denna strategi lite.
                  Problemet med Rsi, Stochastic, Macd mfl. är att de är oscillatorer. De passar utmärkt i ocscillerande marknader dvs. marknader som ligger i accumuleringsfaser och ”går åt höger” utan att trenda, men är direkt olämpliga att använda i trendade marknader. Mfi är också en form av oscillator och nu skall denna oscillator kompletteras en med ytterligare en. Det givna tycker jag istället vore att komplettera MFI med en trendindikator. Då har man MFI som tar hand om accumuleringen och en annan del som tar hand om trenden.

Så här tänker jag:
                  1) Först måste vi koncentrera oss på att få ett korrekt uträknat IndexMFI-värde åt Raptor att jobba med.
                  MFI är volymkänslig och är tänkt att mäta in- och utflöde av pengar in i det underliggande objektet. Det är därför viktigt att volymen visar rätt värden. Det är ju så att terminens rörelse inte är beroende av terminens volym utan den rör sig ju oberoende av om den handlas eller inte, prissättningen och kursrörelse är istället kopplad till de aktier som ingår i det underliggande OMXS30-indexet.

Detta gör att Raptor hela tiden jobbar med felaktiga MFI-värden. De felaktiga Mfi-värderna för terminen syntes tydligt t.ex. i fredags då marsterminen, som hade sista handelsdag, (och därmed tunn handel) fick helt andra Mfi-värden än aprilterminen. Därmed fick de två terminerna också helt olika köp och säljsignaler trots att de initialt rörde sig lika mycket. Vi måste alltså börja med att försöka få in rätt volymvärden in i modellen. Eller om man så vill rätt Mfi-värden.

Hur får man då detta?
                  Omx-Indexet är ju ett börsvärdesindex där de ingående aktiernas signifikans är viktade inbördes, beroende på viket börsvärde de representerar. Denna vikt är lätt att räkna ut. Exempelvis är Ericssons vikt 8,43% och Nordeas 7,22%. (Jag har gjort en AT8-länkad kalkyl i Excel som beräknar dessa vikter i realtid)
                  Min tanke är nu att att man först räknar ut ett korrekt Mfi-värde för varje enskild aktie i indexet sedan multiplicera detta Mfi-värde med motsvarande vikt och därmed få ett vikta MFI-värde för varje aktie. Dessa viktade MFI-värden summeras slutligen och divideras med 30. Detta värde är nu det korrekta mfivärdet för omx-indexet som i sin tur skall användas av Raptor.

Min tanke är att detta kan åstadkommas på endera av två sätt:
                  a) Genom att man först skapar en kalkyl i NAT med alla 30 aktier med följande kolumner:
                  Aktie; Kurs; AntalAktier; Börsvärde; Omx-vikt; MFI; ViktatMFI

Om Lasse kan åstadkomma en scriptfunktion som kan läsa av det värde som ligger under "Basuppgifter-instrument>Fundamenta>Antal-aktier" kan antalet aktier för varje instrument läggas in där (antingen manuellt eller genom kundservise?) och läsas av i kalkylen. Ut kommer ett viktat MFI för varje aktie som sedan kan läsas av Raptor genom globala celler eller något annat smart. Kalkylen behöver bara köras en gång per dag eftersom vikterna inte ändras nämnvärt under dagen.

b) Raptor gör hela jobbet kontinuerlig med en lop (går det?) för alla 30 aktier inne i scriptet där de viktade mfierna räknas ut och slås ihop till ett korrekt indexvärde. Även här skulle det behövas en scriptfunktion som kan läsa av antalet utestående aktier under Basuppgifter. Rikard och Lasse har ju numera gjort en cmpref-variant av MFI som borde kunna användas här.

