If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Blanksignalen stämmer hyggligt, jag fick den kl 11:27, men Long har jag inte fått idag. MFI var stadigt parkerat i topp hos mig ända sedan öppning. Hur ser din graf ut?
Blanksignalen stämmer hyggligt, jag fick den kl 11:27, men Long har jag inte fått idag. MFI var stadigt parkerat i topp hos mig ända sedan öppning. Hur ser din graf ut?
Får long varje dag kl 09:05 detta var första short på länge.
Går det att göra så att Raptor tar hem vinst efter en punkt och sedan inte tar ny position på samma signal, utan väntar tills ny köp- eller säljsignal kommer? Vitsen med det skulle vara att när signalen är helt "färsk" så är chansen till vinst som störst. 1 punkt/affär ger vinst om man handlar med minst 2 kontrakt. Handlar man med 20-30 kontrakt så blir det en skaplig vinst, trots att man "fegar ur" efter 1 punkt.
TakeProfit Long och Short. Eller tom lägga till en extra sekvens i Raptor-modellerna som lägger ut en säljorder på 1 punkt högre än inköpspriset. Därefter kan man sätta tiden för blockering av ny signal till kanske 90 minuter så hinner den tidigare signalen sannolikt tajma ur.
TakeProfit Long och Short. Eller tom lägga till en extra sekvens i Raptor-modellerna som lägger ut en säljorder på 1 punkt högre än inköpspriset. Därefter kan man sätta tiden för blockering av ny signal till kanske 90 minuter så hinner den tidigare signalen sannolikt tajma ur.
Hur gör man det?
Har testat Take profit på 120314, men då tog den om samma position direkt.
Ändra tiden i scripten Raptor Long och Short är enkelt, det är bara att skriva dit det antal minuter du vill spärra signal på raden "tidspärr:=1".
Anslut därefter TakeProfit igen så kan inte Raptor köpa igen förrän det gått minst den tid du bestämt.
Alternativt, om du lägger till en "vinsthemtagningssekvens" direkt i Raptor-modellerna behöver du ha ett triggerscript som känner att innehav har bildats och postar en order.
Exempelvis:
innehav:=ge(portfolio(v),20)
mult(innehav,10)
som blir sant så fort du fått en position på minst 20 kontrakt. Prisscriptet i den sekvensen kan se ut:
vl) sälj på inköpskurs + 1 punkt
add(lasttrade(b,p),1)
Det står lite mer om ordermodeller och hur man bygger dessa här:
Annars kan vi alltid ta det via Fjärrsupporten. Vi kör också en kurs i ordermodellbygge den 4:e april hos Nordnet i Stockholm om det kan vara intressant:
Jag vill inte röra till det, men det finns ett sätt till. Det är att använda en global cell istället för innehavskontrollen i portfolio(v). Då behövs ingen timeout, etc och två oberodende modell alt. sekvenser kan lägga order när portfolio(v)>0 eller <0. När long signalerar och globala cellen är 0 så sätts den till 1. När exit long signalerar sätts cellen till 0, osv. Tex vid exit long och innehav makuleras atomatiskt en eventuell takeprofit ordern.
Jag vill inte röra till det, men det finns ett sätt till. Det är att använda en global cell istället för innehavskontrollen i portfolio(v). Då behövs ingen timeout, etc och två oberodende modell alt. sekvenser kan lägga order när portfolio(v)>0 eller <0. När long signalerar och globala cellen är 0 så sätts den till 1. När exit long signalerar sätts cellen till 0, osv. Tex vid exit long och innehav makuleras atomatiskt en eventuell takeprofit ordern.
Om man gör som du föreslår, så måste man samtidigt varna för att koppla triggerscripten till diagramet och slå på grafisk visning av signaler, för den "GlobalaCell-buggen" är inte löst än vad jag vet.
Ja, det är lite jobbigt. Kör du som ordermodell borde det inte påverka. Vill du rita så kan går det att köra två versioner, en som ritar utan global cell och en i ordermodellerna.
Comment