Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Menar du historiskt data eller live-feed? Live kanske inte är påslaget hos Nordnet?

Comment

• Re: Uppdaterade kurser för t.ex. Tyskland och USA? (#516)

Hej Rikard!

Jag har inställningar på Nordnet enligt bilden.

Är det något mer jag behöver?

Comment

• Det ser helt rätt ut, får du feed på tex Nasdaq100-listan?

Om det bara är TSLA som inte får data skulle jag prova att klicka ENTER och Radera, starta om programmet och söka upp den igen. Jag fick söka på TSLA(19) för att få träff.

Comment

• Ursprungligen postat av AND Visa inlägg
          Tack Rikard, jag ska prova det!

prövar ditt tålamod med en annan nybörjarfråga. Jag försöker använda stoploss mini long i analysbänken på säljsidan tillsammans med mitt eget sälscript men får följande felmeddelande när jag kör analysjobbet:

Programfel avbröt analys
          100.000%
          Arbetad tid: 15ms
          0 gjorda perioder
          0 skapade signaler
          Tid:20201128 09:45:20
          Analyzern ej längre aktiv på detta jobbet
          Har försökt igen men får samma fel "Programfel avbröt analys" när jag använder "stop loss mini long" på säljsidan i analysbänken på SIX-gold. Förstår inte vad jag gör för fel.

Comment

• Kolla så att intradaydata finns för hela simulerade perioden.

Comment

• Aha annars funkar det inte? Jag vet att det finns hål i datan. Tack!

Comment

• Hej igen, jag försöker bygga in en funktion i scripten där inga macd signaler är giltiga för att ta en affär inom en zon. När jag provar det i scriptutveckling verkar det funka, men när jag kör det som script i analysbänken tar den inte hänsyn till zonen utan släpper igenom alla signaler till affärer. Dessutom vill den inte rita ut värdena för zonen i grafen. Tacksam för inspel som kan hjälpa mig åt rätt håll.

xx:=Osc(CmpRef(c,0,A),12,26,e) {macd långssam}
                yy:=mov(xx,9,e) {macd snabb}
                utl:=ScrPar(17) {upper trigger value, beginning of macd buy zone}
                ltl:=ScrPar(18) {lower trigger value, beginning of macd buy zone}

i5(
                gold=cmpref(c,0,a)
                ej_innehav=le(portfolio(v),0)
                köpläge=aref(macd(b),1) {macd korsar upp mätt på stängd period}
                uzl=ge(xx,utl) {macd upper zone in play?}
                lzl=le(xx,ltl) {macd lower zone in play?}
                mok=or(uzl,lzl) {macd utanför mitt zonen}
                draw(mult(köpläge,20),3,gsbF)
                and(0,0)
                draw(xx,1,bsa)
                draw(yy,2,rsa)
                draw(ScrPar(17),4,gsa1) {ritar ej något, vill den ska rita värdet i indata fält 17}
                draw(ScrPar(18),5,gsa1) {ritar ej någor, vill den ska rita värdet i indata fält 18}
                klocka=frac(date())
                kl0901=gt(klocka,0.376)
                kl1715=lt(klocka,0.719)
                köp1=and(kl1715,kl0901)
                köp2=and(köp1,ej_innehav)
                köp3=and(köp2,köpläge)
                köp4=and(köp3,mok) {Funkar ej som tänkt. Nu släpps alla macd korsningar igensom som affärer. Vet ej varför. Vill att mok ska vara sann när macd xx är antingen över värdet i fält 17 i indata eller under värdet i fält 18}
                mult(köp3,5)
                )

{@A(5,SIX-GOLD )}

Comment

• Sista raden är köp3, borde vara köp4 tror jag?

