Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av JohanB Visa inlägg
    Jo, men Raptor har ju blivit mer som en tonåring som sover hela dan...

Hur mycket momentum behöver det vara för att Raptor ska sälja? Index har ju rört sig nästan 9 punkter idag, det vill säga nästan 3 grids, men ännu inget sälj?
    Svar från Rickard: Den köper på 1 grid under daily high eller senaste säljnivå.Min köpte en grid 16:50

Comment

• Ursprungligen postat av Sobel Visa inlägg
      Svar från Rickard: Den köper på 1 grid under daily high eller senaste säljnivå.Min köpte en grid 16:50
      Min köpte också på sig vid 16:50.

Comment

• Frågan var när Raprtor ska börja SÄLJA .
        Min var full investerad 10 grid i botten av rekylen och är fortfarande full investerad.

Raptor säljer kanske 1 grid men köper tillbaka samma position lite senare på samma nivå
        Så det finns inget utrymme att utnytja rörelserna som sker intradag då man konstant är fullinvesterad
        Som Johan B sa har index rört sig nästan 3 grids idag men utan sälj kan köp inte ske på rekylerna

Man kanske skulle sälja av 5 grids manuellt så Raptor får lite spelrum att leka med ?
        Med andra ord borde man väcka tonåringen?

Comment

• Det är jag som byggt momentumfiltret och villkoret som gör det svårare att sälja när man ligger 1 grid under h. Det minskar antalet affärer, men ökar resultatet markant i simulering. Syftet med att begränsa när man ligger 1 grid under h är att modellen oftast köper tillbaka direkt efter. Momentumfiltret gör det svårare med försäljningar och de ökar vinsten eftersom att man stretchar griden som ändå kan resultera i ett nytt köp. Effekten blir ofta i slutänden att man ligger ungefär med samma antal grids som om filtret inte användes. Din fråga har kommit tidigare och jag har inte hittat något sätt att sälja av utan att vinsten minskar och ingen förbättring av draw down. Jag tror även Rikard har försökt. Har du några idéer så labbar jag gärna. Visst du kan handla manuellt efter egen uppfattning. Det kan fungera bra. Dock är risken stor att ganska snart har vinstkurvan inget med modellen att göra.

Comment

• Har inte hunnit testa, men vad händer om man villkorar momentumspärren med hur tungt investerad man ligger? Kanske kan bli mer aktiv handel under en större del av tiden utan att tappa vinst.

Comment

• Det är ju ingen anledning att vara mer aktiv om det inte innebär en förbättring. Det gäller att den då ändå inte köper tillbaka. Jag testade något liknande tidigare. Värt att titta på.

Jag har labbat med att försvåra köp om man ligger investerad med x-antal grids och över en nivå. Då kan den använda momentum och samtidigt sälja av utan att köpa tillbaka. Det ökade antalet affärer något. Resultatet blev något bättre från 2012. För hela perioden blev det inte alls bättre.

Comment

• Jag hänger inte med vad som gäller. Raptor säljer inte när vi stiger, när vi sjunker ner säljer den och köper samma tillbaka efter 37 sek?

Kolla bilden.
                Attached Files
                Last edited by Sobel; 2017-05-23, 11:34.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                  Det är jag som byggt momentumfiltret och villkoret som gör det svårare att sälja när man ligger 1 grid under h. Det minskar antalet affärer, men ökar resultatet markant i simulering. Syftet med att begränsa när man ligger 1 grid under h är att modellen oftast köper tillbaka direkt efter. Momentumfiltret gör det svårare med försäljningar och de ökar vinsten eftersom att man stretchar griden som ändå kan resultera i ett nytt köp. Effekten blir ofta i slutänden att man ligger ungefär med samma antal grids som om filtret inte användes. Din fråga har kommit tidigare och jag har inte hittat något sätt att sälja av utan att vinsten minskar och ingen förbättring av draw down. Jag tror även Rikard har försökt. Har du några idéer så labbar jag gärna. Visst du kan handla manuellt efter egen uppfattning. Det kan fungera bra. Dock är risken stor att ganska snart har vinstkurvan inget med modellen att göra.
                  Försöker fatta filtret. Varför använder du 0,25 * max ATR 5 eller 20.Default är ju 0,2 *. Detta kan man ändra, men i min long står det 0,2.

