Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 15:35 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302F" price 993.75
    16:30 ORDER "sl) OMX Raptor exit short OMXS302F" price 1001.50

Det är sådant här som kan få vilket superoptimist som helst att tvivla tyvärr. Jag har ju tex satt en SL på 8p manuellt, men tanken var endast att den skulle sitta där om Raptor av någon anledning skulle låsa sig, eller bugga ur. Att tillåta att det brakar iväg 7,75p åt fel håll är enligt min mening inte bra. Chansen att återhämta en sådan förlust på kort sikt är i inte direkt jättestor.

Jag hörde av min kollega att det eventuellt skulle komma en uppdatering av Raptor i morgon, och det är naturligtvis högst välkommet. Jag skulle dock önska en återgång till grundprincipen som du Rikard var inne på tidigare som mer handlar om att "ta pengarna och spring".

Vet inte hur ni tänker till de förslagen som har kommit till en liten säkrare SL, som låser in vinsterna på ett bättre sätt samtidigt som den inte tillåter några onödigt stora förluster.

När jag räknade lite snabbt på Raptor kunde jag konstatera några saker. För det första gör Raptor fler vinster en förluster. Betydligt fler faktiskt. Dock är varje förlust i genomsnitt mer en dubbelt så stor som den genomsnittliga vinsten vilket borde kunna förbättras med en intelligentare Stop-loss.

När det gäller övernattning är jag personligen tveksam till detta då det lite för ofta blir stora rörelser som faktiskt är svåra att räka på. Dessutom står man som sagt helt maktlös om en stor händelse påverkar kursen i fel riktning. Risken här känns åtminstone för mig onödigt stor.

Raptor verkar ändå vara en väldigt bra strategi, men det finns utrymme för förbättringar
    Last edited by JMillard81; 2012-05-22, 16:44.

Comment

• 15:35 ANALYS "sl) OMX Raptor short OMXS302F" kurs 993.75

Ursäkta men vad fick original-Raptor att gå kort här? Ingen av mina andra Raptorversioner gjorde nämligen det.

Macd låg i sälj - ja
      L lägre än föregående - ja
      men
      lt(mval,mmv) - nej

dvs gula MFI kurvan kan väl omöjligt legat under röda vid denna tidpunkt?
      Last edited by mikbob; 2012-05-22, 17:08. Anledning: Komplettering

Comment

• Jo, den låg under den röda under någon minut. Självklart inte kul när det händer, men reglerna är väldigt förenklade för Raptor. MACD låg ganska långt över noll vilket gör det svårare att byta riktning. En situation man kan fundera över hur man ska motverka. Möjligen någon form av stopp som tittar om kursen överstiger/understiger högsta/lägsta x antal staplar bakåt osv. Samtidigt är det viktigt att förstå att 8 punkter på terminen egentligen bara motsvarar ca 0,8% i index. Inte mycket att chockeras över egentligen.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Jo, den låg under den röda under någon minut. Självklart inte kul när det händer, men reglerna är väldigt förenklade för Raptor. MACD låg ganska långt över noll vilket gör det svårare att byta riktning. En situation man kan fundera över hur man ska motverka. Möjligen någon form av stopp som tittar om kursen överstiger/understiger högsta/lägsta x antal staplar bakåt osv. Samtidigt är det viktigt att förstå att 8 punkter på terminen egentligen bara motsvarar ca 0,8% i index. Inte mycket att chockeras över egentligen.
          Nej sådant kommer alltid att hända. Vad som förbryllar mig är att detta script inte gav någon kortsignal (se nedan) ? Kan inte för min själ förstå vad som skiljer original-Raptor mot nedan script i detta fallet i så fall.
          ...
          mval:=mov(mfi(3),3,e)
          mmv:=llv(aref(mval,1),3)
          mcd_signal:=lt(macd(n),macd(t))
          Triglvl:=lt(mval,mmv)
          condition1:=gt(mval,5)
          ...
          öppet:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
          inpådagen:=Gt(Frac(date()),0.379)
          ...

i30(
          sell1=and(condition1,Triglvl)
          sell2=and(sell1,lt(l,aref(l,1)))
          sell3=and(and(and(sell2,mcd_signal),öppet),inpådagen)
          ...

