If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tack. Jag önskar att det var så enkelt, men det gick inte. Jag har nog gjort bort mig värre än så. ;-)
Och det är fler felmeddelanden nu än tidigare, när jag startar.
Att skriva om scripten är mitt minsta problem. :-) Så långa är de inte.
Däremot tog det minst 5 timmar att lägga upp mina instrument och göra arbetsyta, så jag tänkte att det skulle gå lite snabbare den här gången. Men efter ominstallation har min lista bara 19 instrument (men det står att det ska vara 48). Jag har försökt söka upp dem igen (Sök och lägg upp nya instrument), och tillfälligt kom listan tillbaka, men många av de 48 raderna var vita. Efter nästa omstart var listan bara 19 rader lång igen. Så jag vet exakt vilka instrument jag vill ha med, men jag får inte in dem. Kan man med hjälp av xml-filen hitta nån genväg till att lägga upp instrumenten, eller måste jag börja om från början och välja varje instrument var för sig, till insamling, sedan till egen lista, och sedan till arbetsyta? Jag kan ju välja lite färre den här gången, men för att veta vilka jag ska välja vill jag ju ändå först ha dem i en lista, så jag kan titta på spread m.m. Men jag vet inte hur långt supporten räcker när det gäller dessa typer av instrument, som inte finns inlagda från början...
Jag har kvar kopior på de flesta filer från den gamla installationen (på annan hårddisk). Finns det någon fil som innehåller vilka filer som är "upplagda"?
Arbetsytor ligger som XML-filer i subkatalogen /Workspaces så dessa är enkla att flytta över från en gammal installation. Likaså börslistor, också XML-filer i subkatalogen /Groupdefinitions
Men instrumentdatabasen Paper.dbf kan ju vara skadad, men prova ändå att flytta den filen. Ta bort alla .CGP och .NTX innan omstart i nya installationen så indexeras det om. Om du har tur är den databasen frisk.
Paper.dbf kanske var ok, men den funkade inte i kombination med den nya installationen. Så jag får nog leta upp mina instrument igen. Går det att kontrollera var de nya hamnar, eller är det alltid förutbestämt? I mitt fall rör det sig om grupp 62, 66, 77 och 78 enligt XML-filen, så jag får väl leta där, men det hade varit väldigt bekvämt om man i en enda manöver kunde lägga upp nya instrument till en helt ny grupp, så man inte måste leta efter dem två gånger... Men det beror ju på hur man använder programmet.
Tack för hjälpen i alla fall. Vi får se om ominstallationen löser mitt ursprungliga problem med ordermodeller.
(Men när man ska lägga upp nya instrument står det t.ex. "35+KBU". Är det 35 som är gruppnumret för t.ex. BULL CAC X3 C(35) eller är det 66 som står i xml-filen?)
Ok men tog du bort alla .cgp och .ntx? Annars funkar inte en tidigare paper.dbf. Men om du ändå kör en nyinstallation spelar det kanske mindre roll. Nya instrument läggs i listor enligt manualen: autostock.se/NATmanual
klicka på Inställningar > Lägga upp nya instrument.
gruppnamnet tilldelas enligt konfigurera i ini-filen, och numret du ser i dialogen när du söker instrument är marken id, tex 35 som är derivatbörsen, och KBU som står för Exchange Traded Note om jag inte minns fel. Så det är ganska enkelt att lägga upp en egen lista, modifiera den och bara bocka för de instrument du vill lägga i listan. Alla som finns upplagda visas i urvalslistan oavsett grupp.
Idag hade jag igång programmet som vanligt men när jag kom hem hade det kraschat och felmeddelandet var något om en JIT-felsökare eller nåt sånt. Omstart av datorn hjälpte inte.
Jag har installerat om men får inte masterfiltret att fungera. Jag har redan lagt in alla papper manuellt en gång idag, men sen kraschade det igen. Hur gör man det enklare? Räcker det att ersätta MasterFilter.xml med samma fil från den gamla installationen, eller är det nån mer fil som behövs? Jag har inte fått det att fungera hittills.
Jag hittar inte heller någon avinstallationsfunktion i Kontrollpanelen, utan installerar över det gamla, men som sagt, jag får det inte att funka.
Det jag vill ha räddat från min gamla installation är masterfilter, en instrumentlista, och en arbetsyta. Kursdata kan jag klara mig utan.
