Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej!

    Jag undrar om det är möjligt att exportera data från Autostock? T.ex. som OHLC i csv-format.

    Comment


    • Hej! Nej, det går inte att exportera data ut från Autotrader tyvärr.

      Comment


      • Hur ändrar man vilka Instrument som är tillgängliga under "Listfönster"? Försöker lägga till/hitta "Nytillkomna Unlimited Turbos" men ser inte dem där.

        Comment


        • Vilka listor som ska vara synliga kan du bestämma i Inställningar > Egna grupper med instrument.
          Det som behövs är en knapp och en menykoppling.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Vilka listor som ska vara synliga kan du bestämma i Inställningar > Egna grupper med instrument.
            Det som behövs är en knapp och en menykoppling.

            Där ja! Tack så mycket! 😊

            Comment


            • Har lite problem med att ladda data som saknas för mig för OMXS30 (startade nyss Autostock). Några tips för hur jag "fyller i" den streckade linjen? Har testat att underhålla kursdatabaserna och att ersätta datan.
              Click image for larger version  Name:	ato.png Views:	0 Size:	57.8 KB ID:	103165

              Comment


              • Hej, kryssa i Enskild dag och ange dagens datum, och kryssa i Ersätt befintlig. Data finns på plats från ca kl 18:15 varje dag.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Hej, kryssa i Enskild dag och ange dagens datum, och kryssa i Ersätt befintlig. Data finns på plats från ca kl 18:15 varje dag.

                  Funkade utmärkt, tack för hjälpen! 😌

                  Comment


                  • Hejsan,
                    Jag undrar lite över hur intradag funkar. Om man skriver i5() då hämtar scriptet data var 5 minut från Nordnet och exekverar på den datan. Scriptet hämtar inte data eller exekverar något mellan tidsintervallet på 5 minuter?
                    Sedan undrar jag över INT( ). Avrundar detta script eller tar den bara bort decimalen. Ex 2.9 blir 2 när den bara tar bort decimalen eller 3 om den avrundar till närmaste heltal? Om scriptet inte avrundar finns det något script som avrundar där man kan bestämma hur talet ska avrundas?
                    Mvh Robert

                    Comment


                    • Hej! Njae, i5() betyder 5-minuters stapellängd, dvs en period är 5 minuter lång. Data hämtas kontinuerligt i realtid ändå. Script körs ungefär med 5 sekunders mellanrum.

                      INT() tar bort decimaldelen, så det är ingen avrundning uppåt om decimalen är 5 eller högre osv. Vill man avrunda på något smartare sätt går det att scripta, så har du något exempel så hjälper vi gärna till.

                      Comment


                      • Aha då har jag missuppfattat det där. Kan man lägga in så scriptet körs med ett tidsintervall varje 5e min ex?På min andra fråga får jag återkomma då jag är på jobbet just nu. Mvh

                        Comment


                        • Scriptet körs alltid ungefär var 5:e sek, men man kan koda scriptet så att senaste värde från senast fullbordade stapel används istället för live-datat:

                          close_senaste_färdig_stapel=aref(c,1)

                          som tittar på slutvärdet på förra stapeln. Dvs den innevarande "lever" fortfarande men ignoreras.

                          Comment


                          • Aha ok. Så jag inte missuppfattar detta: Om man har i5() så hämtar scriptet med hjälp av close_senaste_färdig_stapel livedata var femte minut och scriptet körs på denna livedatan, dvs när datan är färsk? Så scriptet inte körs ”nu” på data som är 5 min gamla? Jag bygger en robot som köper över x öre ner och säljer över x öre upp och med en del undantag från detta. Så min andra fråga var ju avrundningen. Detta är scriptet som ligger på Va som gör att scriptet inte bara köper 1 block också ger möjlighet att köpa eller sälja extra många block om det blir plötsliga stora fall eller uppgångar :
                            Va-script:
                            prisperaktie:=0.5
                            beloppblock:=30000
                            xblock=div(Sub(getval(3),C),prisperaktie) {(getval(3)=senaste transaktion}
                            blockpositivt=ABS(xblock)
                            maxblock=if(gt(blockpositivt,4),4,blockpositivt) {Sätter maxantal på block som läggs ut för köp eller sälj. Så det inte blir några extrema blockköp eller sälj}
                            antalaktier=mult(div(beloppblock,close),maxblock)
                            add(antalaktier,0)
                            retval(maxblock,4) {lägger in antal block i minnescell 4. Som används på Sl.}

                            Jag skulle vilja kunna avrunda ”blockpositivt” till närmaste heltal eller närmaste ”halvtal” ex 3.5 istället för 3 eller 4.

                            En annan fråga jag har gäller retval(). Värde i retval() läggs bara in när hela scriptet exekverar? Spelar det nån roll var man lägger retval() i scriptet då kompilatorn ändå bara exekverar scriptet då allt är sant i scriptet? Eller ska man lägga det underst?

                            Tack så mycket!

                            Comment


                            • Nja, alltså scripten körs alltid, men om du väljer att titta på förra stapelns slutvärde kan datat vara allt från 0 - 4 min och 59 sek gammalt. Innevarande stapel bortser man ju från i det fallet. Väljer du däremot att använda C som det är, då får du sekunduppdaterat värde varje gång scripten körs, så i praktien aldrig mer än 5 sek gammalt.

                              Antalscriptet har en liten tankevurpa, det är Getval(3) som läser värde från lokal cell 3. Den innehåller troligen inget eftersom du inte skriver till den i samma scipt innan. Det jag gissar att du är ute efter är lasttrade(b,3) som hämtar värdet från cell 3 som sparades vid senaste köptrans.
                              Du kan skriva och läsa från lokala celler 0-9 i scriptet, och det som skrivs överst i scriptet kan läsas av längre ner osv. Men cellerna är isolerade till just det scriptet, instrumentet och kontot. Enda möjligheten att spara något som kan läsas senare är vid transaktion, men då hämtas värdet med lasttrade().


                              Comment


                              • Ok tack! Får återkomma när jag tänkt igenom detta

                                Comment

                                Working...
                                X