Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sebbemax Visa inlägg
    Tror jag kopplat fel någonstans
    Raptor och fussion fungerar som dom ska.
    Kopplar jag på en aktiestrategi typ RSI-5 så kommer den också att fungera.

Men om jag startar ett till test konto och kopplar på ETP link så ser NAT att det nya test kontot är tomt och säljer därför alla positioner på mitt skarpa konto (utom fusion och raptor positionerna).
    kopplar jag bort och återansluter etp-link på RSI-5 kontot så kommer NAT replikera positionerna på det kontot istället och sälja övrigt.

Eller går det helt enkelt inte att ha etp-link anslutet till flera testkonton?
    Jeg har opplevd noe liknende når jeg koblet Raptor og Fusion på to ulike testkonto.

Comment

• Hej, jag har kopplat bort alla anslutning (trodde jag), eftersom jag fortfarande får 'larm'. Hur kopplar jag bort alla anslutningar för att göra om de från början?

//Björn

Comment

• Vad står det i larmet? Du kan se vilket instrument det är och vilket script.

Kolla i Anpassa automatisk orderläggning så syns alla kopplingar som finns.

Comment

• Larmar konstant

Hej,
          tror jag har samma problem som ovan..

Jag har labbat med analysbänken och backtestat en strategi, och nu helt plötsligt - vet inte exakt vad som triggade det - så kommer det larm hela tiden. Den verkar ha fastnat i vinkelvolten på nåt vis.

Skall verkligen analysbänken o backtesting kunna trigga larm ö.h. ?

Om jag går in under "Anpassa automatisk orderläggning" så ser jag att ordermodeller "har en etta på sig" direkt när dialogen öppnats, men klickar jag på en ordermodell som har en etta på sig så förvandlas den direkt till en nolla, dvs jag ser inte vilket/vilka instrument som var kopplade.. Har jag triggat någon bugg tro? En av de senare grejorna jag gjort är att uppdatera programversionen till den senaste.

Jag vet inte hur jag får slut på detta, tacksam för svar! Får mail hela tiden nu..... Iaf så länge jag har programmet öppet :-P

Detta upprepas hela tiden:
          15:06 ORDER "sl) steffoskript Köp ABB" kurs 190.10
          15:06 Zero limit - Order not sent
          15:06 GSM larm sänt!

(EDIT: har iofs fått stopp på mailen gnm att slå av larm, men den loopar ju fortfarande)

EDIT 2: nu verkar det ha stoppats. Jag gick in på ABB och "Arbeta med instrumentets anslutna ordermodeller", och körde "Frigör alla anslutningar".
          Men, det stod (och står) ändå 0 i kolumnen "Anslutna" på alla ordermodeller där, och ändå står det (fortfarande!) "anslutna: 1" där uppe i rubriken. Känns lite knepigt.
          Last edited by Steffoman; 2017-08-09, 16:11.

Comment

• Analysbänken kan inte trigga larm "live". Texten i larmet avslöjar lite om vad det är som larmar hela tiden. Du ser instrumentet (ABB) samt triggerscriptet. Du kan då klicka ENTER på ABB och välja fliken längst till höger så ser du vilka modeller som finns anslutna, samt vilket kontonr de är kopplade till.

Om du vill koppla loss, välj först konto i menyraden, därefter högerklick på ABB och arbeta med anslutningar. Kryssa bort modellerna och kryssa även bort "Lämna anslutna orörda". Verkställ så kopplas de bort.

Comment

• Hej R!
              När man handler MINIHRT via trend linjer direkt på diagram. Vad får man välja? trend entry long/eller shrt för att köpa och för att sälja trend exit long/eller short?
              Och vilka trend linjen ska användas för att köpa och sälja MINISHRT?
              Hälsningar
              Guld

Comment

• Om du kopplar modellen direkt till minifuturen är det alltid Trend Entry Long och Trend Exit Long.

Men man kan köra Trend MULTI och då ansluta både en minilong och en minishrt, så bestämmer du vilken som handlas via ID på trendlinjen.

Videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=6ujpQSkVEyg

Comment

• Saldo Testkonto

Hej!

Jag kör med W5 på testkonto med ETP-link till det skarpa kontot och har både long och short inkopplat. Men det är konstigt med mitt saldo på testkontot.

Låt oss säga att jag har lagt in på testkontot att W5 skall handla för 100.000kr.

Nu går W5 kort i H&M med tex 10.000kr

Alltså borde det (tycker jag) var 90.000kr på testkontot att handla för (100.000kr-10.000kr=90.000kr)

Men testkontot säger att jag efter att W5 gått kort har 110.000kr att handla för.

När jag går in och kollar testkontot står det fortfarande angivet "Saldo: 100.000kr" men det står "att handla för: 110.000kr".

Jag har försökt flera gånger att klicka på "återställt markerat konto" men det blir samma sak igen när W5 går kort.

Någon som har någon tanke varför det blir så här?

Comment

• Testkontot ökar i värde när blankningar tas, så det är något scripten tar hänsyn till om man satt "simulera"-parametern i W5 konfig till 1.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Testkontot ökar i värde när blankningar tas, så det är något scripten tar hänsyn till om man satt "simulera"-parametern i W5 konfig till 1.

Jaha så det är därför!! Det blev så skumt när jag såg att kontot ökade i värde med samma belopp som W5 gick kort så jag var tvungen att fråga vad det var eller om jag fattat allt totalt fel 😉

Tack för hjälpen!

Comment

• Hej, hur påverkar det antal instrument man har med i kursinsamlingen?
                        Plockas det hem realtidskurser för alla dessa precis hela tiden, eller är det "on demand" så att säga? Finns något rekommenderat maxantal man inte bör överstiga?

Jag har köpt aktier lite här och där, och det blir ju många olika listor då. Kanske man borde komponera ihop sin egen lista med instrument?

Comment

• Hej!
                          1- Kurs data bas på Large cap Finlnd och Large cap Denmark kommer inte ladda upp på min AT. Det kommer ingen lista heller.Jag har försökt ladda upp via underhåll databaser i start meny men det gick inte. Hur kan man göra det?
                          2- När man lägger order via trend linjer vilken order typ blir det? Limit eller market order?
                          3- Och när man väljer någon av order val via manuell orderläggning via prislimit vilken order type blir de? Är de alla limit order?
                          hälsningar

Comment

• Är listorna aktiverade i Inställningar > Anpassa kursinsamling? Annars blir de tomma.

Limit- eller Market-order beror egentligen bara på vilket pris man skickar. De flesta modeller skickar direkt på köp- säljpris så att det blir en marketorder.

Comment

• Hej, testade just en snabb intraday-strategi mot ett testkonto för första gången.. Och noterade ganska snabbt att testkontot innehöll -1,6M kr efter lite handel :-D

...bör man kontrollera i scripten att man inte försöker handla för mer än vad man har råd med kanske? Finns nåt exempel på hur man bör göra?

Comment

• Det är ett bra sätt, tex genom att testa att cash(t) är positiv:

gt(cash(t),0)

vilket ger True om kontot är över noll.

Comment

Working...
                                X