Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Smart Beta Portfolio
Collapse
X
-
Kurs, multiplier,hävstång,kassa,pris??
Ursprungligen postat av Oledolof Visa inläggTack, Problemet hittat.
O
Kan du skriva ner hela ekvationen för beräkning av vad som behövs i pengar för köp i Smart Beta. Jag måste tänka fel...
O
Comment
-
Positionsstorleken på testkontot för tex guld:
Anta att du har olja för 25 000 kr på testkontot. Då vill vi ha motsvarande position i marknaden med en minifuture. Om vi tar ett exempel med en mini som just nu har 6,9 i hävstång behöver vi alltså köpa den minin för:
25000 / 6,9 = 3623 kr
Den minin jag tittar på kostar just nu ca 94:14 kr och då får vi alltså 3623 kr/94:14 = 38 st minis.
25000 kr i olja på testkontot motsvarar 25000/d-brent-t-pris 68:50 = ca 364 andelar
Vi har alltså 365 andelar olja på testkontot som motsvaras av 38 st minis, och vi får då en multiplier på: 38/365 = 0.104
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggPositionsstorleken på testkontot för tex guld:
Anta att du har olja för 25 000 kr på testkontot. Då vill vi ha motsvarande position i marknaden med en minifuture. Om vi tar ett exempel med en mini som just nu har 6,9 i hävstång behöver vi alltså köpa den minin för:
25000 / 6,9 = 3623 kr
Den minin jag tittar på kostar just nu ca 94:14 kr och då får vi alltså 3623 kr/94:14 = 38 st minis.
25000 kr i olja på testkontot motsvarar 25000/d-brent-t-pris 68:50 = ca 364 andelar
Vi har alltså 365 andelar olja på testkontot som motsvaras av 38 st minis, och vi får då en multiplier på: 38/365 = 0.104
Net B testkonto säger 1347 st x 26:- = 34483:-
Mini L Netent AVA 8 hävstång 3,27, pris 12,80 - 34483/3,27=10545:-
10545/12,8 = 823
30000:- att handla för på kontot men, Buy side spärrar order. res=ORDER_NOT_ENOUGH_MONEY
Har testat med olika multiplar 0, 0.1, 0.001
Känner mig just nu svårt obegåvad....
O
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggAha, men då behövs ingen multiplier, minifuturen har redan paritet 1 och det är samma valuta. Så det är 1347 minis som ska köpas.
Enda misstaget du gjort är att dividera summa med pris. Det är alltid antal på skarpa kontot dividerat med antal på testkontot för att få fram multiplier.
Testen att sätt multipliern till 0,1 var ju bara ett försök att hitta en nivå när köp sker och jag hittar ingen nivå där jag inte får felmeddelandet. Bara Netent pappret som strular. Handlas friskt i andra papper..
O
Comment
-
En fråga till,
När säljer Smart Beta??? Alltså tar hem vinst eller stop loss???
Tvångssålde en mini när den nådde -10% eller nära.
Har också funderat över olje minis som gjorde vinst hemtagning tidigare men nu tycks vilja ta rätt tungt tillbaka fall utan vinsthemtagning.
O
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggSäljsignalen är när RSIWS(2) når över 97. Ingen stoploss.
O
Comment
-
Misstänker att jag har gjort något fel när jag konfigat upp min SmartBeta.
Den tar position motsvarande 1/3 av det fiktiva kontot precis som jag vill.
Men den har nu fem samtidiga positioner på det fiktiva (dvs kontot ligger back).
ETP link gör idoga försök att replikera de två senaste köpen men lyckas så klart inte då pengarna på riktiga kontot är slut.
Comment
-
Det är korrekt så som Smart Betan är konstruerad. Den bara handlar på...
Det är därför man måste bygga om Smart Betan själv om man vill att det ska begränsas till ett visst antal positioner eller summa. Så den inte handlar för mer än t.ex. storleken av det fiktiva kontot.
Jag fick göra en egen specialare för att begränsa "fri" handel då jag kopplat på fler papper än de som är rekommenderad i standardportföljen.
Comment
-
Ursprungligen postat av Oledolof Visa inläggSå tänkte jag också men...
Net B testkonto säger 1347 st x 26:- = 34483:-
Mini L Netent AVA 8 hävstång 3,27, pris 12,80 - 34483/3,27=10545:-
10545/12,8 = 823
30000:- att handla för på kontot men, Buy side spärrar order. res=ORDER_NOT_ENOUGH_MONEY
Har testat med olika multiplar 0, 0.1, 0.001
Känner mig just nu svårt obegåvad....
O
Ytterligare en fråga. Vilket kriterier använder Smart Beta för att köpa?? Har sålt några positioner manuellt när de börjar gå för dåligt men Smart Betan köper tillbaka dem rätt snabbt. Känner att SB behöver några justeringar för att fungera som jag vill. finns det någon bra självstudiekurs i scriptet eller behöver man anmäla sig till Akademin???
/O
Comment
Comment