Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alpha Shark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Backtest blev sämre med de safety-villkor vi lade in i version 1.9 och framåt, detta eftersom avslut på felaktiga kurser i bänken hindrades. Strategin i sig blev däremot inte sämre. Det är många faktorer som avgör om en vinst slutar i vinst eller ej, främst:

    1. Positionens exakta fördelning mellan DAX/OMX beror på beloppet på testkontot. En DAX-andel kostar 12000 kr jämfört med OMX på ca 1600. Det gör att det alltid blir olika stor "obalans" hos olika kunder beroende på testkontots storlek. Det gör också att den exakta tidpunkten då en trade hamnar i vinst varierar mellan olika användare.

    2. Vändning vid band 2 kan ske om något av följande uppfylls:

    a) Traden är i minst så mycket vinst som parameter vinstkrav ställts in på.

    b) V.A.P-värdet överskrider Vap_threshold2



    3. En annan viktig sak är momentumfiltret, ett 10-perioders enkelt medelvärde på kvotkurvan. Om medelvärdet pekar åt "rätt" håll oavbrutet i minst 5 perioder blockeras vändning vid Band 2 om ingen vinst finns, även om V.A.P-gränsen är överskriden. Detta förhindrar många trades från att stängas med förlust när trenden är åt rätt håll.



    Tanken med just bollingerband är att de anpassar sig till rådande volatilitet. När det är tätt mellan banden agerar strategin snabbare eftersom sannolikheten för större rörelse är lägre. Det verkar enligt simuleringarna oftast vara värt att ta en mindre förlust vid band 2 för att kunna trada snabbare medan det är tätt mellan banden. Du kan enkelt testa att sätta Vap_treshold2 till 100 så byter strategin inte position vid band 2 utan att det är vinst. Undantaget är protection-läget i betaversionen som slår till då kvotkurvan når nytt extremvärde senaste 700 perioderna bakåt. Det kombineras med ett test av förkomsten av korsningar i motsatta band 2 en tid bakåt för att få ett mått på "trycket" åt ena eller andra hållet. Slår till väldigt sällan så det kan man bortse från vid normal drift.

    Comment


    • Vände idag 09:44 till OMX long, en vinst på ca 1,3-1,5%
      Nya betan.

      Comment


      • Skiljer sig betan från senaste skarpa i det avseendet för min har legat Long OMX/kort DAX sen den 18:e september och det ser likadant ut i analysbänken?
        Hur länge har du kört betan och hade du några innehav när du drog igång den eller fick den börja utan innehav?

        Comment


        • Tror jag uppdaterade till den på kvällen den 13e sept.
          Ja jag hade innehav när jag körde igång den. Den vände igår och idag.
          Den 12 sept växlade min till long omx och sedan till short omx den 17 sept.

          Comment


          • Det är lockande att göra en manuell reset vid nästa dip i grafen när man ser hur tight det är mellan banden och att den verkar vilja åka lite jojo upp och ner just nu...många fina trades kan det bli för er som inte sitter fast med gamla innehav...jag antar att en uppgradering till betan i det här läget inte gör att den släpper innehavet bara sådär och börjar trade:a....

            Alltså att den inte agerar nå annorlunda jämfört med skarpa versionen just nu vid korsning av banden?
            Last edited by Freddan; 2018-09-26, 13:05.

            Comment


            • 15:37 idag så vände min alpha. Någon mer som fick samma. Dax long nu.

              Comment


              • Även min vände. Long 2 DAX.

                Comment


                • Jodå, min med Jag behövde inte frestas att göra en manuell reset, nu får vi bara hoppas att det fortsätter svänga fram och tillbaka.....

                  Comment


                  • Samma här. 15:44.

                    Comment


                    • Japp, Dax long.

                      Comment


                      • en minifuture OMX börjar närma sig knock.Kan jag byta under pågående börs eller hur gör jag bäst,måste jag byta även för Dax?

                        Comment


                        • Det går fint att byta när som helst. Du behöver inte byta för DAX om den ligger lagom i pris.

                          Comment


                          • Det känns som om Sharken ofta vänder position för tidigt, så att en mindre realiserad vinst följs av en större realiserad förlust. Har kriterierna för att vända position ändrats från den första versionen så att den blivit mer "trigger happy" eller är det bara tillfälligheter? Tycker det hänt så många gånger nu.

                            Comment


                            • Det är tätt mellan banden nu pga låg volla hos kvoten. Annars är inget ändrat. Det är ju enkelt att simulera den med glesare mellan inre banden tex.

                              Comment


                              • Ser at resultatet for september er lagt ut, +1,54%. Det må vel være feil? Min er i solid minus.
                                Ser også at august er oppjustert fra over -10%, til -6,82%. Hva betyr det?

                                Comment

                                Working...
                                X