Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Först en kommentar om Petpee's inlägg. Han menar nog att det är bättre med en enklare modell med lite brister och större förutsägbarhet. Jämfört med en komplicerad där det är svårare att avgöra om modellen kommer att fungera.

1.
    Det finns nog ingen patentlösning för byggandet och typ av en modell. Det är super om ditt sätt fungerar. Det finns däremot en rad fallgropar som många framhåller på internet och i litteraturen. Under paraplyet curve-fitting finns flera saker, tex överoptimering av parametrar, för många villkor och parametrar, för få trades i förhållande till antal parametrar och villkor, optimering på all data. Används tillräckligt många villkor och parametrar går det alltid att hitta kombinationer som träffar rätt på den historiska kurvan. Även om få parametrar används och en liten förändring av ett parametervärde kraftigt förändrar resultatet kan det vara överoptimering. En del av data ska bara verifiera. Annars är det risk att ändringar bara anpassar modellen efter kurvan. Antal trades är kanske det viktigaste. Sannolkheten för curve-fitting minskar då antalet trades ökar. Läste någon gång att för varje parameter/villkor behövs det 100 trades(låter som överkus?). Det beror i och för sig på hur mycket historik som används. Högfrekvenshandel kan klarara sig med 1 månad av historik, medan en långsam medelvärdesmodell kanske kräver 10 år.

2.
    För det första beror det på vad helt under isen innebär. Det beror även på risktoleransen. Jag skulle främst kolla marknaden under sista året för den senare modellen. Var det tex 2013 beror det nog på den historiskt låga volatiliteten och få större dippar. Kommer marknaden i fortsättningen att ha samma karaktär? Jag skulle nog välja den första. Alla modeller har bättre och sämre perioder och sannolikheten för bra resultat är större med den första.

3.
    Håller med, så länge inte all data används för optimering.

4.
    Börsklimat kan tolkas på så många sätt. För mig är marknadsklimat något som förändras över en längre period. Att det choppar pga av nyheter har inget med marknadsklimat att göra.

Comment

• Ajdå. Aprilterminen handlas inte alls idag..
      Nåja. Kontantavräkning kan jag leva med. Har egentligen ingen lust ligga i marknaden över påsken i alla fall
      Det här blev ganska "dyrt" när det kom till kritan

Comment

• Mina script ville ju också ligga långa över helgen men jag fegade ur. Nu får jag fega in igen med manuell handel.

09:06 ORDER "sl) Mitt manuell sälj OMXS304E" kurs 1342.25
        Jag var nog lite för snabb där. Borde väntat in mina script.
        09:27 ORDER "sl) Mitt BENA3 köp vänd OMXS304E" kurs 1347.00 -4.75

11:07 ORDER "sl) Mitt manuell sälj OMXS304E" kurs 1347.75 +0.75
        Nä nu får jag sluta att vara pessimisst och gå emot mina script!
        12:18 ORDER "sl) Mitt BENA2 köp vänd OMXS304E" kurs 1348.75 -1.00

Ackumulerad vinst E-terminen +1.70 punkter

mvh
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2014-04-22, 14:38.

Comment

• Mitt break lång hamnade rätt, verkar det som, skulle låtit bli halvdagen som Tobbe rekommenderar så jag sluppit minuset gjort är gjort
          09:19 ORDER "sl) breakout första Köp OMXS304E" kurs 1345.50
          16:00 ORDER "sl) Take Profit Long OMXS304E" kurs 1353.75 =+8.25

Ackumulerad vinst E-terminen +5.00
          Last edited by Berra; 2014-04-22, 19:13. Anledning: Take profit 16.00 rättat Acumulerad
          Berra

Comment

• Känns lite låg?
            09:26 ORDER "sl) breakout första Sälj OMXS304E" kurs 1344.50

Ackumulerad vinst E-terminen +5.00
            Last edited by Berra; 2014-04-23, 14:00.
            Berra

Comment

• IB null, Ackumulerat + 74.25 punkter (2014 YTD)

10:28 ORDER "sl) Tracker Enhanced short OMXS304E" kurs 1343.75 (100%)

Comment

• 10:36 ORDER "sl) Mitt AMA DAX1 sälj vänd OMXS304D" kurs 1342.00 -6.75

Ackumulerad vinst E-terminen -5.05 punkter
                mvh
                Bertil

Comment

• Precic kl 16.00 började OMXS30 att sjunka kraftigt. Vid denna tidpunkt kom denna nyhet:
                  16:00 STOCKHOLM (Direkt) Försäljningen av nya enfamiljshus i USA sjönk 14,5 procent i mars jämfört med månaden före, till en säsongsjusterad årstakt på 384.000 enheter, visar statistik från handelsdepartementet.
                  Analytiker hade räknat med en årstakt på 450.000 enheter i mars, vilket skulle innebära en uppgång med 2,3 procent jämfört med föregående månads preliminära siffra.

Skall bli kul att i framtiden kunna integrera nyhetsflödet i NAT.
                  mvh
                  Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                    Känns lite låg?
                    09:26 ORDER "sl) breakout första Sälj OMXS304E" kurs 1344.50
                    17:15 ORDER "sl) Signal cover innan stängning OMXS304E" kurs 1339.25 +5,25

Ackumulerad vinst E-terminen +10.25
                    Berra

Comment

• re Sead

Äntligen. Du tycks inse vad du pysslar med, att döma av vad du skriver...

