Generellt vet jag vad du menar. Jag var lite snabb i tidigare inlägg och menade optimera och inte backtesta. Finns det ingen backtesting så finns det inget att gå på. Fortfarande kan en icke-linjär modell vara överoptimerad. Bara det att nätverket är mer komplicerat. Det var därför jag frågade om hur ofta de enskilda scripten signaler i kombination.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur går era affärer ?
Collapse
X
-
Överoptimerad vet jag inte om jag ska hålla med om, det innebär ju att modellen presterar väldigt bra under vissa situationer (vilket är bra) men sämre i andra.
Snarare tror jag då mer på att den överoptimerade modellen inte är riktigt färdigutvecklad och behöver komletteras med ytterligare script/villkor som gör att den presterar bra även i de marknader där den idag inte presterar så bra. Vilka de de dåliga marknaderna för modellen är går ju att testa ut. Kan man inte göra detta famlar man lite i mörkret.
Comment
-
Ok håller med. vad jag menar och frågade Bertil är de triggers som bara har signalerat tex en gång och gett en stor vinst/undvikit en förlust kan vara en risk(behöver inte). Det är inte bara kurvanpassning av många signaler till en period. Bertil ville ju ha kommentarer om hans modell, men nu kanske vi går lite för djupt i diskussionen. Eller, Bertil?
Comment
-
Ursprungligen postat av Henric Visa inläggOk håller med. vad jag menar och frågade Bertil är de triggers som bara har signalerat tex en gång och gett en stor vinst/undvikit en förlust kan vara en risk(behöver inte). Det är inte bara kurvanpassning av många signaler till en period. Bertil ville ju ha kommentarer om hans modell, men nu kanske vi går lite för djupt i diskussionen. Eller, Bertil?
Mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggSkriver från min smartphone med dålig uppkoppling så jag är lite fåordig.
Mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggHar du dragit till Bahamas?
Mvh
Bertil
Comment
-
Vore det inte en bra idé att flytta över diskussionen om optimering, optimeringsmetoder etc till en ny tråd.
Jag håller på att utveckla optimeringsmetoder och modeller för fondhandel.
Tyvärr så går det inte att köra dessa metoder i NAT eftersom mängden simuleringar är enorm pga MonteCarlo simulering med många parametrar för att hitta den bästa globala lösningen med rätt robusthet.
Min snabbaste maskin kan backtesta i 100Hz med EOD historiska data över 10-15år. Tre timmars körning ger ca en miljon backtest.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggDå börjas det igen:
09:32 ORDER "sl) Mitt labba köp dax OMXS303H" kurs 1234.75
Dagen simulerad blev -7,5 punkter.
mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av petersi Visa inläggVore det inte en bra idé att flytta över diskussionen om optimering, optimeringsmetoder etc till en ny tråd.
mvh
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggVar inne lite och handlade manuellt.
Dagen simulerad blev -7,5 punkter.
mvh
BertilBerra
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggDagen simulerad blev -7,5 punkter.
mvh
BertilLast edited by Bertil; 2013-07-31, 14:40.
Comment
-
Berra skrev i annan tråd:
Jag provar omxs30, men hur får jag den att visa 200 dagar i30 på dags visar den från 12-10-10 men slår jag över till i30 så kommer bara 13-06-20 till nu?
Ska du simulera spelar det ingen roll hur mycket du ser i fönstret. Det går att styra hur
långt tillbaka data kan hämtas från kundservice. Gå till inställningar->egenskaper hela programmet->allmänt
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggHere we go again
10:13 ORDER "sl) Mitt labba köp dax OMXS303H" kurs 1238.50
13:51 ORDER "sl) Egen slope sälj vänd OMXS303H" kurs 1235.75
14:59 ORDER "sl) Mitt Cirkel1 köp vänd OMXS303H" kurs 1238.75
16:58 ORDER "sl) Mitt MACD8 sälj vänd OMXS303H" kurs 1235.50
17:22 ORDER "sl) Min Signal cover innan stängning OMXS303H" kurs 1236.50
mvh
Bertil
Comment
Comment