Ja det stängde av sig och gick inte att starta utan att installera om. Då fick jag lägga till papper som var "Delvis" upplagda. Men orsaken till att programmet plötsligt inte fungerar vet jag inte. Det kan väl vara ok att installera om ibland, om jag vet vilka filer jag behöver för att snabbt återställa mina saker. Installationen i sig går ju snabbt. Datorn ska ha 8 GB. Jag har också försökt ändra inställningar i virusprogrammet, men jag vet inte om det påverkar.
Virusprogrammet måste tillåta allt som AT gör i katalogen c:/programdata/autotraderbas. Annars kan det bli krasch när programmet inte får skriva till div filer etc. Det låter som att någon fil plötsligt blivit bortplockad av virusprogrammet om det helt plötsligt inte går att starta. De värsta programmen är Norton, Avast och F-Secure, åtminstone ett av dess (kommer inte ihåg) glömmer inställningen att tillåta AT och kan helt plötsligt ta bort filer. Vi rekommenderar Win 10 med endast Defender. Vill man ändå köra något tredjeparts antivirus så har AVG funkat bra hos oss. Det är också en felkälla till databasskador om realtidsscan är påslaget i virusprogrammet eftersom det tar lite för lång tid att processa när AT skriver ner uppåt 2-3000 entries i sin databas varje sekund.
1. Vad krävs för att en ordermodell ska ligga kvar på ett instrument? Jag har kopierat min modell från Trend Entry (den vanliga, inte EJ LOOP), men efter en order kopplas modellen ur, även om jag inte har ändrat mer än triggerscriptet.
2. Mitt andra problem nu är att när jag väljer att sälja allt innehav (det medföljande scriptet) får jag i DEBLOG.TXT "Zero volume - Order not sent". (Dessutom står det att kursen är 0,00)
Om jag väljer att sälja 1 st i ordermodellen (fast värde) fungerar försäljningen, men modellen kopplar ur sig då också, så det verkar vara två fel som är oberoende av varandra. (Och detta kan knappast vara virusprogrammets fel?)
1. För att det ska fortsätta fungera efter order ska ordermodellen ha LoopStart eller stega script. För att se hur det fungerar gå till en order modell. Välj en sekevens och högerklicka. Alternativ gå in i en sekvens och fortsätt tills du hitta stega.
2. Pris och antal kan inte vara noll. Saknar antal- eller prisscript eller att antal/pris är noll.
Tack. Jag vet inte vad LoopStart är, och det går inte att trycka på Redigera på t.ex. Trend Entry, så jag ser inte hur den är uppbyggd. Men eftersom jag har kopierat den har jag ju fått med st) Stega till sekvens 1. Dessutom har jag "Autoorder" och "Mak befintlig". Jag har alltså inte ändrat något mer än triggerscriptet. Makulera gäller väl ordern, inte hela ordermodellen? Antal bankdagar står på noll, men så var det också från början.
Jag testade att koppla på Trend Entry, men den stannade kvar efter avslut. Så något blir fel i kopieringen när jag ska göra en egen modell.
Pris och antal använder de inbyggda scripten (köp resp säljkurs och att köpa för 10.000, eller sälja allt). Så något är lite konstigt.
Det verkar också vara nån "felkoppling" när man ska redigera script. Om jag ändrar script sl) TEST1 i det lilla fönstret är det ok. Om jag väljer "Större ruta" är det också som det ska. MEN om jag väljer "Full editor" står det i fönsterrubriken:
script: sl) TEST2
Scripttexten i rutan stämmer med det jag ville redigara (TEST1), men när jag trycker Spara sparas det som TEST2 (enligt vad fönstret säger). Och hela det jag skrivit in som TEST2 är alltså förlorat!
Helt ofrivilligt kopieras alltså ett script till ett annat, så samma script ligger under två scriptnamn. Nu går det givetvis att undvika "Full editor", men det visar ju ändå att något är fel i mitt program...
Något är fel, men det är svårt att avgöra vad. Jag skulle först prova att kopiera en modell som har det du önskar(script går sedan att kopiera eller skriva in). Antal- och prisscript kan även bytas. Har man ändrat i strukturen i en ordermodell kan den behövas kopplas av och på igen för att fungera. Läs om att bygga ordermodeller i användarmanualen. Har du sedan ändå problem kan du hojta till på forumet eller kontakta supporten.
Hur ser triggerscriptet ut nu? Du kan alltid ta en kopia på det så att du har det kvar, och ladda om Trend Entry/Exit via Hjälp-menyn så att de återställs. Därefter ta en kopia på modellen som då går att redigera, och välja in ditt eget modifierade triggerscript istället.
Comment