2) Därefter kan vi koncentrera oss på att komplettera modellen med ytterligare en indikator om så behövs. Personligen förespråkar jag en trendindikator. Jag har tittat lite på detta och ett glidande medelvärde på 30-40 perioder i 15min upplösning verkar kunna vara något. Då går Raptor long om medelvädet pekar uppåt men negligerar exit-long och short signaler. Motsvarande åt andra hållet om medelvärdet pekar nedåt. När medelvärdet slår över till att bli horisontellt blir det tillåtet för Raptor att agera på signaler både uppåt och nedåt samt exit.

3) Slutligen förespråkar jag att släppa Raptor fri att handla under hela dagen med de modifikationer som nämnts ovan, även med positioner tagna över natten i trendens riktning. Jag har praktiserat ovan sagda själv en del och manuellt kopplat ur de script som inte varit aktuella samt kopplat in dem igen när trendindikatorn visat grönt. Detta har visat sig varit mycket givande strategi i rådande marknad.

Phu, det här blev långt, men kanske är görligt?
                  Mycket bra input från alla. Grundidèn är att ta till var på kortsiktiga rörelser i mfi. Modellen tillåter position över natten då ingen exit har tagits. Detta för att villkoren för exit kommer att slå till någon gång eller motsatt position tas. Detta kan dock innebära en stor risk då exit villkoren inte slår till samtidigt som motsatt position kanske inte kan tas då mfi ligger i taket/golvet. Ett trendfilter skulle kunna lösa detta? Om position bara får tas samt hållas över natten med trenden kommer trendvillkoret att få en stor betydelse.
                  Det blir viktigt att förstå hur stor betydelse trenden får jämfört med mfi. Om trendvillkoret får störst betydelse kanske tex exit short ska vara entry i en trendmodell. Det gäller i så fall att hitta balansen.

Det skulle även gå att använda volatilitet som ett filter. Tex är det ofta lägre volatilitet i en långsam bull market, dvs svårare att komma ur en short position. Takprofit använder gårdagens h och l. Det kan vara så att det är den bästa uppskattningen för exit. Ett alternativ är medelvärde av l och h för fler dagar. Jag har också lekt med tanken att låta mval använda ett dynamiskt tidsvärde beroende på volatiliteten.

Comment

• Short på 1100 kl 11:03

Comment

• Ojsan, order spärrade sen kl 11
                      Vad beror det på tro ?

11:21 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302D" kurs 1098.50
                      11:21 ORDER "(xk) Mandatory account check spärrar order för OMXS302D" kurs
                      11:21 GSM larm sänt!
                      11:21 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302D" kurs 1098.50
                      11:21 ORDER "(xk) Mandatory account check spärrar order för OMXS302D" kurs
                      11:21 GSM larm sänt!

Comment

• Samma här var ju lika dant i fredags, nu har jag bytt till scripten med MACD?

11:03 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302D" kurs 1100.00
                        11:03 ORDER "(xk) Mandatory account check spärrar order för OMXS302D" kurs
                        ---
                        11:16 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302D" kurs 1098.50
                        11:16 ORDER "(xk) Mandatory account check spärrar order för OMXS302D" kurs
                        Berra

Comment

• Får ni alltid samma spärr på automatiska ordrar nu? Det extra kontrollscriptet checkar om alla utestående frågor till Nordnet blivit besvarade. Annars blockeras ordern. Det är ju en ny programversion som vi inte gått ut med generellt ännu, men den borde inte orsaka sådana problem så ni får gärna maila Tradelog och Deblog.

Comment

• Första gången för mig

Comment

• 10:10 ANALYS "sl) OMX Raptor long OMXS302D" kurs 1100.25
                              11:03 ANALYS "sl) OMX Raptor short OMXS302D" kurs 1100.00

Samma på bägge datorerna.

Comment

• Där har vi det jag har inte fått ngn order som gått igenom sedan jag uppdaterade programmet tror det var i onsdags kväll och bytte samtidigt till 302D sedan har det inte fungerat, jag mailar.
                                Berra

Comment

Working...
                                X