Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Bertil !

Trevlig tråd, jag slänger mig in i diskussionen.
    Jag är nog en kombination av alla fyra kategorierna.

1) För tillfället handlar jag inte utan lägger all min tid på att skapa en handelsplan vilket tar sin tid.
    Har lagt ca. tre månader på det och har väl kommit kanske halvvägs.

Just nu är jag inne på delen med hur jag kan programmera mina testfall vilket är en utmaning
    då jag har mycket diskretionära delar i min plan, vilket är svårt att översätta till instruktioner
    som en maskin kan följa.

Anledningen till att jag lägger så mycket tid och kraft på planen är att jag sedan vet
    exakt vad jag ska göra i alla möjliga situationer och möjligheter som kan dyka upp i verklig handel.
    Thomas Edison summerar detta bra:
    "Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work."

2 och 3) Min tanke är att handla "semi-automatiserat", en blandning av mekaniskt och diskretionärt.
    Anledningen till det är att jag tror det kombinerar det bästa av två världar.

En maskin kan ju i grunden bara utföra det den blir tillsagd att göra men kan missa en
    hel del runt omkring, den kan inte se sammanhanget, medan en människa snabbt kan upptäcka sådant.

Ett exempel: Man har skapat en instruktion på att köpa om en gap up dag sker direkt efter en nedtrend.
    Om det sker två-tre konsolideringsdagar innan gap up dagen så missar maskinen detta men människan
    ser det direkt med en blick.
    Visst, man kan programmera detta också, men ju fler specialfall desto mer komplicerad kod.
    Jag siktar på enkelhet så långt som möjligt.

Har inte skaffat autotrader ännu, men läst på mig och AT "kryssar i alla tickboxar" på vad
    jag behöver så när jag är redo med min plan blir det inköp.

Läser på mig om scripting just nu och har förstått grunderna i scriptspråket så det blir nog snart
    en hel del scriptpysslande.

4) Jag har läst ett tjugotal böcker, några fler en än gång. Favoritförfattarna är
    Robert Kiyosaki, Napoleon Hill, Mark Douglas, Van K. Tharp och Stephen Bigalow.

Blev lite långt inlägg, hoppas ni orkar läsa.

/Robban
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

• Hej Robban!
      Trevligt inlägg. Visst orkar vi läsa! Man lär sig mycket genom att först göra enkla ordermodeller och sedan testa i simulatorn. Kan bli svårt att scripta komplexa ordermodeller och få dem att funka på första försöket, men detta gäller ju all programmering.
      mvh
      Bertil

Comment

• 09:43 ORDER "sl) Berra long macd med tid OMXS303K" kurs 1296.00
        14:41 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1293.00
        15:55 ORDER "sl) Berra long macd med tid OMXS303K" kurs 1292.50
        16:32 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1292.00
        16:49 ORDER "sl) Signal cover innan stängning OMXS303K" kurs 1291.00

Det blev minus 2 punkter idag
        Berra

Comment

• Trade1
          09:22 ORDER "sl) Mitt OMX3f sälj OMXS303K" kurs 1289.50
          09:32 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303K" kurs 1289.00

Trade2
          10:44 ORDER "sl) Mitt OMX3f sälj OMXS303K" kurs 1286.75
          11:07 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303K" kurs 1285.00

Trade3
          12:28 ORDER "sl) Mitt labba8 köp OMXS303K" kurs 1286.75
          14:51 ORDER "sl) Mitt trend1 sälj vänd OMXS303K" kurs 1284.50

Trade4
          15:10 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303K" kurs 1283.50

Trade5
          15:12 ORDER "sl) Mitt labba2 sälj DOW OMXS303K" kurs 1283.00
          15:46 ORDER "sl) Mitt labba2 köp DOW vänd OMXS303K" kurs 1285.00

Trade6
          16:56 ORDER "sl) Egen dynamisk4 Take Profit Lång vänd OMXS303K" kurs 1286.50

Trade7
          17:22 ORDER "sl) Min Signal cover innan stängning OMXS303K" kurs 1284.75

De glada vann över de ledsna med 1.75 punkter.
          Ha! Slog Berra för en gångs skull fast jag hade fler affärer så det blev väl hugget som stucket.

mvh
          Bertil
          Last edited by Bertil; 2013-10-31, 17:27.

