Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sannolikhetsbaserad strategi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Googlade lite.
    The Calculation

The calculation of risk/reward is very easy. You simply divide your net profit (the reward) by the price of your maximum risk. Using the XYZ example above, if your stock went up to $29 per share, you would make $4 for each of your 20 shares for a total of $80. You paid $500 for it, so you would divide 80 by 500 which gives you 0.16. That means that your risk/reward for this idea is 0.16:1. Most professional investors won't give the idea a second look at such a low risk/reward ratio, so this is a terrible idea. Or is it?

http://www.investopedia.com/articles...isk-reward.asp

Det blir nog näst intill omöjligt att få med risk/reward parametern i simuleringssammanställningen.
    Om man nu gör en sannolikhetsbaserad strategi som i denna tråd så kan man naturligtvis räkna ut vad vinsten kan bli för tex NFD och också vad förlusten kan bli och man kan ställa in sin TP/SL som Rickard föreslår.
    Jag efterfrågade ju också tidigare i tråden värden på TP och SL då jag tyckte att detta var relevant, särskilt i kombination med hitrate, men det tyckte inte trådskaparen.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Edit1: Då man daytradar så fungerar ju SL men äger man instrument över natten så kan ju nästa dag öppna med GAP neråt och då får man ju en större förlust än vad man angivit med SL. Påverkar detta Risk/Reward definitionen?

Edit2: http://www.the-lazy-trader.com/2012/...-analysis.html
    Last edited by Bertil; 2016-12-22, 23:35.

Comment

Det är svårt att bedöma en strategi utan att ha sett en rapport. Är det med hävstång, slipp, courtage, procent-avkastning, punkter, återinvestering, mm. Hur definieras olika mått. Delar man med sig av sina idéer får man givetvis redovisa som man vill.

Risk/reward kan man sätt vid entry. Verkligt utfall kan skilja, särskilt då positioner hålls över natten. Då kan man beräkna profit factor som visar relationen mellan totalvinster och totalförluster. Har man tex 200 i vinster och 100 i förluster blir risk/reward i utallet 2.

Ses 2017 och happy trading

Comment

Finns ingen strategi att bedöma. Detta är mer tester från min sida. Lek, sandlåda osv. Kanske blir det något, kanske inte. Själva poängen försvann när tråden hijackades ovan.

Comment

Jag menar med reward/risk totala vinster dividerat med totala förluster. Om det är högt då finns det mycket att ta av. Egentligen är reward/risk potentiell vinst per trade/ stoploss (eller potentiell förlust). Om man har hög reward/risk så krävs lägre hitratio

Comment

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
            Jag menar med reward/risk totala vinster dividerat med totala förluster. ...
            Bra, då fick vi det klarlagt. Andra kan ju ha andra definitioner.
            God Jul önskas trådskaparen av trådkaparen.

Last edited by Bertil; 2016-12-24, 09:23.

Comment

Ok, det som ibland kallas Profit factor i andra program? Det är ju ganska enkelt att se i bänken som:

Max Result Drawdown 3.4394 %
              Sharpekvot 1.1289 (månadsresultat) (pre 1994 1.1289)
              -2.5926 (årsomräknat) (pre 1994 -2.5926)
              Effektivt Resultat: 28.2194% - Slutsaldo kontot: 512877.69

Avkastning 112877.69 kr 3.44% på 38 affärer under 168:25:50 tim
              Av dessa blankat 0 st med avkastning 0.00 kr 0.00%
              Innehav 35 st med vinst 132621.80 kr 4.41%
              Innehav 3 st med förlust -19744.11 kr -7.22%
              Blankning 0 st med vinst 0.00 kr 0.00%
              Blankning 0 st med förlust 0.00 kr 0.00%

Dividera vinstaffärernas ackumulerade värde (ofta kallat Gross Profit) med förlustaffärernas ack värde (Gross loss) så får man det som brukar kallas:

Profit factor
              Reward/Risk
              Gain to Pain

osv. Kärt barn har många namn.

