Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har också handlat med Commerz när dom slutat ställa kurser, väldigt irriterande. Undviker gärna att blanda in andra instrument än underliggande om det går. Emittenten pysslar ju inte med någon välgörenhet och ska ju såklart ha betalt någonstans för jobbet. Ibland kan det vara värt det, oftast av bekvämlighet vid tex handel med utländska produkter. Då gillar jag minisar. Risken att bli skydlig pengar eliminerar man ju snabbt genom att inte handla för mer än vad kontot klarar. Det är ju exponeringen som är det intressanta, inte hur många kr som är investerade. Ville egentligen bara kolla vilka erfarenheter ni har av slipp i terminen, inte så jätteofta jag handlar den. Räknar med 0.5 punkter slipp så får vi se om det går att hitta ngt lönsamt.

Mvh Calle

Comment

• Ursprungligen postat av Holfve22 Visa inlägg
      Risken att bli skydlig pengar eliminerar man ju snabbt genom att inte handla för mer än vad kontot klarar. Det är ju exponeringen som är det intressanta, inte hur många kr som är investerade.
      Huvudpoängen med warranter är att man kan få samma exponering med mindre risk eller uttryckt tvärtom större exponering med samma risk. Om man ska eliminera risken att bli skyldig pengar när man handlar med terminer så begränsas den effektiva hävstången. För att bokstavligen "eliminera" risken så måste kontot klara att betala hela terminen dvs hävstången blir ett. Vill man klara en "25%-krasch" så blir den maximala terminshävstången fyra. Med warranter blir man aldrig skyldig pengar oavsett hävstång och oavsett hur mycket marknaden går åt fel håll.

Comment

• 10:10 ORDER "sl) Egen DAX4 TP kort index OMXS305B" kurs 1632.25 +10.50

Ackumulerad vinst B-terminen: +96.65 punkter
        YTD: +89.55 punkter

mvh
        Bertil

Comment

• Ja det stämmer, men det jag menar är att risken inte endast bygger på vilken hävstång man har i instrumentet man handlar. Vid tex terminshandel så behöver man ju inte gå all in med allt som går enligt säkerhetskraven. Om jag har ett konto på 160k så är det ju ingen som tvingar mig att köpa mer än ett kontrakt bara för att det går. Att köpa ett terminskontrakt eller köpa en rak ETF för 160k ger ju samma exponering även om en hög andel av kontot ligger i cash vid terminsalternativet.

Mvh Calle

Comment

• I tidigare diskussion i denna tråd verkar många glömma att en terminsaffär egentligen är en affär på "hela beloppet" även om bara en bråkdel skall betalas direkt. Betalningen är ju i sig ganska ointressant utifrån ett riskprespektiv. Värdet på hela transaktionen är däremot det som avgör om du kan hamna under vatten eller inte.

Mvh Calle

Comment

I tidigare diskussion i denna tråd verkar många glömma att en terminsaffär egentligen är en affär på "hela beloppet" även om bara en bråkdel skall betalas direkt. Betalningen är ju i sig ganska ointressant utifrån ett riskprespektiv. Värdet på hela transaktionen är däremot det som avgör om du kan hamna under vatten eller inte.

Mvh Calle
              Riskperspektivet gör ju att det är högre risk om man är lång i terminen över natt eller helg jämfört med att ligga kort. Därav min förkärlek för att blanka.

mvh
              Bertil

Comment

Ja det stämmer, men det jag menar är att risken inte endast bygger på vilken hävstång man har i instrumentet man handlar. Vid tex terminshandel så behöver man ju inte gå all in med allt som går enligt säkerhetskraven.
                Visst är det så men för att få den hävstång Bertil framhöll som en av fördelarna med terminer, 12-13, så måste du pressa säkerhetskravet till bristningsgränsen och ta den risk som följer med på köpet. Med en warrant kan du få hävstång 12-13 utan att sätta hus och hem i pant.

