Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ah, just trackers blir tilldelade en ETP-kalender så där stämmer det faktiskt inte. Man kan ändra manuellt, men just vid upplägg blir det fel kalender. De handlas enligt den vanliga Stockholms-kalendern.

Comment

• Tack, vad menas med upplägg? Hur kan man ändra manuellt? Det vore ju smutt om det gick att lösa.

Comment

• Jo, när instrumentet läggs upp - antingen manuellt via Starta > Sök nya instrument, eller automatiskt via Hjälp > installera listor.

Klicka ENTER på instrumentet, välj Fundamenta och byt till kalender Stockholmsbörsen. Spara och starta om Autotrader.

Comment

• Kanon, tack så mycket!

Förlåt om jag passar på med en till undran på en gång. Har förstått att enda sättet att makulera ordrar är att lägga en ny order, gäller det fortfarande? Och kan man i så fall makulera genom att lägga bud på 0 st, eller måste man lägga ett "riktigt" bud? Ett problem är väl att man i så fall måste ha ett prisscript även om det annars inte behövdes, om det inte finns någon väg runt det, skulle gärna undvikas.

Comment

• Hej! Ett par nybörjarfrågor.

När jag beräknar vilket antal poster jag ska handla får jag ett decimalvärde. Om jag kör (int) så tar den bort decimaldelen, och avrundar nedåt. Men finns det något smidigt sätt att istället avrunda till närmaste heltal? Eller vad händer om man helt sonika returnerar ett decimaltal från antal-scriptet, blir det automatiskt avrundat till närmaste heltal då?

Hur får man bort enskilda instrument från listorna? Har ett antal inaktuella instrument som ständigt dyker upp i diverse listor, t.ex. i "Anpassa automatisk orderläggning" och när man ska koppla script till flera instrument, och som jag inte lyckas få bort. Osäker på om det dessutom hämtas kurser för dessa i onödan någonstans i bakgrunden.

Comment

• Hej!

Enklast är väl att addera 0.5 till antalet innan avrundning, så blir det till närmaste heltal. Det går nog inget vidare att skicka decimaltal i en order, så avrundningen behövs.

Angående instrument, om du vill radera ett instrument - Klicka ENTER på det i listan > Radera.
              Om du bara vill ta bort just det instrumentet från live-kurs-insamlingen, klicka ENTER och kryssa ur "Med i mastertabellen", så stängs insamlingen och därmed syns det inte i listorna heller.

Comment

• Tack! Ska lägga till 0,5 innan avrundning som du föreslog.

Angående instrumenten så har jag raderat dem, men ändå verkar de ligga med i diverse listor. Har lite olika symptom på detta på olika instanser där jag kör parallellt.

På en instans där jag raderat vissa instrument från "Favoritgrupp 1" så syns de fortfarande explicit i en del listor. Se exempel i bifogad bild 1 nedan.

På en annan instans där jag raderat vissa instrument från "Favoritgrupp 1" så syns inte instrumenten längre i listorna, men däremot så står det ändå att "Favoritgrupp 1" innehåller 6 instrument, trots att jag bara kan se 2 efter att ha raderat övriga. Se exempel i bifogad bild 2 nedan.

Är lite förvirrad över hur allt detta hänger ihop, och om det har någon inverkan.
                Attached Files

Comment

• Starta om Autotrader så tas "deletade" instrument bort ur listorna.

Comment

• Det har jag också gjort, men allt som jag nämnde och visade ovan är kvar efter omstart av respektive instans.

Comment

• Hm, men ett instrument som är deletat via ENTER > Radera tas bort ur databaserna. Listorna kan ha det kvar, men om du tar upp listan i Inställningar > Egna grupper med instrument och sparar om den tas det bort även där.

Comment

• Tack! Det hjälpte i det sista exemplet ovan, men inte i det första av någon anledning.

Comment

Working...
                        X