Ursprungligen postat av Rikard Nilsson
Visa inlägg
Problemet med Rsi, Stochastic, Macd mfl. är att de är oscillatorer. De passar utmärkt i ocscillerande marknader dvs. marknader som ligger i accumuleringsfaser och ”går åt höger” utan att trenda, men är direkt olämpliga att använda i trendade marknader. Mfi är också en form av oscillator och nu skall denna oscillator kompletteras en med ytterligare en. Det givna tycker jag istället vore att komplettera MFI med en trendindikator. Då har man MFI som tar hand om accumuleringen och en annan del som tar hand om trenden.
Så här tänker jag:
1) Först måste vi koncentrera oss på att få ett korrekt uträknat IndexMFI-värde åt Raptor att jobba med.
MFI är volymkänslig och är tänkt att mäta in- och utflöde av pengar in i det underliggande objektet. Det är därför viktigt att volymen visar rätt värden. Det är ju så att terminens rörelse inte är beroende av terminens volym utan den rör sig ju oberoende av om den handlas eller inte, prissättningen och kursrörelse är istället kopplad till de aktier som ingår i det underliggande OMXS30-indexet.
Detta gör att Raptor hela tiden jobbar med felaktiga MFI-värden. De felaktiga Mfi-värderna för terminen syntes tydligt t.ex. i fredags då marsterminen, som hade sista handelsdag, (och därmed tunn handel) fick helt andra Mfi-värden än aprilterminen. Därmed fick de två terminerna också helt olika köp och säljsignaler trots att de initialt rörde sig lika mycket. Vi måste alltså börja med att försöka få in rätt volymvärden in i modellen. Eller om man så vill rätt Mfi-värden.
Hur får man då detta?
Omx-Indexet är ju ett börsvärdesindex där de ingående aktiernas signifikans är viktade inbördes, beroende på viket börsvärde de representerar. Denna vikt är lätt att räkna ut. Exempelvis är Ericssons vikt 8,43% och Nordeas 7,22%. (Jag har gjort en AT8-länkad kalkyl i Excel som beräknar dessa vikter i realtid)
Min tanke är nu att att man först räknar ut ett korrekt Mfi-värde för varje enskild aktie i indexet sedan multiplicera detta Mfi-värde med motsvarande vikt och därmed få ett vikta MFI-värde för varje aktie. Dessa viktade MFI-värden summeras slutligen och divideras med 30. Detta värde är nu det korrekta mfivärdet för omx-indexet som i sin tur skall användas av Raptor.
Min tanke är att detta kan åstadkommas på endera av två sätt:
a) Genom att man först skapar en kalkyl i NAT med alla 30 aktier med följande kolumner:
Aktie; Kurs; AntalAktier; Börsvärde; Omx-vikt; MFI; ViktatMFI
Om Lasse kan åstadkomma en scriptfunktion som kan läsa av det värde som ligger under "Basuppgifter-instrument>Fundamenta>Antal-aktier" kan antalet aktier för varje instrument läggas in där (antingen manuellt eller genom kundservise?) och läsas av i kalkylen. Ut kommer ett viktat MFI för varje aktie som sedan kan läsas av Raptor genom globala celler eller något annat smart. Kalkylen behöver bara köras en gång per dag eftersom vikterna inte ändras nämnvärt under dagen.
b) Raptor gör hela jobbet kontinuerlig med en lop (går det?) för alla 30 aktier inne i scriptet där de viktade mfierna räknas ut och slås ihop till ett korrekt indexvärde. Även här skulle det behövas en scriptfunktion som kan läsa av antalet utestående aktier under Basuppgifter. Rikard och Lasse har ju numera gjort en cmpref-variant av MFI som borde kunna användas här.
2) Därefter kan vi koncentrera oss på att komplettera modellen med ytterligare en indikator om så behövs. Personligen förespråkar jag en trendindikator. Jag har tittat lite på detta och ett glidande medelvärde på 30-40 perioder i 15min upplösning verkar kunna vara något. Då går Raptor long om medelvädet pekar uppåt men negligerar exit-long och short signaler. Motsvarande åt andra hållet om medelvärdet pekar nedåt. När medelvärdet slår över till att bli horisontellt blir det tillåtet för Raptor att agera på signaler både uppåt och nedåt samt exit.
3) Slutligen förespråkar jag att släppa Raptor fri att handla under hela dagen med de modifikationer som nämnts ovan, även med positioner tagna över natten i trendens riktning. Jag har praktiserat ovan sagda själv en del och manuellt kopplat ur de script som inte varit aktuella samt kopplat in dem igen när trendindikatorn visat grönt. Detta har visat sig varit mycket givande strategi i rådande marknad.
Phu, det här blev långt, men kanske är görligt?
Comment