Om jag har ett konto på 160k så är det ju ingen som tvingar mig att köpa mer än ett kontrakt bara för att det går. Att köpa ett terminskontrakt eller köpa en rak ETF för 160k ger ju samma exponering även om en hög andel av kontot ligger i cash vid terminsalternativet.
                Sant, men du kan också få samma exponering med en warrant med hävstång 10 och en insats på 16k där resterande 144k på kontot är säkra pengar snarare än att sitta som buffert om något går snett.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                  Riskperspektivet gör ju att det är högre risk om man är lång i terminen över natt eller helg jämfört med att ligga kort. Därav min förkärlek för att blanka.
                  Ja jag har sett att du har argumenterat för detta förut, något i stil med att det är troligare att vi öppnar -5% än +5%? Tyvärr tror jag det kostar dig i längden då mycket värde skapas över natten och du kommer få många "pappercuts" även om du skulle fånga den där gången då det verkligen öppnar ner ordentligt. Kanske ger en jämnare PnL-kurva dock. Inte gjort några studier på området själv mer än att jag har testat hur mkt av avkastningen som skapas över natten, det är mycket.

Ursprungligen postat av DayTrader Visa inlägg
                  Visst är det så men för att få den hävstång Bertil framhöll som en av fördelarna med terminer, 12-13, så måste du pressa säkerhetskravet till bristningsgränsen och ta den risk som följer med på köpet. Med en warrant kan du få hävstång 12-13 utan att sätta hus och hem i pant.
                  Ja då är det ju mindre total risk i en warrant eller cert.

Ursprungligen postat av DayTrader Visa inlägg
                  Sant, men du kan också få samma exponering med en warrant med hävstång 10 och en insats på 16k där resterande 144k på kontot är säkra pengar snarare än att sitta som buffert om något går snett.
                  Japp men då måste du vara säker på att du inte har en drawdown som inte överstiger 10% för då blir du utstoppad med förlusten och missar eventuell vändning upp/ner igen. "Allt annat lika" så får man ju samma förväntad avkastning, ena alternativet med högre winrate och lägre vinst och andra alternativet lägre winrate och högre vinst. Om det dock är max drawdown man vill begränsa så är ju warranten att föredra. A la Talebs "barbell investing"

Mvh Calle

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                    Blankning som riskhanteringsmekanism i en stigande marknad låter förvisso som en intressant strategi, men jag är inte övertygad om att den är lönsam.

Comment

Japp men då måste du vara säker på att du inte har en drawdown som inte överstiger 10% för då blir du utstoppad med förlusten och missar eventuell vändning upp/ner igen.
                      Visst kan jag bli utstoppad och realisera 10% förlust, men i så fall har jag 144k fria pengar att använda till att köpa en ny warrant billigare i stället för att se på medan terminen faller ytterligare i värde och hoppas att den vänder. Det enda fallet där terminen (eller en warrant med lägre hävstång) hade varit bättre är om det vänder precis efter att jag blev utstoppad.

Comment

• En annan variant att "försäkra" sig mot ras är kanske att köpa VIX-index. Finessen med den är att den inte tenderar att falla under en viss nivå, men stiger dramatiskt så fort det verkligen är nåt lurt på gång på börsen.

Comment

• Går inte att köpa "bara" indexet VIX, eftersom det består av optioner med "time decay" faller värdet på VIX-produkter med tiden. Bara kasta upp en långtidsgraf på tex VXX eller TVIX så ser du effekten. Annars vore det en riktigt bra investering som hade ett fast golv.

Mvh Calle

Comment

• Blir såhär om man håller över tid.
                            Attached Files

Comment

• Jo visst är det så, men köper man bara hyfsat rätt faller det ju inte alls lika fort som en blankad position skulle gjort. Här är ett exempel på BULL VIXF X2 C från juni förra året till nu.

Attached Files

Comment

Går inte att köpa "bara" indexet VIX, eftersom det består av optioner med "time decay" faller värdet på VIX-produkter med tiden.
                                Går det (för vanliga dödliga) att ställa ut dessa optioner?

Comment

Working...
                                X