Comment

Tidig version av ett embryo till en möjlig strategi som är helt baserad på utfall givet setup bestående av MACD-signal eller inte igår, trend, veckodag, gap, ema5 vs ema14. Lookback 2000 perioder.

Inga stoploser utan positionen vänds när edge avtar eller vänder.

Edgegränser gränser enligt nedan. Vollafilter är 1 om vollan ökar

Long1=if(vollafilter,0.7,0.53)
                Short1=if(vollafilter,0.47,0.2)
                cover1=if(vollafilter,0.6,0.5)
                sell1=if(vollafilter,0.5,0.4)
                Attached Files

Comment

Spännande, har du provat på out of sample ännu?

Comment

Här är en annan version där edge byggs upp av rsi, trender i kort och medellång upplösning, månad på året

Lo1=if(vollafilter,0.8,0.55)
                    Sh1=if(vollafilter,0.3,0.05)
                    co1=if(vollafilter,0.5,0.3)
                    se1=if(vollafilter,0.51,0.2)
                    Attached Files
                    Last edited by HenrikSyst; 2016-12-23, 19:39.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Spännande, har du provat på out of sample ännu?
                      Ja, men inte exakt denna eller nedan gjorda test. Kommer slipa lite och göra det. Vill spara på detta så jag inte färgas av vad det blir.

Vollan är nyckeln även i denna strategi. Min andra strategi älskar volla medan den här verkar kunna hantera volla.

Finns oändligt många saker man kan prova - day of month mm

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                        Ok, det som ibland kallas Profit factor i andra program? Det är ju ganska enkelt att se i bänken som:

Max Result Drawdown 3.4394 %
                        Sharpekvot 1.1289 (månadsresultat) (pre 1994 1.1289)
                        -2.5926 (årsomräknat) (pre 1994 -2.5926)
                        Effektivt Resultat: 28.2194% - Slutsaldo kontot: 512877.69

Avkastning 112877.69 kr 3.44% på 38 affärer under 168:25:50 tim
                        Av dessa blankat 0 st med avkastning 0.00 kr 0.00%
                        Innehav 35 st med vinst 132621.80 kr 4.41%
                        Innehav 3 st med förlust -19744.11 kr -7.22%
                        Blankning 0 st med vinst 0.00 kr 0.00%
                        Blankning 0 st med förlust 0.00 kr 0.00%

Dividera vinstaffärernas ackumulerade värde (ofta kallat Gross Profit) med förlustaffärernas ack värde (Gross loss) så får man det som brukar kallas:

Profit factor
                        Reward/Risk
                        Gain to Pain

osv. Kärt barn har många namn.

Ett mått som Henric lyfte fram är CAGR/Max draw down och det är bra att styra emot

Comment

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
                          Ett mått som Henric lyfte fram är CAGR/Max draw down och det är bra att styra emot
                          Många på forumet undrar nog vad CAGR betyder så här kommer definitionen:
                          What is the 'Compound Annual Growth Rate - CAGR'

The compound annual growth rate (CAGR) is the mean annual growth rate of an investment over a specified period of time longer than one year.

To calculate compound annual growth rate, divide the value of an investment at the end of the period in question by its value at the beginning of that period, raise the result to the power of one divided by the period length, and subtract one from the subsequent result.

http://www.investopedia.com/terms/c/...#ixzz4TjwUhLYG
                          Eller som jag skulle uttryckt det: Den genomsnittliga procentuella årliga vinsten då man tillämpar återinvestering.

Med vänlig hälsning
                          Bertil

Comment

Tester

Utvecklade mina tester till något som börjar likna en strategi.

