Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
    Yes, du kan köpa eller sälja OMXS30-andelar på det fiktiva kontot bara. Lättast så att det inte blir galet sedan, är att köpa i steg om hur många andelar 1st grid du har. Om 1st grid = 10 OMXS30, så tycker jag att det bästa är att köpa/sälja 10, 20, 30 eller 40 osv.
    Tack
    Er det tillatt å velge OMXS30 som instrument i ordrelägging?
    Hvis jeg vil kjøpe minishort, må jeg selge OMXS30?

Comment

• Ursprungligen postat av Palgrave Visa inlägg
      Tack
      Er det tillatt å velge OMXS30 som instrument i ordrelägging?
      Hvis jeg vil kjøpe minishort, må jeg selge OMXS30?
      Japp. I orderdialogen så väljer du att antingen köpa eller sälja OMXS30-andelar. Jag sätter alltid priset till orderdjup rad 1, så går det igenom direkt.

Om du vill ha minishort på det skarpa kontot, så säljer du OMXS30-andelar på det fiktiva kontot samt ser till att du har negativt antal OMXS30. Om vi ska ta som exempel från förra inlägget - om jag säljer 10st OMXS30 så att jag har -10st OMXS30 på fiktiva kontot, så kommer det att köpas 10st minishort på det skarpa. -20 OMXS30 = 20st minishort osv...

Hänger du med på Svenskan? Jag är inte så jätteduktig på Norska måste jag säga :-)

Comment

Japp. I orderdialogen så väljer du att antingen köpa eller sälja OMXS30-andelar. Jag sätter alltid priset till orderdjup rad 1, så går det igenom direkt.

Om du vill ha minishort på det skarpa kontot, så säljer du OMXS30-andelar på det fiktiva kontot samt ser till att du har negativt antal OMXS30. Om vi ska ta som exempel från förra inlägget - om jag säljer 10st OMXS30 så att jag har -10st OMXS30 på fiktiva kontot, så kommer det att köpas 10st minishort på det skarpa. -20 OMXS30 = 20st minishort osv...

Hänger du med på Svenskan? Jag är inte så jätteduktig på Norska måste jag säga :-)
        Tack, snygt förklarade! Tester imorgen med en andel.

Comment

• Ursprungligen postat av Sebbemax Visa inlägg
          Raptor gick 1 grid Short nu 17.20
          Och fiktiva kontot visar 439.000 (400.000 från start) och en vinst på 78,429 och vinst% -199%
          verkar snurrigt är det som det ska ?
          Ser lite konstigt ut faktiskt, jag får inte samma på min testmaskin. Låt det vara tills börsen öppnar och ladda om arbetsytan då så hoppas jag det visar rätt.

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
          Gött, då är vi inte ensamma. Jag ändrade i min Raptor Supermarket Short:
          maxgrids=getgvar(870)
          account=add(cash(t),mult(portfolio(v),c))
          grid_cash=add(div(account,maxgrids),2000)
          setgvarif(div(account,maxgrids),868,1)

Alltså jag la endast till följande rad:

Det bör väl fungera?
          Nja, cell 868 skrivs från Long-sidan så det blir krock om du skriver från Shrt-scriptet också. 868 innehåller bara max antal andelar, så har egentligen inget med handeln att göra i form av orders etc.

Comment

• Ursprungligen postat av rolbe Visa inlägg
            Testade att köpa 200 minilång på det skarpa kontot de såldes efter 30 sekunder
            Det som händer om man handlar direkt på skarpa kontot är att ETP Link korrigerar tillbaka efter några sekunder för att matcha fiktiva kontots innehav. Så det är alltså på fiktiva kontot man ska handla OMXS30 om man vill in och "sylta" manuellt.

Comment

Gött, då är vi inte ensamma. Jag ändrade i min Raptor Supermarket Short:
              maxgrids=getgvar(870)
              account=add(cash(t),mult(portfolio(v),c))
              grid_cash=add(div(account,maxgrids),2000)

Alltså jag la endast till följande rad:

Det bör väl fungera?
              Det är väl gridsize och hävstång i antalsscriptet som alltid blir samma för alla konton. Åtminstone senast sparade. I longscriptet sparas värdena i samma veva som affären görs. Sparar man även account och hävstång i samma celler för short borde det fungera(med reservation. har inte kollat allt).

