Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag körde under samma period C - E och det fungerade fint. Tog bort första parametern och ändrade sista till:

and(and(and(or(or(tri_p,tri_q),tri_r),gt(int(d),int(lasttrade(b,d)))),gt(c,0)),eqv(int(date()),int(d)))

Om projektet är upplagt korrekt är mitt förslag att det borde vara data eller gamla terminer. Kolla terminerna visuellt för att se hur de ser ut.

Edit: Körde med animering.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      Jag körde under samma period C - E och det fungerade fint. Tog bort första parametern och ändrade sista till:

and(and(and(or(or(tri_p,tri_q),tri_r),gt(int(d),int(lasttrade(b,d)))),gt(c,0)),eqv(int(date()),int(d)))

Om projektet är upplagt korrekt är mitt förslag att det borde vara data eller gamla terminer. Kolla terminerna visuellt för att se hur de ser ut.

Edit: Körde med animering.
      hmm tack för input Henric! Ska försöka bena ut vilka terminer som strular. Fråga: Om jag laddar hem ny data för alla terminer i fråga, under hela perioden jag vill testa på. "Fylls" då ev perioder utan data och kompletterar min redan befintliga ? Eller behöver jag ersätta datan helt?

/Petter

Comment

• Det som gör mig misstänksam är att jag normalt får ett popup-medelande om det bara är data som fattas för ett instrument. Det skulle även kunna vara något med analysprojektet eller någon detalj i kombination med data eller liknande.

Fattas en dag fylls den på vid hämtning från servern. Har du uppehåll under någon dag kan hålet lagas med ersätt. Det går även att komprimera databasen för att hitta problem med data. Därefter behöver man ladda ner ny data igen i fall det fattas. Skulle det vara fel terminsdata på servern löser det inte problemet, vilket jag inte vet något om.

Jag skulle först ta en backup eller skapa en kopia på hela installationen. Sedan döpa om foldern Data till Data_old. Det innebär att en ny tom folder med namnet Data skapas. Radera alla terminer du är intresserad av. Sök och lägg upp dem igen. Prova igen. Fattas data eller om det strular skulle jag be Bertil snällt att lägga upp data.

Du kan alltid gå tillbaka till kopian.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          Det som gör mig misstänksam är att jag normalt får ett popup-medelande om det bara är data som fattas för ett instrument. Det skulle även kunna vara något med analysprojektet eller någon detalj i kombination med data eller liknande.

Fattas en dag fylls den på vid hämtning från servern. Har du uppehåll under någon dag kan hålet lagas med ersätt. Det går även att komprimera databasen för att hitta problem med data. Därefter behöver man ladda ner ny data igen i fall det fattas. Skulle det vara fel terminsdata på servern löser det inte problemet, vilket jag inte vet något om.

Jag skulle först ta en backup eller skapa en kopia på hela installationen. Sedan döpa om foldern Data till Data_old. Det innebär att en ny tom folder med namnet Data skapas. Radera alla terminer du är intresserad av. Sök och lägg upp dem igen. Prova igen. Fattas data eller om det strular skulle jag be Bertil snällt att lägga upp data.

Du kan alltid gå tillbaka till kopian.

Hej igen!

Har testat att köra terminerna med ett annat ”lättare” script, då fungerar det fint med (per 5 sekunder, animera fram per tick). Drar slutsatsen att datan och terminerna i sig fungerar som de ska.

Nu har testat att köra på 12st terminer 300F-301E (kör som samtidigt kopplade) med ”per 5 sekunder” men har urbockat ”animera fram per tick” , så fungerar testet.

så.. Nu kommer återigen frågorna …:

1. Behöver jag bocka i ”animera fram per tick” när jag kör i 5 sekunder? Tänker att detta ändå är det minsta intervallet skarpt? Om jag testar att köra bänken på en termin och jämför resultat mellan en körning med ”animera fram per tick” och en utan så är resultaten snarlika (skiljer 1 affär, har ej tittat närmre på exakt var..)
          2. Om det påstås påverka, och man vill ha ”animera fram per tick” ibockat. Hur kan jag då gå tillväga för att få igång det? Minska antal rader script? Minska antal GVAR i script? Köpa ny dator?

/Petter

Comment

• Kul att du kommit vidare!

1. Jo du behöver ha Animering ikryssat, annars körs scripten bara 1 gång per den upplösning scriptet har. Tex, 30-minutersstaplar skulle bara exekveras 1 gång var 30:e minut.

2. Klicka Syntax och kolla värdena för antal anrop, utnyttjad stack etc. Hur mycket RAM har datorn?

Comment

• Nu vet jag inte hur projektet ser ut. Se även till att det inte generas hundratusentals affärer. Det kommer att jamma-up simulatorn. Åtminstone begränsa till tex en per dag eller timme.

Comment

• Hej!
                Tack för svar!

Ang antal affärer så borde det inte bli mer än ca 500 utslaget över alla 12 terminer... (borde den klara?)