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                    Sista raden är köp3, borde vara köp4 tror jag?
                    Hej Rikard, ja du har såklart helt rätt och nu ger den signal som jag vill Däremot ritar den inte ut dessa;

draw(ScrPar(17),4,gsa1) {ritar ej något, vill den ska rita värdet i indata fält 17}
                    draw(ScrPar(18),5,gsa1) {ritar ej någor, vill den ska rita värdet i indata fält 18}

Någon ide vad jag gör för fel här?

PS måste säga att den service du ger här är fantastisk! DS

Comment

• Tackar och bugar!

Draw-satserna är ställda att rita enligt skalning 0-100 (parameter S), så om värdena ligger utanför det syns de inte. Kan också vara att scriptet är inställt att rita i något fält som inte är "tänt". Då ritas inte heller i de andra fälten. Men vi kan alltid koppla upp TeamViewer om du ringer.

Comment

Tackar och bugar!

Draw-satserna är ställda att rita enligt skalning 0-100 (parameter S), så om värdena ligger utanför det syns de inte. Kan också vara att scriptet är inställt att rita i något fält som inte är "tänt". Då ritas inte heller i de andra fälten. Men vi kan alltid koppla upp TeamViewer om du ringer.

Tack Rikard, ett byte till R från S gjorde susen

Comment

• Ny dag nya utmaningar

Har omarbetat mina guld script för OMXS30. När jag kör scripten i analysbänker funkar det fint. När jag däremot bygger ordermodeller så ger analysbänken inga triggers. Misstänker det kan ha något att göra med att det är ett index jag kör på. På köpsidan är inställningarna för antal är manuellt inlagt till ett, pris scriptet är "senast batelat". På säljsidan är det "sälj allt innehav" och "senast betalt"

Vad gör jag för fel?

Comment

• När jag ändå är igång. Går det att modifiera på något sätt så att jag kan använda Stop loss mini (dvs flytande stop loss) i analysbänken trots att det saknas intra day data här och där i feederna?

Comment

• Ursprungligen postat av AND Visa inlägg
                              Ny dag nya utmaningar

Har omarbetat mina guld script för OMXS30. När jag kör scripten i analysbänker funkar det fint. När jag däremot bygger ordermodeller så ger analysbänken inga triggers. Misstänker det kan ha något att göra med att det är ett index jag kör på. På köpsidan är inställningarna för antal är manuellt inlagt till ett, pris scriptet är "senast batelat". På säljsidan är det "sälj allt innehav" och "senast betalt"

Vad gör jag för fel?
                              Välj alternativet "Flera parallella singelsekvens ordermodeller" så kan du välja in ordermodellerna i projektet istället för bara triggerscript. (tror det är det som är felet)
                              Också viktigt att du valt ett testkonto som det finns pengar på och att antalscripten åtminstone kan köpa 1 andel.

Ursprungligen postat av AND Visa inlägg
                              När jag ändå är igång. Går det att modifiera på något sätt så att jag kan använda Stop loss mini (dvs flytande stop loss) i analysbänken trots att det saknas intra day data här och där i feederna?
                              Njae, utan intraday-data blir det svårt att få scripten att fungera, men det som händer blir i princip att scripten hoppar över hål i datat och fortsätter jobba när datat är tillbaka igen. Så du borde ändå få en rimlig simulering av utfallet, i princip samma sak som händer om man kör live och datat försvinner en stund.

Comment

Välj alternativet "Flera parallella singelsekvens ordermodeller" så kan du välja in ordermodellerna i projektet istället för bara triggerscript. (tror det är det som är felet)
                                Också viktigt att du valt ett testkonto som det finns pengar på och att antalscripten åtminstone kan köpa 1 andel.

Njae, utan intraday-data blir det svårt att få scripten att fungera, men det som händer blir i princip att scripten hoppar över hål i datat och fortsätter jobba när datat är tillbaka igen. Så du borde ändå få en rimlig simulering av utfallet, i princip samma sak som händer om man kör live och datat försvinner en stund.
                                Man bugar

Comment

Working...
                                X