Comment

• Jo, faktiskt, det stämmer, om man sparar account och häv även i Shrt-scriptet skrivs cellen precis innan värdet används av antalscriptet, så det ska funka. Bra upptäckt!

Comment

• Detta gäller då endast om man kör flera fiktiva konton med olika size, och givetvis endast short-scriptet. Då måste ju short-scriptet spara "nytt" värde för gvar 868 som sedan antalscriptet hämtar upp, för att veta hur många andelar den skall sälja för varje enskilt fiktiva konto.

Kör man 1st fiktivt konto så uppstår aldrig problemet. En liten update på short-scriptet? :-)

Edit: jag har iaf lagt till den kodraden i mitt short-script. Får se om det lirar när scriptet väl triggas.
                  Last edited by walle; 2017-05-03, 00:07.

Comment

• Min gick kort en grid innan stängning. Spännande att se om Raptor lyckas fånga en liten rekyl här. Inte omöjligt... :-)

Comment

• Walle, jeg la en inn en order nu, og den gikk rett til avslut, er den fortfarande aktiv?
                      Jeg vil handla en grid short manuellt, som tilsvarer 24 stk index.

Funkade idag:
                      Da er jeg short en grid i raptor:

09:02 ORDER "sl) ETP Link Minishrt buy MINISHRT OMX BNP137(35)" kurs 403.32
                      09:02 GSM larm sänt!
                      Last edited by Palgrave; 2017-11-22, 11:23.

Comment

Walle, jeg la en inn en order nu, og den gikk rett til avslut, er den fortfarande aktiv?
                        Jeg vil handla en grid short manuellt, som tilsvarer 24 stk index.

Funkade idag:
                        Da er jeg short en grid i raptor:

09:02 ORDER "sl) ETP Link Minishrt buy MINISHRT OMX BNP137(35)" kurs 403.32
                        09:02 GSM larm sänt!
                        Det ser rätt ut. Vill du öka med 1st grid så säljer du bara ytterligare 24st OMXS30, så ska ETP-link köpa 24st minishort till.

Comment

• Hur fungerar logiken med cover? Jag har ju short, och undrar bara när den hade tänkt att köra cover?

Comment

Det ser rätt ut. Vill du öka med 1st grid så säljer du bara ytterligare 24st OMXS30, så ska ETP-link köpa 24st minishort till.
                            Min fiktive konto er på 400 000. Den kjøpte 113 stk MINISHRT OMX BNP137 med gearing x4. Det er en verdi på ca 44 000 SEK. Da er jeg egentlig eksponert for 4x44000? Regner inte ETP link med havstång når den kjøper?

Hvis jeg vil ha max posisjon i markdnaden på 400 000 og kjøper Minis med x4 hävstång, så er 1 grid verdt 40 000, og kostar 10 000 på konto??
                            Last edited by Palgrave; 2017-05-03, 09:55.

Comment

Min fiktive konto er på 400 000. Den kjøpte 113 stk MINISHRT OMX BNP137 med gearing x4. Det er en verdi på ca 44 000 SEK. Da er jeg egentlig eksponert for 4x44000? Regner inte ETP link med havstång når den kjøper?

Hvis jeg vil ha max posisjon i markdnaden på 400 000 og kjøper Minis med x4 hävstång, så er 1 grid verdt 40 000, og kostar 10 000 på konto??
                              Vill du ha en exponering i marknaden om 400 000 och en mini med 4*häv så ska ditt fiktiva konto vara ca 1 600 000. En grid blir 1 600 000 / 1630 = 981 st / 10 = 98 per grid.
                              Last edited by Sobel; 2017-05-03, 10:03.

Comment

• Ursprungligen postat av Sobel Visa inlägg
                                Vill du ha en exponering i marknaden om 400 000 och en mini med 4*här så ska ditt fiktiva konto vara ca 1 600 000. En grid blir 1 600 000 / 1630 = 981 st / 10 = 98 per grid.

Nei, jeg vil ha 400 000 i eksponering inkl hävstång, dvs eksponering på 100 000 på skarpt konto. Nu handlade Raptor 113 kontrakter på en mini med häv 4.
                                I Nordnet står det markedsverdig ca 40 000, men det er inkl häv?
                                Last edited by Palgrave; 2017-11-22, 11:23.

Comment

Working...
                                X