Edit: Ok efter att jag tittat lite närmare på det här så har jag kommit fram till att det måste vara MFI villkoret, condition1:=gt(mval,5). Uppenbarligen var MFI under 5 fast det inte syns i diagrammet efteråt.
          Last edited by mikbob; 2012-05-22, 18:29.

Comment

• Raptor med daglig exit finns att ladda ner nu.

Comment

Raptor med daglig exit finns att ladda ner nu.
              Såg att du skrev detta i Adagio-delen. Är det fler förändringar gjorda i nya Raptor, eller är det just att den inte övernattar?

Funderar på att köra med villkor att den endast får göra en trade om dagen också. Hur lägger jag enklast till det villkoret?

Comment

• Ooops....bäst att flytta det..Villkoret för lägre/högre stapel något justerat, annars är det bara ändringen med stängning varje dag.

Comment

Raptor med daglig exit finns att ladda ner nu.

Ok! Är detta original Raptor från och med nu?

Här är dagens signaler (som jag kan se)

09:05 ANALYS "sl) OMX Raptor short OMXS302F" kurs 988.75
                  10:00 ANALYS "sl) OMX Raptor short OMXS302F" kurs 990.00

Sedan huruvida den gör exit idag vid stängning eller inte (ca 978) är inte upp till mig att bedöma.

Oavsett ytterligare en bra dag (intraday i alla fall)
                  Last edited by mikbob; 2012-05-23, 17:48. Anledning: Missade signal

Comment

Ooops....bäst att flytta det..Villkoret för lägre/högre stapel något justerat, annars är det bara ändringen med stängning varje dag.

{Raptor exit long }
                    { 120523 }
                    ...
                    ...
                    stängning:=gl(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)
                    ...

Stämmer denna raden?

Comment

• Äsch, bara jag som klantat till det. Det är rättat om ni laddar om standardmodellernas igen. Hur blev dagens signaler?

Comment

Äsch, bara jag som klantat till det. Det är rättat om ni laddar om standardmodellernas igen. Hur blev dagens signaler?
                        09:05 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302F" price 988.25
                        11:33 ORDER "sl) OMX Raptor exit short OMXS302F" price 987.00

14:12 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302F" price 986.50
                        15:30 ORDER "sl) OMX Raptor exit short OMXS302F" price 984.25

16:17 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302F" price 980.00
                        Gick ur manuellt p 996.00

Comment

• Uj i dag verklar det bli en katastofdag för samtliga komersiella modeller

Comment

• Ursprungligen postat av mikbob Visa inlägg
                            Uj i dag verklar det bli en katastofdag för samtliga komersiella modeller
                            Hur ligger ni till som inte kör stop-loss? Själv har jag -17,5p när jag tittade sist

Comment

• Tracker vände snyggt till Long, men annars ser det inget vidare ut idag.

Comment

• Katastrof i kvadrat. Hur ser det ut för er andra som inte körde SL?
                                Tycker till trots Rikard att det är en bra ide att bygga in SL så man slipper dagar som dessa.

09:05 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302F" price 987.75
                                09:35 ORDER "sl) Stoploss Mini lång OMXS302F" price 977.75

10:46 ORDER "sl) OMX Raptor short OMXS302F" price 972.50
                                11:30 ORDER "sl) OMX Raptor exit short OMXS302F" price 980.00

12:00 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302F" price 985.00
                                13:48 ORDER "sl) OMX Raptor exit long OMXS302F" price 985.50

15:00 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302F" price 986.50
                                17:23 ORDER "sl) OMX Raptor exit long OMXS302F" price 987.75
                                Last edited by JMillard81; 2012-05-24, 20:32.

Comment

Working...
                                X