Ursprungligen postat av Rikard Autostock
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Uppdateringsfrekvens kursdata och robothandel
Hallå! Ny här och tänkte se om nån här har svar på en grej jag funderat på idag
När jag tittar på mid-cap, valutor och råvaror så ser jag att kvalitén på den historiska kursdatan som Nordnet tillhandahåller är bristfällig. Och kurserna uppdateras inte alls lika frekvent som t.ex OMXS30, i synnerhet på mid-cap. Vissa mid-cap aktier går ju över en halvtimme utan att kursen uppdateras vad jag kan se..
Skapar inte detta problem vid såväl simulering av strategier som robothandel live?
Vad gör ni som är erfarna åt detta?
Mvh Fredric
Comment
-
Vad gäller mid-cap kan det vara glest mellan avsluten. Det beror alltså inte på kursfeeden, utan avsluten. Det märks särskilt under perioder när omsättningen på börsen är lägre. I det kortare perspektivet kan man använda köp- och säljkursen (går att rita i diagrammet så får man en bättre överblick). Det går även att använda volymen. Tex ta position om volymen är tillräckligt stor. Det skulle också gå att kolla hur mycket som finns på köp- och säljsidan för större chans till avslut. Vissa strategier får man kanske kolla live om de fungerar eller ej. Det finns säkert fler infallsvinklar som andra har.
Vad gäller råvaror och valutor vet jag ej. Det kan ju inte borde inte bero på få avslut.
Comment
-
re
Jag gör alltid ett urval av enbart tillräckligt likvida aktier. Urvalet av aktier spelar stor roll (small cap har egenskaper som lämpar sig för annat än large caps tex). Sedan spelar tidshorisonten roll, trendföljande längre strategier är annat än intraday tradings krav på datakvaliten tex. Jag övervakar handeln med filter för tex splittar och jag tittar på data innan jag använder det för back test.
Comment
-
Beror helt på vilken typ av robot det är. Det går tex utmärkt att köra robotar som lägger order en bit ned i orderdjupet även på lågt omsatta aktier, eller långsamma swing-strategier som ligger i veckor i samma position osv. Men däremot snabbare daytrading blir ju problem med aktier som handlas nån gång i halvtimmen, på samma sätt som det är svårt även med manuell handel. Ett sätt är att som petpee var inne på, scanna fram aktier baserat på filter i Kalkylforskaren, tex minsta omsatta volym per dag i genomsnitt osv. Man kan även kolla att man har tillräckligt många avslut senaste timmen om man nu handlar snabbare:
gräns_uppdat:=10
close5=cmpref(c,0,a)
uppdat5=ge(sum(not(eqv(close5,aref(close5,1))),12),gräns_uppdat)
{@A(5,)}
Kodsnutten ovan kollar att det skett fler än 10 avslut senaste timmen. Funkar även i Kalkylforskaren eftersom extra objekt används istället för intraday-prefix.
Comment
-
Ursprungligen postat av KaverösTom Visa inläggKort fråga hur skriver en om en vill ha dagsupplösning på ett script?
i1, i5, i15, i30, i60...
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggDagsupplösning får man när man utelämnar intradayprefixet. Extra objekt kan fortfarande köras i intraday.
Jag vill ha ma200 dagsupplösning i 1 min grafen, endast som ett visuellt stöd. Kan jag då skriva i60 och får ca ma1800
Comment
-
Då kan du använda i1 och ett extra objekt i dagsupplösning. Extraobjekt är kan vara ett annat instrument eller samma med annan upplösning. Extraobjekt används med cmpref (se formelsamlingen). Exempel från formelsamlingen:
OMXI:=cmpref(c,0,B)
omxdif:=roc(OMXI,1,%)
nudif:=roc(c,1,%)
i5(gt(nudif,omxdif))
Comment
-
Ursprungligen postat av KaverösTom Visa inläggOm jag utelämnar upplösningen för att rita ut en graf så ändras den till den upplösningen som är?
Jag vill ha ma200 dagsupplösning i 1 min grafen, endast som ett visuellt stöd. Kan jag då skriva i60 och får ca ma1800
close_eod=cmpref(c,0,a)
ma200=mov(close_eod,200,s)
draw(ma200,2,rqb)
{@A(0,)}
Comment
-
Tjaba,
Har lite problem med antalet decimaler i kurs-värdet.
Default är inställt på två decimaler. När mina modeller skickar ordrar på instrument med tre decimaler gör avrundningen att jag ibland missar entryn. Händer ganska frekvent.
Hur ökar man antalet decimaler?
Comment
Comment