Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nej, jag kommer använda separata testkonton för köpta & sålda positioner.
    Mest för att det förenklar en hel del tycker jag.

Anledningen till att jag vill ha en exponentiell insats som följer utvecklingen för depån är att jag inte vill missa ränta på ränta-effekten under goda tider, samtidigt som insatserna minskar under sämre tider.

Det skulle ju förstås gå att lösa med att jag manuellt med jämna mellanrum justerar i antal-scripten för depåns utveckling......men går det på ett enkelt sätt att lösa med automatik så vore det ju att föredra.

Comment

• Om man adderar ihop cash(a) med cash(t) får man kontots värde inkl öppna positioner. Det fungerar både med köpta och blankade innehav. Problemet uppstår när man belånar kontot. Undviker man det slipper man också problem med beräkningen.

För att räkna ut "Tillgängligt att handla för" kan man först räkna ut kontovärdet:

add(cash(a),cash(t))

och därefter dra ifrån absolutvärdet av cash(a) igen:

sub(add(cash(a),cash(t)),abs(cash(a))

så får man vad som är kvar att handla för.

Comment

• Visst ja......smart, det där borde ju ge det returvärdet jag vill ha.
        Jag ska prova....

Tack Rikard!
        Skönt att det här forumet finns att ställa alla frågor på

Comment

• Fråga om uppdatering av kurser: Jag tänker mig att jag stänger av datorn under natten. Men är det någon tid som är viktig att den är på, tex skriver du ju att dagens data finns på servern efter kl. 18.10, är det vettigt att låta datorn stå på tills efter det, och i så fall hur länge? Eller hur skall jag tänka? Sker uppdateringarna löpande under dagen. Måste jag uppdatera varje morgon om jag stänger datorn under natten? Många frågor som söker sina svar. Men jag hoppas, för din skull, att antalet frågor jag har är exponentiellt avtagande...

Comment

• Välkommen! Det går fint att stänga av datorn efter börsstängningen, gärna efter 17:45 så att officiella stängningskurser har hunnit skickas ut från NasdaqOMX. Den behöver startas igen innan kl 08:57 så initiering för ny börsdag görs. Om du startar senare tappar man första kurserna för dagen, men det går i så fall att "laga" efter kl 18:10 då dagens data finns på vår kursdataserver.

Om datorn är igång innan kl 08:57 fram till tex 17:45 så fylls kursdata på i realtid under dagen och det är inget mer man behöver göra själv.

Comment

• Resultat av strategi

Hej!
              1-Har AT Bas analysbänken? Jag har inte hittat.
              2- Associera Index/Aktie med Minifure/Bull &Bear. Jag har inte hittat Trend trigger i listan på mitt AT Bas. Hur kan jag hitta detta?
              Häls//

Comment

• Hej!

1. Nej, Analysbänken ligger i Pro endast.
                2. Det finns två sätt att koppla index/aktie till Minifutures, antingen via Trend MULTI eller via ETP Link. Båda laddas ner via Hjälp-menyn.

Comment

• Trend Multi

Hej!
                  NU har jag laddat å installerat trend multi. Jag vill associera Index diagram med minifuture. Men som på you tube clip ni har valt TREND TRIGGER i script data basen. Jag har scrollat i hela lista flera gånger men inte hittat. Vad ska jag göra att gå vidare?
                  häls//

Comment

• Hej!

Då är det fixat med Trend MULTI så att rätt version ligger ute för nedladdning. Radera alla tidigare Trend-versioner, både ordermodeller och script. Ladda ner igen från Hjälp-menyn så ska rätt script ligga på plats.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Hej!

Då är det fixat med Trend MULTI så att rätt version ligger ute för nedladdning. Radera alla tidigare Trend-versioner, både ordermodeller och script. Ladda ner igen från Hjälp-menyn så ska rätt script ligga på plats.

Tack så mycket. Nu finns det Trend trigger-

Comment

• Hej Rikard!
                        Configura flytande stopp loss Mini!!
                        Jag har installerat den. men efter jag väljer Stopp loss mini lång och klickar på ok. Det kommer inte upp stopp loss kurvan på dags eller intradags diagram? Jag har försökt fixa det på AZN aktie på demo konto. ?????

Comment

• Hej Igen!
                          Manual At bas. sidan 40. Diagram som visas Hitta å lägg instrument i systemet.
                          Det ser annorlunda ut på mitt program. Jag har valt land Sverige och vidare finns ingen ruta med rubrik Visa av typ. Jag ville lägga t.ex MINILONG OMX BNP97. Det gick inte. Efter jag klickar på sök kommer upp medelande Inga träffar hittaes. Jag har försökt på många olika minifutures som finns inte på BNP minifutere lista eller på nytillkomna minifutere Sverige lista men det gick inte. vad gör jag för fel???

Comment

• Vi har uppdaterat lite och det står rätt i online-manualen. Vi ska se om vi kan uppdatera PDFen idag också.

Sökning av instrument under helger är lite speciellt, men får starta om programmet så att en ny inloggad session skapas först. Därefter har man ca 30 minuter på sig att söka innan inloggningen dör ut.

Comment

• Hej Rikard!
                              1-Configura flytande stopp loss Mini!!
                              Jag har installerat den. men efter jag väljer Stopp loss mini lång och klickar på ok. Det kommer inte upp stopp loss kurvan på dags eller intradags diagram? Jag har försökt fixa det på AZN aktie på demo konto. ?????
                              2-Target stop loss
                              Som jag har förstått är det på redan köpta positioner. Om modellen är kopplat och linjer kvar på diagram efter man har sålt position p.g.a mål är stoppen inträffar, hur fungerar target eller stopp loss linjer? Jag menar om man har ingen position kvar vad kommer att hända med de linjer som står på diagrammet? Dessutom om man köper igen samma instrument hur fungerar linjer? man måste trycka på hemknappen igen för att aktivera order modellen?

Comment

• Hej, jag får ett meddelande varje gång jag startar upp (men även under tiden det går) Fusion: An error occured while attempting to show the application. The error is (0). Jag klickar bort men det kommer nya hela tiden. Men programmet fungerar. Vad kan det vara?
                                En annan fråga: om jag har ett kortare stopp på datorn eller i min Internetuppkoppling under en börsdag, behöver jag göra något då eller uppdateras kuserna för, i mitt/Fusions fall Stockholm index när avbrottet upphör och datorn/internetuppkopplingen fungerar igen.
                                En sista fråga: När jag kör Fusion och kopplar den till Commerzbank bull och bear x 3, så behöver jag väl inte uppdatera dessa instrument via "Underhåll kursdatabaser" utan det räcker väl att jag uppdaterar Index Stockholm?
                                Hälsn Per Nilsson

Comment

Working...
                                X