Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Coda OMX omarbetad och gratis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Hej, jag gjorde lite beräkningar på kontraktsfilen. Jag räknar på handel med ETper, dvs. inget courtage men 0,25% för spread och slippage per position (entry+exit). Gearing 3x.

    CAGR blir 78%

    Top 10 drawdowns:
    -32,7%
    -31,5%
    -22,8%
    -22,4%
    -20,5%
    -20,3%
    -19,2%
    -18,2%
    -17,4%
    -16,2%
    Hej Christer,

    Med min CPPI 90/10 modell skulle ovan drawdowns reduceras med kanske 50%, i teorin. Hoppas Henric kan få tid till en simulering framöver.

    Comment


    • #47
      Det bästa vore om vi hittade x12r med ställda priser på bägge sidor. Som jag har skrivit tidigare behöver inte samma instrument täcka hela perioden. Det blir extremt känsligt med så hög häv på hedge och verkliga instrument är att föredra. Om jag ska bygga en syntetisk uppstår det frågor som när omräkning ska ske, etc. Annars kan man prova en CPPI på depånivå, tex enligt Chan. Den ser då ut att klarar 5-6 häv. Jag kör efter helgerna.

      Comment


      • #48
        Jag läste om "CPPI 90/10" i en annan tråd och utan att ha satt mig in i detaljerna så låter det ju mycket intressant. Wheelie, vilka instrument skulle du överväga att köra i denna strategi?
        Last edited by Christer; 2016-03-22, 14:56.

        Comment


        • #49
          Contant Propotion Portfolio Insurane.
          Det finns olika varianter. Wheelie vill använda en variant som tex går lång 90% av portföljen X3 Bull och short 10% X12 Bear. Då används fördelen i den dagliga omräkningen som hedge. I teorin ska utfallet likna en köpoption. Sedan finns det varianter som tex handlar för 30% av portföljvärdet med högre häv. Skulle de 30% har förbrukats fungerar det som en stopp på depånvivå och handeln avbryts.

          Comment


          • #50
            Vill man sova gott om natten kan man köra med exempelvis,

            vid long signal,

            90% BULL OMX X2 BNP
            10% BEAR OMX X8 VON

            samt vid short signal,

            90% BEAR OMX X2 BNP
            10% BULL OMX X8 VON

            Hedgningen skall ha ett förhållande på ca 4X enligt modellen.

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
              Härligt! Det börjar bli läge att skapa någon "multi"-strategi där vi kör flera algoritmer samtidigt för jämnare vinstutveckling.

              Coda är ju under vidareutveckling också och kommer säkert kunna bli bättre närmaste veckorna. Jag ska simulera lite ideer och ändrade villkor nästa vecka.

              Multistrategy låter mkt intressant! Fokus på att hitta strategier som inte går dåligt respektive bra vid samma tillfälle så det blir en jämn och fin utveckling.

              Comment


              • #52
                Här kommer lite mer analys runt avkastningsfilen i inlägg 39. Gearing 3x. Spread och slippage 0,25% per position (entry + exit), precis som i inlägg 45. CAGR 78%. Jag tycker dock årsavkastningen känns väldigt ojämn!
                Attached Files
                Last edited by Christer; 2016-03-24, 14:18.

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                  Vill man sova gott om natten kan man köra med exempelvis,

                  vid long signal,

                  90% BULL OMX X2 BNP
                  10% BEAR OMX X8 VON

                  samt vid short signal,

                  90% BEAR OMX X2 BNP
                  10% BULL OMX X8 VON

                  Hedgningen skall ha ett förhållande på ca 4X enligt modellen.

                  Jag började titta på detta. Det blir lite strul då Coda kan köpa och ta exit samtidigt. Simulerar man bara index utan courtage påverkar inte detta resultatet. Däremot kan fel position hållas och det blir fel med etp:er. Ska inte villkoret dagen_efter användas i exit long?

                  Edit: Förtydligande. Fel position kan hållas även för index. Däremot påverkas inte resultatet i sig om man simulerar utan slipp och courtage. Antingen ska inte entry tas, vilket blir fallet nu då exit kommer direkt efter. Eller så ska exit inte tas.
                  Last edited by Henric; 2016-03-27, 10:55.

                  Comment


                  • #54
                    Hm, tanken är att den kan stänga en position och därefter ta en ny position, men det kan hända att det saknas villkor på exit long-sidan. Jag gjorde en del saker för att få ungefär samma resultat vid simulering utan animering som med animering. Hade tänkt ta tag i Coda igen nästa vecka om jag hinner och se om man kan få en jämnare avkastningsgraf. Vill gärna behålla så många affärer som möjligt också, annars kan man lika gärna köra Legato. En annan ide som kom upp i tråden är att köra Legato/Coda tillsammans som en "Duo"-strategi. Den iden är mycket intressant, och det skulle vara galant att kunna erbjuda en "officiell" sådan multistrategi. Kanske en "Trio" ihop med Crescendo?

                    Comment


                    • #55
                      Ok, förstår. Jag är i första hand nu inte intresserad av avkastningsgrafen i sig, utan funktionaliteten vid praktiskt handel av etp:er. Villkoret "dagen_efter" biter inte, tex 20150817. Det måste skrivas om till gt(int(d),int(lasttrade(b,d))). En jämnare avkastningsgraf och multistrategi vore fint. Du skulle kunna erbjuda x-antal delstrategier och att man själv väljer allokeringen.

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                        Vill man sova gott om natten kan man köra med exempelvis,

                        vid long signal,

                        90% BULL OMX X2 BNP
                        10% BEAR OMX X8 VON

                        samt vid short signal,

                        90% BEAR OMX X2 BNP
                        10% BULL OMX X8 VON

                        Hedgningen skall ha ett förhållande på ca 4X enligt modellen.

                        Jag har kör från 20150629 till idag och denna CPPI fungerar inte alls.

                        Comment


                        • #57
                          Vad blev utfallet på vinst och drawdowns jämfört med originalet?

                          Comment


                          • #58
                            Jag kanske tog i, men risk/reward är inte den bästa.

                            Bara Bull/Bear X2 ger 30% med högsta DD -21%.
                            90/10 med Bull/Bear X2 och X8 ger 6% med högsta DD -15%.

                            Comment


                            • #59
                              Jag tror det är ett enkelt bevis på avbränningseffekten. Gissar att utfallet med minifutures hade blivit helt annorlunda.

                              Comment


                              • #60
                                Det är nog avbränning(omräkning till daglig exponering) och kostnader. Däremot behöver inte certifikat vara sämre utan försäkring. Det beror på andelen och storleken förlustdagar då positionerna hålls. Dock skulle denna strategi inte fungera med minifutures. Det är meningen att försäkringen ska använda omräkningen till sin fördel.

                                Comment

                                Working...
                                X