Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    På ovanstående hade SL en fördröjning på 1 minut efter affär. Har ökat den till 4 minuter nu. Fast på vissa script vill jag bara ha 1 min fördröjning efter tidigare affär.

På SL tittar jag på medelvärdet av de 3 senaste minuternas medelvärden av köp och säljkurs. Men om avvikelsen är så stor som 1265 till 2.65 hjälper ju inte detta.
    Ligger problemet hos Nordnet eller NAT eller lokalt i min maskin som fått hosta?
    Med vänlig hälsning
    Bertil
    Ser ut som att värdet kommer via feeden, det har vi ofta sett hos terminspriserna tidigare. Vanligt att priserna är 100 punkter fel osv, någon mäklare som sätter ett pris manuellt har helt enkelt skrivit fel. I det här fallet ser det ut som att man glömt decimaldelen och att värdet helt enkelt blev 100 ggr för lågt. Enkelt att spärra bort i script.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Ser ut som att värdet kommer via feeden, det har vi ofta sett hos terminspriserna tidigare. Vanligt att priserna är 100 punkter fel osv, någon mäklare som sätter ett pris manuellt har helt enkelt skrivit fel. I det här fallet ser det ut som att man glömt decimaldelen och att värdet helt enkelt blev 100 ggr för lågt. Enkelt att spärra bort i script.

Tror inte på att fel pris från en mäklare kan slå igenom. Jag tittar ju endast på köp och säljkurser. I Nordnet menyn kan man inte ange pris som avviker för mycket, kan aldrig gå till börsens handelssystem och om en mäklare skulle ange säljkurs 2.65 i något annat bankhandelssystem så skulle det ju gå till avslut på bråkdelen av en sekund och att mitt script skulle ta denna säljkurs under samma bråkdels sekund är osannolikt.
      mvh
      Bertil
      Edit: Priset i Tradelog kommer väl från senaste avslut. Att ett avslut skulle ske på 2.65 på en termins som kostar 1265 kan bara inte ske. Tror att antingen börsens handelssystem eller nordnets handelplattform helt enkelt skickat korrupt data.
      Last edited by Bertil; 2013-10-14, 11:26.

Comment

• Jo det är det jag menar, det är korrupta entries, ofta från en mäklare som mäklar en affär som senare makuleras. Det går inte att få in datat som slutkund hos Nordnet tex, det sätter webbgränssnittet stopp för. Oavsett så är det lätt att filtrera bort det i scripten.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
          Jaha, då börjas det igen.
          Trade1
          09:22 ORDER "sl) Mitt labba8 köp OMXS303J" kurs 1260.75
          12:21 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303J" kurs 1259.75
          Trade2
          13:46 ORDER "sl) Mitt Raptor2 köp OMXS303J" kurs 1258.50
          15:02 ORDER "sl) Mitt labba8 sälj vänd OMXS303J" kurs 1255.00
          Trade3
          15:04 ORDER "sl) Mitt Raptor1 köp OMXS303J" kurs 1255.00
          Trade4
          16:06 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303J" kurs 1258.00
          Trade5
          16:47 ORDER "sl) Mitt labba2 köp DOW OMXS303J" kurs 1259.00
          17:22 ORDER "sl) Min Signal sälj innan stängning OMXS303J" kurs 1259.75

Blev totalt -0.75 punkter

mvh
          Bertil

Comment

• Så var det igång med ny match:
            09:19 ORDER "sl) Berra long macd med tid OMXS303J" kurs 1266.50

Igår och i fredags ingen signal, platt dag göre sig icke besvär

Trade 2: Här var det mer än dags för blankning + 1,5 poäng ( verklig 1266,75-1268,25)
            12:04 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303J" kurs 1268.25

Trade 3: vacklande
            12:27 Berra hand take profit 1267,25 toti +2,5 poäng
            och sedan pausad, får se om det blir mer?
            Last edited by Berra; 2013-10-15, 12:32. Anledning: Trade 2 Trade 3
            Berra

Comment

• Även Bertilscripten har hoppat igång
              Trade1
              10:22 ORDER "sl) Mitt trend2 köp OMXS303J" kurs 1270.25
              11:45 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303J" kurs 1272.00 +1.75

Trade2
              12:01 ORDER "sl) Mitt OMX3f köp OMXS303J" kurs 1269.75
              15:16 ORDER "sl) Mitt labba8 sälj vänd OMXS303J" kurs 1265.50 -4.25

Trade3
              17:12 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303J" kurs 1264.25 +1.25

Blev totalt -1.25 Punkter
              mvh
              Bertil
              Last edited by Bertil; 2013-10-15, 17:15.

Comment

• Hej alla på forumet,

handen på hjärtat finns det några som gått plus i depån 2013?

Om så är fallet, vad anser ni är bidrar till att ni gått med vinst?

Om ni inte gått med vinst, vad tror ni bidrar till att ni inte gått med vinst?

