Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnet Markets

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
    Sådär, har lagt upp de nya DAX som inte fanns i vår Classic-lista.

Kan man tänka sig att få en uppdatering för råvaror också? Det har kommit många nya minis...

Comment

• Det är uppdaterat nu!

Comment

Det är uppdaterat nu!

Man tackar! Skön service som vanligt.

Comment

• Inga priser på minis. :-/ Fått runt 1200 mail från Autotradern.

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
            Inga priser på minis. :-/ Fått runt 1200 mail från Autotradern.
            Fortfarande inga priser på OMXS-minis...

Comment

• God kväll,

Ber om ursäkt för min frånvaro här tidigare idag när problemen med prissättningen varade. Hade personligen fullt upp med att försöka lösa problemet tillsammans med Nordea samtidigt som vi behövde hantera affärer manuellt för de kunder som önskade sälja under tiden problemet varade. Vid problem som dessa vill jag bara flagga för, även fast många redan vet det, att man alltid ska ta för vana och ringa våra mäklare om man vill sälja och inte "vänta" och hoppas det kommer igång. Allt blir så mycket enklare då om marknaden mot förmodan tar ett språng i fel riktning och man hamnar i en situation där man sitter kvar med ett innehav man skulle sålt.

Även fast det här såklart inte hjälper er som hade problem idag så vill jag ändå beklaga de problem som det här orsakade er under dagen. Även fast jag önskar jag kunde säga att det aldrig ska hända igen, så kan såna här saker som idag hända oavsett hur bra system man än har eller hur förberedda man än anser att man är. Det vi däremot löpande gör är att alltid försöka vara så förberedda som möjligt och hinna testa saker innan så mycket vi bara kan när vi ser saker som potentiellt skulle kan ha en negativ kundpåverkan. Det kan t.ex. röra sig om kommande uppdatering av interna system, förändringar hos börsen, nya produkter etc. etc. De andra mer oförutsedda händelserna så arbetar vi mer på processer med att snabbt kunna allokera rätt resurser som kan identifiera och lösa problemen i kombination med att vi snabbt kommer ut med information till de berörda kunderna.

I det här enskilda fallet så härrörde sig problemet till en minnesbugg som hade uppstått i ett av tradingsystemen, vilket resulterade i att kvotering endast kunde ske i vissa av instrumenten och eftersom att handeln fungerade i många instrument så ville man inte starta om allting som hade inneburit i att samtliga instrument hade behövt stängas ner under en tid, utan man försökte då manuellt lösa just dem instrument som saknade pris. Klockan 11.08 så var samtliga priser inne igen och för vissa instrument tidigare än så.

Vänligen,
              Pierre

Comment

• Ursprungligen postat av Pierre_Nordnet Visa inlägg
                God kväll,

Ber om ursäkt för min frånvaro här tidigare idag när problemen med prissättningen varade. Hade personligen fullt upp med att försöka lösa problemet tillsammans med Nordea samtidigt som vi behövde hantera affärer manuellt för de kunder som önskade sälja under tiden problemet varade. Vid problem som dessa vill jag bara flagga för, även fast många redan vet det, att man alltid ska ta för vana och ringa våra mäklare om man vill sälja och inte "vänta" och hoppas det kommer igång. Allt blir så mycket enklare då om marknaden mot förmodan tar ett språng i fel riktning och man hamnar i en situation där man sitter kvar med ett innehav man skulle sålt.

Även fast det här såklart inte hjälper er som hade problem idag så vill jag ändå beklaga de problem som det här orsakade er under dagen. Även fast jag önskar jag kunde säga att det aldrig ska hända igen, så kan såna här saker som idag hända oavsett hur bra system man än har eller hur förberedda man än anser att man är. Det vi däremot löpande gör är att alltid försöka vara så förberedda som möjligt och hinna testa saker innan så mycket vi bara kan när vi ser saker som potentiellt skulle kan ha en negativ kundpåverkan. Det kan t.ex. röra sig om kommande uppdatering av interna system, förändringar hos börsen, nya produkter etc. etc. De andra mer oförutsedda händelserna så arbetar vi mer på processer med att snabbt kunna allokera rätt resurser som kan identifiera och lösa problemen i kombination med att vi snabbt kommer ut med information till de berörda kunderna.

I det här enskilda fallet så härrörde sig problemet till en minnesbugg som hade uppstått i ett av tradingsystemen, vilket resulterade i att kvotering endast kunde ske i vissa av instrumenten och eftersom att handeln fungerade i många instrument så ville man inte starta om allting som hade inneburit i att samtliga instrument hade behövt stängas ner under en tid, utan man försökte då manuellt lösa just dem instrument som saknade pris. Klockan 11.08 så var samtliga priser inne igen och för vissa instrument tidigare än så.

Vänligen,
                Pierre
                Helt rätt Pierre - när sånt här händer, för det kan hända vem som helst när som helst, så är det bättre med att jobba på att lösa problemet så snabbt som möjligt istället för att hänga på forumet :-)

För mig skapade gårdagens driftstörning inga problem, annars hade jag givetvis ringt in.

Comment

• Feed-problemen från Nasdaq är lösta from med måndags den här veckan.

Last edited by Rikard Autostock; 2017-11-23, 13:54.

Comment

Feed-problemen från Nasdaq är lösta from med måndags den här veckan.

Det var ju goda nyheter Då behövs inte fixen samt köpa mer orderdjup?
                    Funkar stoploss-funktionen i AT ok på Nordnets minisar/turbos om man nu tex skulle vilja handla manuellt?

Comment

• Stämmer, det går att stänga av orderdjupsfeeden om man inte vill ha den. Stoppar bör fungera utan problem direkt på ETPerna nu.

Comment

Feed-problemen från Nasdaq är lösta from med måndags den här veckan.

Må så vara, men 12 minuter in i dagens handel är det fortfarande inga priser utställda på Nordnets minisar...

Comment

• Va? Här kommer det in i alla fall. Gäller det alla minis?

Comment

• Jag har ännu inga priser på 6 st Nordnet-minisar. 3 av 4 från BNP funkar däremot.
                            Jag saknar alltså priser på 7 minisar för närvarande, bland annat den som Raptor kör.

Jag har ju bra koll på stopparna så det är ingen panik - men det kunde ju varit...

Edit: klockan är nu 09:22 och fortfarande inga priser.

Edit 2: priser saknas BÅDE i orderdialogen och i Aktuellt Innehav-kalkylen
                            Last edited by JohanB; 2017-11-28, 09:23.

Comment

• Prova att starta om, måste vara nåt lokalt.

Comment

• Håller med, kollade just VPS'n och där har jag priser

Comment

Working...
                                X