Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av MatsB Visa inlägg
    Min Raptor är fullköpt nu ,vad för kriterier ska uppfyllas för att den ska börja sälja ??
    Vad är det.. 1 grid över gavet och inte mer än 1 grid under day high?

Edit: sen finns villkor för att tömma alla grids om positionen har legat med förlust ett antal dagar (minns inte exakt hur många)

Comment

• tack för infon

Comment

• Dags att gå över från Fusion till Raptor, eller...??

Hejsan,

Har kört Fusion ett tag nu, men funderar nu att gå över till Raptor.
        Har dock läst igenom en del trådar och blivit lite tveksam.

Idag har jag runt 4x i hävstång då jag kör Fusion. Har förstått att flertalet handlar med högre hävstänger (15x och uppåt) med Raptor. Stämmer detta?

Dessutom förstår jag att Raptor bygger på en courtagefri handel. Hur funkar det nu när denna läggs ner av Nordnet?

Går det att begränsa handeln i depån som i Fusion (dvs 85% av depån)?

Är det idé att gå över?

Comment

• Hej! Skillnaden mellan hävstång för Fusion kontra Raptor är att Fusion (och Legata, Coda osv) använder hävstång för att öka risken, medan Raptor använder hävstång för att minska risken.

Om man handlar ett instrument med X4-hävstång med tex Fusion, och ställer in belopp till 100 000 kr kommer man få 400 000 kr i marknaden.

Med Raptor ställer man istället in 400 000 kr som man vill ha i marknaden, medan ETP Link replikerar den positionen till minifutures. Om vi antar att vi handlar minis med X10-hävstång blir den egna insatsen alltså 400k/10 = 40 000 kr. Med Raptor styr man exakt vad man vill ha i marknaden. ETP Link sköter replikeringen och den skarpa handeln, och om man använder Autoselect-funktionen kan den egna insatsen hållas relativt konstant.

Courtagefri handel försvinner inte, Nordnets egna instrument är courtagefria och kommer vara det.

Comment

• Ökade det fiktiva kontot på raptor igår och den köpte in sig på ett antal minisar i morse för att fylla gridsen. Problemet nu är att den försöker att köpa hela innehavet (10 grids) i en enda order? ETP Link försöker på alla incheckade minisar.

Edit: Problemet löst, tack Rikard!
            Last edited by xdaytrader; 2017-05-30, 12:13.
            Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
            Alf Johansson, alias
            Börsapan

Comment

• Har du uppdaterat Autotrader på det senaste. Om nej, så kan det vara kompatibilitets problem

Comment

• Jag har inte uppgraderat till senaste versionen, är det relativt riskfritt att uppgradera under dagen/drift eller bättre att vänta tills i kväll?
                //M

Comment

• Tänk på att vid uppdatering via Hjälp-menyn stängs programmet ner ganska abrubt, vi misstänker att det är bättre att uppdatera enligt följande:

1. Stäng programmet manuellt
                  2. Kör uppdateringen från länken: www.autostock.se/download/?FILE_ID=update.exe

Comment

• gäller detta även vid uppdatering i VPSen.Hur gör man där?

Comment

• Japp, samma sak där. Starta webbläsaren som ligger i antingen aktivitetsfältet eller via Start-menyn.

Comment

• tack tack för info, gör det i kväll helt enkelt =)

Comment

• Progressiva gridnivåer?

Jag sitter och labbar med en strategi som liknar Raptor men som är lite "dummare" och förhoppningsvis lite mindre trendföljande vid stora kursrörelser.
                          Jag förmodar att ni redan testat följande för Raptor men jag tänkte i alla fall kasta ut idén:
                          Ett genomgående problem för alla average-down strategier är att man relativt fort blir tjock i en utförslöpa. Man kan öka gridstorleken, men då går man lätt miste om de mindre rörelserna när index går i sidled. Är det någon som testat att successivt öka gridavståndet ju fler grids som strategin köper på sig, t ex att varje gridavstånd ökar med 5-10% jämfört med föregående grid? Då skulle man kunna följa med betydligt längre ner i dalarna men ändå behålla det mesta av känsligheten när det svänger runt 3-5 grids.

Har inte tillräckligt med kodkunskap än för att brottas med Raptor men jag tänkte testa i min förenklade dum-Raptor. Om någon redan testat är jag nyfiken på resultatet.

Comment

• God ide, jeg har tenkt på det samme. Den kjøper ofte litt rask i en nedtrend.
                            Noe for Rikard kanskje

Comment

• Ursprungligen postat av Cikoria Visa inlägg
                              Jag sitter och labbar med en strategi som liknar Raptor men som är lite "dummare" och förhoppningsvis lite mindre trendföljande vid stora kursrörelser.
                              Jag förmodar att ni redan testat följande för Raptor men jag tänkte i alla fall kasta ut idén:
                              Ett genomgående problem för alla average-down strategier är att man relativt fort blir tjock i en utförslöpa. Man kan öka gridstorleken, men då går man lätt miste om de mindre rörelserna när index går i sidled. Är det någon som testat att successivt öka gridavståndet ju fler grids som strategin köper på sig, t ex att varje gridavstånd ökar med 5-10% jämfört med föregående grid? Då skulle man kunna följa med betydligt längre ner i dalarna men ändå behålla det mesta av känsligheten när det svänger runt 3-5 grids.

Har inte tillräckligt med kodkunskap än för att brottas med Raptor men jag tänkte testa i min förenklade dum-Raptor. Om någon redan testat är jag nyfiken på resultatet.
                              Jag har provat att öka gridstorleken eller maxgrids på olika sätt. B.l.a. öka gridstorleken ju fler köp som skett i rad eller öka maxgrids med exponeringen, mm. Inget jag har testat förbättrar resultatet eller draw down över tid. Vid vissa situationer kan det bli bättre. En annan sak som gör det svårt är den ganska snabbt köper tillbaka efter en försäljning. Det gör att den ofta bara handlar +/- någon grid i bruset och att man ändå inte tar tillvara tillräckligt mycket av svängningarna. Har också provat att öka gridstorleken efter försäljningar. Modellen kan vara så maxad att det är svårt att göra ändringar eller så måste man följa det trendföljande konceptet.

Man kanske ska försöka identifiera när marknaden tradar i en range och köpa och sälja fler grids samtidigt.Någon kanske har någon bättre idé att labba med.

Comment

• Hmm, jag har legat utanför med Raptor nu sedan en vecka ca då jag manuellt sålde rubbet via test-depån. Efter det har den legat utanför, men så nu vid stängning köpte den en grid. Voffo det? Det är väl inte tredagars low nu väl?

Comment

Working...
                                X