Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Har fått lite pengar över efter en lägenhetsaffär och tänkte placera dessa i aktier, och fick tips om autotrader. Men jag är helt grön på aktier och inte direkt intresserad. Jag har sett introduktionsfilmerna, men fattar inte ett dugg. Varje mening innehåller så många obegripliga ord och termer att det är lite som att höra en tysk prata. Man förstår ett och annat ord men helheten går förlorad.
Finns det något enkelt sätt att kopiera en lyckad konfiguration från någon annan, sätta in pengarna och låta roboten jobba på? Bara så att man kommer igång tänker jag.Last edited by Dick; 2021-09-26, 12:35.
Comment
-
Hej Dick, välkommen!
Vi hjälper dig såklart igång, är det någon speciell robot du vill köra? ROC and Roll är hyfsat enkel att komma igång med tex. Det finns ett YouTube-klipp för den:
https://www.youtube.com/watch?v=faGlVK-DFWM
Men slå gärna en pling imorgon förmiddag så kopplar vi upp TeamViewer och hjälper dig direkt på datorn.
Comment
-
Låter kanon Rikard, men jag har ingen vettig dator. Kanske blir en vps cloud. Dessutom har jag inget lösen till Nordnet än. Beställde det i fredags. Men jag hör av mig för att räta ut ett par frågetecknen omkring det där med dator, så vi hörs!
Comment
-
Jag bytte mini L på en av mina robotar igår. Storleken på testkontot är inte ändrat men priset på minilongen är ca 4ggr större.
Idag får jag avvisade ordrar där mtx försökt köpa 100 st mini á 900 st.
Vad har jag gjort för fel?
Comment
-
Hur hittar jag underlag i listorna?
Skapar ett testkonto för handelsstrategin "Defender" och ger det samma namn. Ser i "Portfolio Mixer" att "underlaget" för denna är "XACT Bear", men hur hittar jag den när jag sedan skall koppla PC-Link ID mellan mitt "Defender-konto" och "XACT Bear"?
I videon här https://youtu.be/IIvvHOedTqU?t=501 så görd detta med "D-Brent-1" till handelsstrategin "Smart Beta" genom att öppna listfönster "Comodities" och hitta "D-Brent-1".
Två frågor:
- Var kan man hitta information om vilket listfönster man skall öppna för att hitta "D-Brent-1" eller "XACT Bear"?
- I "Portfolio Mixer" anges det att underlaget för "Smart Beta" är "DAX, OMXS30, DJIA, N100, Silv,Guld" så varför kopplar han "D-Brent-1" till "Smart Beta" i filmen ovan?
Comment
-
Bra frågor!
I manualen ligger en liten förteckning på var olika instrument hamnar:
https://www.autostock.se/NATmanual/L...nstrument.html
D-BRENT-1 ligger i listan Commodities
XACT Bear ligger i Nytillkomna ETFer Sverige (Exchange Traded Funds)
Smart Beta-klippet är nog lite gammalt, det går att köra D-brent för den strategin också men i Portfolio Mixer har vi valt det urvalet som ligger där.
En detalj också, tänk på att listorna med Commodities, Forex, Index Sthlm, Index övriga, Index USA osv behöver vara förkryssade för live-insamling av kurser i Inställningar > Anpassa kursinsamling. Annars syns inte de instrumenten på andra ställen i programmet.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gränna Visa inläggJag bytte mini L på en av mina robotar igår. Storleken på testkontot är inte ändrat men priset på minilongen är ca 4ggr större.
Idag får jag avvisade ordrar där mtx försökt köpa 100 st mini á 900 st.
Vad har jag gjort för fel?
Comment
-
Ursprungligen postat av Gränna Visa inläggHar felsökt själv men kan inte klura ut det.. Rickard?
Hittar detta i tradelog:
*--> 2021-10-07 09:40:01.082 ---
Attempting checking to cancel active orders
*--> 2021-10-07 09:40:01.082 ---
No orders to cancel
*--> 2021-10-07 09:40:01.158 Sent order ---
identifier=193737&market_id=53&price=960.9600&volume=101&side=buy¤cy=SEK
Comment
-
Hej, har några nybörjarfrågor till att börja med. Kommer säkert ha massvis med fler frågor framöver men någonstans måste man ju börja.
Funderat lite över vad som "hör hemma" i triggerskriptet, kontrollskript, limit när det kommer till ordermodeller.
Några exempel på grejer jag funderat över var de bör vara:
-Kontrollera att man ej har position redan
-Säkerställa att man går till avslut (annars avbryt och lägg ny order)
Tar gärna tips på hur man ska tänka kring de olika delarna, även om det kanske ger sig av att titta på de exempel som finns sen. Har dock inte slagit till och skaffat AT än.
Comment
-
Välkommen!
Kontrollera att man ej har position redan görs i triggerscriptet.
Säkerställa att man går till avslut hänger ihop med ovan, så också i triggerscriptet.
I princip görs allt där, förutom beräkna pris för order (prisscript), samt antal för order (antalscript).
Andra script som kan användas i ordermodell (men inte är nödvändiga):
Extra kontrollscript, prefix xk) -
som kan användas för att blockera order, tex i händelse av felsituation - spread för hög, för kort tid sedan senast lagda order osv
Stega-script, prefix st) -
som kan bestämma vilken sekvens i ordermodellen som ska köras som nästa. Man kan logikstyra ordningen på sekvenser, men används sällan. I praktiken kommer man tillräckligt långt med parallella loopade modeller.
Synka-script, prefix sy) -
som kan styra vilken sekvens i en ordermodell som blir första att köras efter anslutning. Tex, om ett visst innehav finns kanske en viss sekvens ska köras som första osv. Används dock väldigt sällan.
Comment
-
Tack, då är jag med! En fundering till på samma ämne:
Om min ordermodell ska köpa BULL-cert, kopplar jag flera cert av varje till ordermodellen? (T.ex. har ju Nordnet fem st egna BULL-cert med hävstång 10)
Var/hur väljer jag då vilket cert att köpa när triggern aktiveras? För defaultbeteende är annars att försöka köpa på alla kopplade cert?
Comment
Comment