Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursfeed

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 15 min fördröjning i DOW fortfarande, mycket irriterande!

    Comment


    • Nu verkar hela OMX Nasdaq ha stannat. Kurserna från 09.19 -09.23
      Kan hela handelssystemet ha blivit chokat med enorma fördröjningar??

      mvh
      Bertil

      Comment


      • Detta är inte kul. Avslut på 1704 i terminen. i Samma sekund såg jag att orderdjupet uppdaterades till 1698.

        Comment


        • Index fungerar såvitt jag kan se, verkar vara terminen som strular.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Index fungerar såvitt jag kan se, verkar vara terminen som strular.
            De var fördröjning i många papper tex Volvo.
            Nu är terminen ikapp index.

            Måste ha varit ett flaskhalsproblem hos Nordnet. Gäller även Nordnets hemsida.
            Jag la manuell sälj på terminen under aktuell köpkurs, men det gick inte igenom. Däremot funkade TakeProfit från NAT 09.33 .

            mvh
            Bertil

            Comment


            • Problemen förra veckan låg inte hos Nordnet utan hos Morningstar, har inget besked var terminsproblemet låg. Man ska nog vara lite försiktig att peka ut någon innan vi vet.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                Problemen förra veckan låg inte hos Nordnet utan hos Morningstar, har inget besked var terminsproblemet låg. Man ska nog vara lite försiktig att peka ut någon innan vi vet.
                Som sagt det var inte enbart ett terminsproblem utan påverkade även storbolagsaktier tex Volvo. Problemet fanns även på Nordnets hemsida.
                Tittade in på di:s Börsnack men där diskuterade man inte problemet.
                1) Problemet var av buffertyp dvs kurserna kom fram fast fördröjda.
                2) Då man la en säljorder under köpkurs på Nordnets hemsida gick ordern inte igenom då terminen i verkligheten låg lägre.
                a) Detta indikerar att terminshandeln fungerade på Nasdaq
                b) Detta indikerade att Nordnet hade en fördröjning.

                Jag bryr mig inte om ifall felet ligger i Nordnets egna system eller om de har inkompetenta inköpare som inte klarar av att köpa in korrekt feed.

                De skall bara fixa det!!!


                Folk förlorar ju hundratusentals kronor på deras slapphet!!

                mvh
                Bertil

                Comment


                • Problemet finns naturligtvis överallt om det är ett problem hos underleverantör. Det är knappast inköparnas fel om Morningstar har problem.

                  Nu sansar vi konversationen.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                    Problemet finns naturligtvis överallt om det är ett problem hos underleverantör. Det är knappast inköparnas fel om Morningstar har problem.

                    Nu sansar vi konversationen.
                    1) Har du bevis att det är Morningstar som levererar feed till Nordnet för terminen mm?

                    2) Alla utanför Nordnet har väl inte Morningstar som leverantör för index?

                    3) En inköpare skall naturligtvis speca krav på bandbredd och minimal fördröjning i mikrosekunder på feeden. Indragen betalning på om det inte uppfylls.
                    En alternativ leverantör skall alltid finnas i bakgrunden.

                    Nordnet har en mycket slapp inställning till index. I någon vecka fanns ett fryst värde på DAX på deras hemsida. Jag meddelade dem att det är att betrakta som otillbörlig marknadspåverkan då kunderna blir lurade. Då tog de bort indexet.

                    Dow Jones är ett skämt som kommer fördröjt 15 minuter fast med aktuell tidsstämpling, ibland buffrat ibland inte. Detta har pågått i veckor.
                    Men nädå, inte slappt alls. Undrar vad Finansinspektionen tycker?

                    mvh
                    Bertil
                    Last edited by Bertil; 2020-03-02, 11:03.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                      Jag bryr mig inte om ifall felet ligger i Nordnets egna system eller om de har inkompetenta inköpare som inte klarar av att köpa in korrekt feed.

                      De skall bara fixa det!!!


                      Folk förlorar ju hundratusentals kronor på deras slapphet!!
                      Håller med. Riktigt otrevligt och förlora pengar på data som inte stämmer.

                      Comment


                      • Hej Rikard,

                        Något nytt om feederna, då OMXS30 och DAX hackar vidare, så blir omöjligt att våga trada skarpt?

                        Mvh Per

                        Comment


                        • Har inte sett några problem den här veckan (undantag NQ100 och Dow som fungerar sådär) så de uppgraderingar som Morningstar gjort verkar fungera så här långt. Hackar feeden hos dig?

                          Comment


                          • Hej, jag har stora diffar mellan 5min Open /Close staplarna på OMXS30

                            Igår efter kl 16, se bilder 20200303, och idag strax efter kl 9, se bild 20200304.

                            Kan inte påminna mig att det brukar se ut så, men kanske normalt med så stora diffar på open/close mellan 5min [ATTACH][ATTACH]Click image for larger version

Name:	5min omx 20200304_1.png
Views:	1
Size:	108.3 KB
ID:	100691[/ATTACH][/ATTACH]candelsticksen?

                            Mvh Per
                            Attached Files

                            Comment


                            • Ok ja det är inget jag heller har kollat närmare på, men är ju enkelt att titta bakåt och ser hur det brukar se ut.

                              Comment


                              • Har kollat bakåt från början av feb, och inga tecken på GAP innan 14/2 ca 15:30 därefter hackigt fram till nu.

                                Comment

                                Working...
                                X