I korthet går strategin ut på att position tas om sannolikheten för uppgång överstiger eller understiger vissa gränsvärden. Det finns inga stoploss eller takeprofit utan positionen stängs när edgen avtar. Kauffman som jag läser nu är väldigt tydlig med at TP eller SL i trendföljande strategier är mindre bra men i kortsiktiga strategier (ej trendföljande) så är det annorlunda. Min andra strategi som bygger på NDF och som diskuteras under NDF är strategi som bygger på smash and grab och där använder jag ganska tighta SL.

Sannolikheten bestäms av

rsi
                            trend (kort och medellång)
                            månad

Sannolikheten räknas ut genom att gårdagens utseende jämförs med hur det sett ut 4000 dagar tillbaka. Antal sådana tillfällen räknas ut och sedan jämförs detta med hur många gånger har det gått upp 10 dagar senare.

I perioder av sjunkande respektive ökande volla så flyttas gränsvärden för Long, Sell, Short och Cover. I princip har jag en uppsättning gränsvärden för högvolla och en för lågvolla.

Nedan finns ett test från 2003 till 2016. 2003-2009 är min out-of-sample men då jag har så få transaktioner så har jag börjat använda hela perioden som in-sample.. För att göra ett out-of-sample har jag börjat använda DJIA och andra index. Också bifogat. Ingen återinvestering. Köper 1 enhet index varje gång och håller den till edgen avtar.

Det roliga är att resultaten är likartade oberoende av marknad. Finessen är att modellen anpassar sig till underlaget genom sannolikhetskalkylen.

Bifogade en kalkyl där gränsvärdena är högre för OMX och med lägre handelstempo. Det blir färre affärer men Reward/risk är mycket högre.
                            Attached Files
                            Last edited by HenrikSyst; 2016-12-25, 13:17.

Comment

Verkar intressant. För att återgå till risk/reward (=gross profit/gross loss) som du försökte pointa ut i ditt tidigare inlägg, då jag inte fattade galoppen, så är den ca 2.8 för den längre perioden på OMXS30 och ca 5.5 för det kortare intervallet på DJIA. Har det med olika volatilitet att göra?
                              undrar den frågdumme
                              Bertil

Edit1: Kommentar till att du säger att det blir olika handelstempo. Har du avsiktligt justerat in det så eller blir det bara så då du tillämpar scripten rakt av?
                              Jag antar att du har alla dina villkor uttryckta i procent av aktuell kurs som gör att ordermodellerna kan appliceras på alla index/instrument.
                              Själv är jag lite lat då jag endast simulerar i "nutid" så vissa villkor är satta i punkter. Därför fungerar inte alla ordermodellerna långt tillbaka då indexet ligger på andra absoluta nivåer.
                              Last edited by Bertil; 2016-12-25, 13:31.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                                Verkar intressant. För att återgå till risk/reward (=gross profit/gross loss) som du försökte pointa ut i ditt tidigare inlägg, då jag inte fattade galoppen, så är den ca 2.8 för den längre perioden på OMXS30 och ca 5.5 för det kortare intervallet på DJIA. Har det med olika volatilitet att göra?
                                undrar den frågdumme
                                Bertil

Edit1: Kommentar till att du säger att det blir olika handelstempo. Har du avsiktligt justerat in det så eller blir det bara så då du tillämpar scripten rakt av?
                                Jag antar att du har alla dina villkor uttryckta i procent av aktuell kurs som gör att ordermodellerna kan appliceras på alla index/instrument.
                                Själv är jag lite lat då jag endast simulerar i "nutid" så vissa villkor är satta i punkter. Därför fungerar inte alla ordermodellerna långt tillbaka då indexet ligger på andra absoluta nivåer.

1) Handelstempot blir lägre om kraven för ändra position blir högre. Det blir trögare.

2) Villkoret är en procentsats - en sannolikhet

3) Reward/risk skiljer sig åt för att 2012-2016 är nog en bättre period för modellen helt enkelt. Den är mer passiv i bearmarket. Så var det för OMX också.

Comment

Working...
                                X