Jag börjar:

Jag kan konstatera att jag inte gått med vinst, trots försök till riskspridning har under året kört flera olika strategier, troligen 5-6 olika, egna och kommersiella.
                Har dragit flera lärdomar och insikter som jag trodde jag hade innan, dvs teori kan till viss del tickas av med praktik

Risk och kapital-hantering på portfölj och strategi-nivå uppfattar jag som den del som troligen får för lite utrymme och uppmärksamhet. Spelar ingen roll hur bra en strategi gått historiskt om det inte finns ett styr- och reglersystem som hanterar (utvärdering av utfall, nästa trade risk, förväntat utfall enligt strategins historik osv).

Comment

• Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                  Hej alla på forumet,

handen på hjärtat finns det några som gått plus i depån 2013?
                  Jag har inte gått med vinst hittills iår.
                  Med vänlig hälsning
                  Bertil

Comment

• Hur man lyckas med sina börsaffärer beror mycket på vad man har för målsättning.
                    En målsättning kan vara att slå index med 1% oavsett om index går upp eller ner.
                    En annan målsättning kan vara att slå inlåningsräntan med 2% dvs ha en absolutavkastning.
                    En tredje typ av målsättning kan vara att lägga ner flera hundra timmars arbete på att hitta en strategi som kan ge över 100% per år även om man under resans gång går med förlust. Dvs drömmen om den stora vinsten är allt, och att hitta en strategi som ger 2% över inlåningsräntan per år är totalt ointressant.

Gissa vilken typ av målsättning jag har.
                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

Comment

• Vilken målsättning som man har beror naturligtvis på om man försöker ackumulera ett kapital eller om man redan är nöjd med sitt kapital och bara vill förvalta det.
                      Jag har lite räkneexempel.
                      Antag att man har kapitalet 100000:- (standard vid Autostock beräkningar).

1) Antag att man avkastar 20% per år och återinvesterar efter varje år. Efter 5 år har man då 248832:-

2) Antag att man avkastar 100% per år och återinvesterar efter varje år. Efter 5 år har man då 3200000:-

Med en avkastning enligt 2) och 250 handelsdagar per år snittar man alltså 0.4% per dag.

3) Antag nu istället att man har samma snittavkastning som 2) fast plockar ut och återinvestar sina 0.4% varje dag. Efter 5 år har då kapitalet vuxit till
                      38919471:- dvs mer än tiofaldigt bättre än alternativ 2.

4) Om man nu räknar som Nordnet gör på depåutvecklingen vid terminshandel (ej godkänt av autostock vid strategisimuleringar) så motsvarar 0.4% ungefär 0.6 nettopunkter. Dvs om man har 100000:- och avkastar 0.6 nettopunkter per dag som återinvesteras äger man nästan 39 miljoner efter 5 år. Detta är dock inte helt sant då man i början av avkastningskurvan måste vänta till hela 10000 tals kronor i ökning för att kunna köpa ett kontrakt till. I slutet av avkastningskurvan så blir antalet kontrakt för stort för att kunna handla 3986 st vid varje affär och det fungerar inte. Men upp till 50 kontrakt bör det fungera OK.
                      mvh
                      Bertil

Nu förstår alla säkert att min målsättning är att hitta en strategi som varje dag avkastar 1-2 punkter (eller 5-10 punkter per vecka) som återinvestas varje dag. Det är väldigt viktig att avkastningen är jämn per dag utan större dippar.
                      Last edited by Bertil; 2013-10-16, 10:28.

Comment

• Dagens affärer:
                        Trade1
                        09:22 ORDER "sl) Mitt OMX3f köp OMXS303J" kurs 1258.50
                        17:22 ORDER "sl) Min Signal sälj innan stängning OMXS303J" kurs 1266.85

Blev +8.35 Punkter

mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2013-10-16, 17:24.

Comment

• Såg lite trist ut på morgonen så jag lät Nat stå pausad och gick 18 hål på golfbanan istället, det blev "dyrt" såg jag i bänken

Tidpunkt Typ Antal Pris Diff Ack.Resultat Kommentar
                          2013-10-16 09:34:00 Sälj -1,00 1*260,25 Blankad Berra Short tid
                          2013-10-16 13:58:15 Köp 1,00 1*254,25 6,00 6,00 Take Profit Short
                          2013-10-16 14:54:00 Köp 1,00 1*257,75 Berra Long tid
                          2013-10-16 15:56:20 Sälj -1,00 1*263,50 5,75 11,75 Take Profit Long
                          2013-10-16 15:59:00 Köp 1,00 1*264,50 Berra Long tid
                          2013-10-16 17:09:00 Sälj -1,00 1*266,25 1,75 13,50 Berra Stäng köp innan börsstängning

Har kört med fem kontrakt därför pausad när jag inte är vid datorn
                          Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                            Jag lät Nat stå pausad och gick 18 hål på golfbanan istället, det blev "dyrt"
                            Du får byta till en billigare golfklubb.

Comment

• Har du LillWicke någon intressant affär att redovisa? Någon trevlig aktie att swingtrada, någon fiffig Take Profit strategi eller dylikt?
                              undrar
                              Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                                Du får byta till en billigare golfklubb.
                                Det blir nog billigare att slänga både datorn och golfbagen i havet
                                Berra

Comment

Working...
                                X