När jag läser denna tråd, så undrar jag hur många som har börjat med att definiera sina mål med sina modeller, vilket är steg ett. Ingen?
                      Sedan undrar jag hur många som reflekterar över vad som gör TA lönsamt? Dvs vad gör att en modell som kanske bar gör vinst 30% av antalet trades tämligen lönsamt? Men, detta har merparten av akademikerna inte begripit heller, när de i diverse studier fastslår att marknaden är effektiv.
                      Sedan beträffande slumpen, har man inte accepterat den som TA handlare, och insett dess betydelse, då kommer man aldrig, aldrig tjäna en krona med TA. Det är en av förklaringarna till att majoriteten traders förlorar pengar. Då de får psykproblem samt börja överoptimera.

Comment

• Hej petpee!
                        Det är alltid roligt med olika åsikter för då lär man sig saker och måste förklara sina egna ståndpunkter. Jag kan bara gratulera dig petpee då du verkar förstå dig på marknaden och måste ha bra strategier som genererar god vinst. Exakt hur de fungerar har du inte lyckats förklara annat än att de är annorlunda än de flestas strategier i denna tråd.

Jag vill inte påstå att vi är särskilt akademiska i denna tråd. Själv har jag aldrig läst en bok i tradeing, på gott och ont. Jag är ju mest instresserad av intradaghandel och det är mig veterligt inte så många tradingböcker som behandlar det.

I den här tråden har vi ju mer en "vetenskaplig" approach dvs en massa trial and error på diverse kända och egenpåhittade strategier. Syftet med tråden är ju att redogöra för verkliga eller simulerade resultat. Genom detta så får vi ju ta del av varandras idéer för att förfina eller lägga åt sidan.
                        mvh
                        Bertil

Comment

• 09:02 ORDER "sl) Mitt Tidig köp vänd OMXS304E" kurs 1348.25 -6.25

Orsakern till att OMXS30 öppnade uppåt var ju som bekant att bla Facebook kom med en bra kvartalsrapport efter stängningen i New York. Denna nyhet hinner man ju inte få in i NAT utan där få man istället se hur kursen öppnar på morgonen och agera efter det. Mina script ovan vände ju innehavet. Om det var lyckat eller om marknaden överreagerade positivt i öppningen återstår att se.
                          15:34 ORDER "sl) Mitt AMA DAX1 sälj vänd OMXS304D" kurs 1345.00 -3.25

Ackumulerad vinst E-terminen -14.55 punkter

mvh
                          Bertil

Edit1: Man kan ju diskutera om man skall ha positioner över natten under rapportperioder. I går morse överraskade ju Ericsson negativt (gick lite mot den kortsiktiga trenden) och i går kväll överraskade Facebook positivt (också emot den kortsiktiga trenden).
                          Last edited by Bertil; 2014-04-24, 15:57.

Comment

• IB 1343.75, Short, 100%, Ackumulerat + 74.25 punkter (2014 YTD)

17:20 ORDER "sl) Tracker Enhanced long OMXS304E" kurs 1350.00 (100%)

- 6.25 punkter

Slagigt värre. I manuell handel hade jag avvecklat den här positionen tidigare under dagen.

Comment

• så här gav scripten idag,
                              15:14:20 Sälj -1,00 1 346,75 Breakout andra Short
                              15:48:10 Köp 1,00 1 339,25 7,50 Take Profit Short
                              15:49:10 Sälj -1,00 1 337,75 Berra Short trend bolinger AMA
                              16:17:20 Köp 1,00 1 341,75 -4,00 Stoploss Mini kort

+3.50
                              Ackumulerad vinst E-terminen +13.75
                              Berra

Comment

• När jag läser denna tråd, så undrar jag hur många som har börjat med att definiera sina mål med sina modeller, vilket är steg ett. Ingen?
                                Sedan undrar jag hur många som reflekterar över vad som gör TA lönsamt? Dvs vad gör att en modell som kanske bar gör vinst 30% av antalet trades tämligen lönsamt? Men, detta har merparten av akademikerna inte begripit heller, när de i diverse studier fastslår att marknaden är effektiv.
                                Sedan beträffande slumpen, har man inte accepterat den som TA handlare, och insett dess betydelse, då kommer man aldrig, aldrig tjäna en krona med TA. Det är en av förklaringarna till att majoriteten traders förlorar pengar. Då de får psykproblem samt börja överoptimera.
                                Måste erkänna att denna modellbaserade handel är en hobby för egen del. Något intressant och underhållande jag pysslar med vid sidan av min övriga handel.

Jag håller absolut med om att ju enklare modeller desto mindre risk för överoptimering. Jag vill minnas att jag sett åtminstone ett par uppsatser från universiteten där relativt enkla medelvärdebaserade modeller kan ge överavkastning över tiden.

När det gäller den effektiva marknadshypotesen - har inte alla seriösa forskare kastat den på sophögen?

Edit: När det gäller min egen handel och i förlängningen mina modeller så är ju målet att skapa en god riskjusterad avkastning. Vi får väl se vad det blir med den saken när det gäller den modellbaserade handeln
                                Last edited by mikbob; 2014-04-24, 18:51.

Comment

Working...
                                X