Ang syntax så har vi dessa värden, det är alltså 4 paralella modeller, slänger in värden för varje:

Entry lång:
                Kompilerad scriptlängd: 9251
                Antal anrop (700): 565
                Anv minnesref: 135
                Anv tilld. namn (50): 92
                Max parantesdjup (10): 7
                Utnyttjad datastack (1200000): 10207
                Källdata perioder: 1003
                Test: OK

Exit lång:
                Kompilerad scriptlängd: 12195
                Antal anrop (700): 583
                Anv minnesref: 199
                Anv tilld. namn (11): 12
                Utnyttjad datastack (1200000): 123130
                Källdata perioder: 10002

Entry kort:
                Kompilerad scriptlängd: 10234
                Antal anrop (700): 565
                Anv minnesref: 174
                Anv tilld. namn (11): 20
                Utnyttjad datastack (1200000): 10099
                Källdata perioder: 1003

Exit kort:
                Kompilerad scriptlängd: 12213
                Antal anrop (700): 585
                Anv minnesref: 199
                Anv tilld. namn (11): 13
                Utnyttjad datastack (1200000): 133143
                Källdata perioder: 10002

Gällande datorn jag kör på:
                Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3320M CPU @ 2.60GHz 2.60 GHz
                RAM: 8,00 GB (7,70 GB går att använda)

Blir det för mycket för datorn kanske?

Comment

• Om det inte är data och inga syntaxfel vet jag inte vad det kan vara. Tidigare i tråden fick jag det att fungera. Svårt att veta utan att se projektet.

Comment

• Har nu lyckats ringa in "felet" tror jag.. alla ordermodeller utan "exit kort" fungerar som de ska. I triggerscriptet för exit kort har jag en flytande stop med en rad kod som analysbänken INTE gillar ...

kort_trail_tidpunkt=if(ge(d,tid_testbänk),s,mult(h,9))
                    kort_trail_lägsta_värde=llv(kort_trail_tidpunkt,10000)

Där "kort_trail_tidpunkt" inte verkar fungera med "s"... byter jag till "b" så fungerar körningen i analysbänken....

Skulle ju kunna köra på "b" istället... men skulle vara intressant att förstår varför ?

Comment

• Du behöver inte 10000 perioder. Det blir väldigt resurskrävande.
                      För samma dag som traden kan koden användas med 510 perioder. För alla andra dagar därefter räcker h och l i dagsupplösning. 10000 perioder blir då 20 perioder.

Edit: Jag körde en resurskrävande modell på många aktier. Prisscripten använde b och s. Jag fick kör fel. Ändrade jag till c fungerade det.

Fortfarande skumt med b och s. Det enda jag kan tänka är att säljkursen fattas eller att s tolkas som något annat i if-satsen. Lämnar ditt inlägg nedan så att Rikard ser det.

Ursprungligen postat av PetterD Visa inlägg
                      Har nu lyckats ringa in "felet" tror jag.. alla ordermodeller utan "exit kort" fungerar som de ska. I triggerscriptet för exit kort har jag en flytande stop med en rad kod som analysbänken INTE gillar ...

kort_trail_tidpunkt=if(ge(d,tid_testbänk),s,mult(h,9))
                      kort_trail_lägsta_värde=llv(kort_trail_tidpunkt,10000)

Där "kort_trail_tidpunkt" inte verkar fungera med "s"... byter jag till "b" så fungerar körningen i analysbänken....

Skulle ju kunna köra på "b" istället... men skulle vara intressant att förstår varför ?

Comment

• Får ej längre historiska data på vissa instrument

Hej Rikard!

Jag får tyvärr ej längre historiska data från ett antal instrument på ex. "Nytillkomna aktier USA". Det har uppstått efter att jag uppgraderade till senaste versionen, 1.4.0.1, 4.0.1.2 och 13.0.0.8.

Antagligen har jag gjort något fel.

Gjorde följande:
                        1. Installerade uppdateringen
                        2. Laddade hem och installerade intra.exe
                        3. Laddade hem och installerade eod.exe
                        4. Hämtade hem 300 börsdagar historisk information (utan att skriva över gammal info)
                        5. Kontrollerade att instrumenten är med i kursinsamlingen

Får dock ingen historisk data på ett antal instrument, t.ex. FB, NFLX, SAM, RACE m.fl. (se exempel i bilden nedan).

Vad kan jag ha gjort för fel tror du?

Behöver få det fixat då ett antal av dessa instrument ingår i min Conquest lista. Funkade fint innan uppgraderingen.
                        Last edited by Grumpy; 2021-06-08, 12:25.

Comment

• Re: Får ej längre historiska data på vissa instrument

Hej Rikard!

Finns det något enkelt sätt att nollställa all insamlad data och ladda ner på nytt?
                          Skulle vilja utgå från de två filer, intra och eod, som ni har och sedan komplettera med resten av de instrument jag använder.

Hur "nollar" jag och börjar om?

Comment

• Det nollas när du kör filerna. Så inget behöver göras innan. Efter att man tankat ner allt behöver senaste dagarna kompletteras genom att ladda hem med Ersätt befintligt ikryssat, man ser i diagrammen hur många dagar som saknas.

PS. Vissa aktier saknar vi komplett historik för, men vi kan alltid kolla via TeamViewer ifall något är knas.

Comment

Hej Rikard!

Tack, då tar jag och installerar de två filerna och sedan tankar jag ner dagarna som saknas.

Får hoppas jag kan få ner historik även de instrument som ej är med i era filer.

Comment

Hej Rikard!

Nu har jag installerat data från intra och eod.
                                Har dessutom kompletterat med data från 2021-04-01 till nu med "Ersätt" flaggan ikryssad.
                                Har även hämtat hem 200 dagar historik för de instrument jag följer, dessa med "Ersätt" flaggan ej ikryssad

Dock har jag några saker som jag undrar över.

1) Varför får jag ett glapp på vissa instrument. t.ex. Google? (se bild nedan)

2) Vissa instrument får jag ingen historisk data på överhuvudtaget, t.ex. Netflix, Ferrari och PayPal. (se bild nedan)

Hur löser jag detta?

Comment

Working...
                                X