momUPP=gt(c,sub(hhv(h,2),mx(mult(mult(grid_atr,mx(atr(20),atr(5))),0.25),1.25))) { 0.999))}

Tänk om ni som kodar kunde lägga 2 minuter på en kommentar så man begriper vad som händer. Tränad i "normal kodning" så har jag så himla svårt med denna bakvända syntax. Beundrar er som klarar det.

Comment

• Fått "spread alert" på Nordnet 14, någon fler?

Comment

• Ursprungligen postat av sirnick Visa inlägg
                      Fått "spread alert" på Nordnet 14, någon fler?
                      Jajamen, det är klart ;-)

Men transaktionerna gick igenom till slut.

Comment

• Ursprungligen postat av JohanB Visa inlägg
                        Jajamen, det är klart ;-)

Men transaktionerna gick igenom till slut.
                        Jag är osäker på vad som verkligen händer. Visst, det kanske bli korrekt pris momentant då transaktionerna tillslut går igenom. Hur vet man att priset blir det som modellen förväntar sig och att inte order släpps då det är fördelaktigt för market maker.

Comment

• Byttet over fra BNP til nordnet nå. Lå inne med 10 grids long. Solge 10 grids fra BNP manuellt. Så kjøpte Raptor 10 grids automatisk av Nordnet MINI L OMX NORDNET 03.
                          Funket bra!

Kjører bare 5x gearing for å minske renteeffekten.

Comment

• Ursprungligen postat av Sobel Visa inlägg
                            Försöker fatta filtret. Varför använder du 0,25 * max ATR 5 eller 20.Default är ju 0,2 *. Detta kan man ändra, men i min long står det 0,2.

momUPP=gt(c,sub(hhv(h,2),mx(mult(mult(grid_atr,mx(atr(20),atr(5))),0.25),1.25))) { 0.999))}

Tänk om ni som kodar kunde lägga 2 minuter på en kommentar så man begriper vad som händer. Tränad i "normal kodning" så har jag så himla svårt med denna bakvända syntax. Beundrar er som klarar det.
                            T.e.x. (ingent syntax)

atr_grid=0.2
                            mx(atr(20),atr(5))=18
                            två dagars högsta=1000
                            diff=18*0,20*0,25=0,9
                            0,9 punkter är mindre än 1.25

ligger kursen över 998,25 hålls sälj inne

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                              T.e.x. (ingent syntax)

atr_grid=0.2
                              mx(atr(20),atr(5))=18
                              två dagars högsta=1000
                              diff=18*0,20*0,25=0,9
                              0,9 punkter är mindre än 1.25

ligger kursen över 998,25 hålls sälj inne
                              Tack för det, som du ser har jag svårt att läsa koden. Nu förstår jag bättre vad ni snackat om tidigare. Blir ibland onödigt spännande att hoppas på fortsatt uppgång. Men det är ju testat!

Så nivån idag är då 1632,74?
                              Last edited by Sobel; 2017-05-23, 11:35.

Comment

• Jag har inte kollat hur exponeringen ändras. Jag tror inte antal grids påverkas nämnvärt då köp ändå sker på liten dipp. Vill du se effekten går det bra att simulera utan filtret.

Edit: Se inlägg ovan. Jag får just nu 1637.67
                                Det gäller vid väldigt starka priser och filtret är ganska tight.
                                Att den inte har sålt där du förväntat dig kan även vara någon spärr pga prsifeeden?
                                Last edited by Henric; 2017-05-23, 11:56.

Comment

Working...
                                X