Comment

• 09:10 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1289.50
            12:45 ORDER "sl) Berra long macd med tid OMXS303K" kurs 1287.50
            13:05 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1285.50
            16:19 ORDER "sl) Berra long macd med tid OMXS303K" kurs 1285.50
            16:49 ORDER "sl) Signal sälj innan stängning OMXS303K" kurs 1286.75
            Jaha idag blev det +1,25 p det tappas på lite för många vågor, men snart ska väl höst stormarna vara över
            Berra

Comment

• Man skall lyssna på Tobbe Rosén. Han menar att det är svårt att göra vinst då man handlar på en halvdag. Jag skulle vilja tillägga att det däremot är lätt att göra förlust.
              Blev -6,75 punkter
              mvh
              Bertil

Comment

• -6,75p ???
                Hur fasen gick det till??

Comment

• Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                  -6,75p ???
                  Hur fasen gick det till??
                  Skall redovisa senare, fast det är inte så kul att redovisa när det går minus. Vill man ju helst förtränga.
                  Mina script klarar ju inte av då kursen rasslar +-1.5 punkter. Tillräckligt för att trigga men inte tillräckligt för Take Profit.
                  mvh
                  Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                    Skall redovisa senare, fast det är inte så kul att redovisa när det går minus. Vill man ju helst förtränga.
                    Mina script klarar ju inte av då kursen rasslar +-1.5 punkter. Tillräckligt för att trigga men inte tillräckligt för Take Profit.
                    mvh
                    Bertil
                    Fullt förståligt. Vad jag mer var inne på var att kurserna ju inte rörde sig så mycket om man undantar de första 10 minutrarnas handel.

Comment

• Någon som har kod för att inte handla på halvdag?

Finns det någon tumregel hur mycket volym en halvdag är mot heldag? 50%?

Comment

• Ursprungligen postat av johansson Visa inlägg
                        Någon som har kod för att inte handla på halvdag?

Finns det någon tumregel hur mycket volym en halvdag är mot heldag? 50%?
                        Svar på fråga a) skulle kunna vara:
                        heldag=ge(sub(mult(market(c),1440),540),510)
                        halvdag=not(heldag)

Denna kod täcker in alla möjliga halvdagsstängningar.

Svar på fråga b) är "nej"

Comment

• 09:10 ANALYS "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1281.75
                          12:45 ANALYS "sl) Signal sälj innan stängning OMXS303K" kurs 1276.50

Idag +5,25 SOM VANLIGT då är jag inte inne, är på jobb fram till nyår så det kommer väl gå riktigt bra uttan att kunna vara inne
                          Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                            09:10 ANALYS "sl) Berra blank macd med tid OMXS303K" kurs 1281.75
                            12:45 ANALYS "sl) Signal sälj innan stängning OMXS303K" kurs 1276.50

Idag +5,25 SOM VANLIGT då är jag inte inne, är på jobb fram till nyår så det kommer väl gå riktigt bra uttan att kunna vara inne
                            Hej Berra!
                            Om man bara handlar ett kontrakt så kan man ju överlåta åt NAT att handla utan att behöva övervaka själv. Med en smartphone så kan man ju logga in på Nordnet och kolla saldot under dagen. Med smartphonen kan man även använda logmein (fast det är knöligt) och stänga av handeln ifall man önskar.
                            mvh
                            Bertil

Comment

Med en smartphone så kan man ju logga in på Nordnet och kolla saldot under dagen. Med smartphonen kan man även använda logmein (fast det är knöligt) och stänga av handeln ifall man önskar.
                              mvh
                              Bertil
                              Finns det någon som har provat TeamViewer till att logga in på datorn via den smarta?
                              Folk tycks ge den väldigt fin kritik.

http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

Comment

Man skall lyssna på Tobbe Rosén. Han menar att det är svårt att göra vinst då man handlar på en halvdag. Jag skulle vilja tillägga att det däremot är lätt att göra förlust.
                                Blev -6,75 punkter
                                09:06 ORDER "sl) Mitt labba8 sälj OMXS303K" kurs 1282.50
                                09:13 ORDER "sl) Mitt Raptor1 köp OMXS303K" kurs 1281.00
                                09:15 ORDER "sl) Mitt labba8 tidig sälj vänd OMXS303K" kurs 1278.75
                                09:16 ORDER "sl) Mitt Raptor1 köp OMXS303K" kurs 1278.50
                                10:04 ORDER "sl) Mitt MACD7 sälj vänd OMXS303K" kurs 1275.75
                                10:42 ORDER "sl) Mitt trend1 köp vänd OMXS303K" kurs 1277.25
                                12:52 ORDER "sl) Min Signal sälj innan stängning OMXS303K" kurs 1276.25
                                Det var volymscripten som jönsade sig. Får fixa detta!
                                Med vänlig hälsning
                                Bertil

Comment

Working...
                                X