If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
09:40 ORDER "sl) Mitt Bol6 sälj OMXS306J" kurs 1417.75
10:39 ORDER "sl) Egen TP kort vänd OMXS306J" kurs 1418.25 -0.50
11:01 ORDER "sl) Mitt BolS7 sälj vänd OMXS306J" kurs 1411.50 -6.75
11:39 ORDER "sl) Egen DAX2 TP kort index OMXS306J" kurs 1403.75 +7.75
16:30 ORDER "sl) Mitt BolS1 sälj OMXS306J" kurs 1416.00
17:23 ORDER "sl) Min Signal2 cover innan stängning OMXS306J" kurs 1420.75 -4.75
Ackumulerad vinst I-terminen från 14/9 skarpt med ordermodeller: -11.25 punkter
1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): +8.94 punkter
Förtydligande:
Bruttovinst idag skarp handel med ordermodeller: -4.25 punkter
Bruttovinst simulerat idag: -4.50 punkter
Om mina nuvarande script fått bestämma från 14/9: -7.75 punkter
1 jan 2015 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +1436.74 punkter
1 jan 2016 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +326.59 punkter
10:52 ORDER "sl) Mitt Bol8 sälj OMXS306J" kurs 1431.50
12:25 ORDER "sl) Mitt BolVol4 köp vänd OMXS306J" kurs 1424.75 +6.75
16:53 ORDER "sl) Mitt Förlust1 sälj OMXS306J" kurs 1422.25 -2.50
Ackumulerad vinst I-terminen från 14/9 skarpt med ordermodeller: -7.00 punkter
1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): +13.19 punkter
Förtydligande:
Bruttovinst idag skarp handel med ordermodeller: +4.25 punkter
Bruttovinst simulerat idag: +4.25 punkter
Om mina nuvarande script fått bestämma från 14/9: -3.50 punkter
1 jan 2015 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +1440.99 punkter
1 jan 2016 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +330.84 punkter
Jag gick long men backade 1.65 punkter. Egentligen skulle det ha varit större förlust men AT fick inte avslut på första så den fortsatte att försöka
Hej!
Jag vad jag förstår så analyserar du index och handlar minisar som ju baseras på terminen. Om du räknar om nettoresultatet (det är väl gratis courtage) för minisarna tillbaka till punkter blir inte resultatet mycket sämre då än det ursprungliga bara baserat på index?
undrar
Bertil
Edit: Eller enklare vad blir den procentuella vinsten för minisarna med angiven häv och vad motsvarar det i punkter på index.
För min depå som jag redovisar i denna tråd motsvarar just nu 2 punkter på terminen 1.31% ändring av depån vid blankning (exklusive courtage).
09:18 ORDER "sl) Mitt Bol6 köp OMXS306J" kurs 1437.00
10:41 ORDER "sl) Mitt Bol6 sälj vänd OMXS306J" kurs 1435.00 -2.00
15:59 ORDER "sl) Mitt BolS7 köp vänd OMXS306J" kurs 1441.25 -6.25
16:14 ORDER "sl) Mitt BolS7 sälj vänd OMXS306J" kurs 1434.75 -6.50
16:19 ORDER "sl) Egen DAXZ TP kort index OMXS306J" kurs 1437.00 -2.25
Ackumulerad vinst I-terminen från 14/9 skarpt med ordermodeller: -24.00 punkter
1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): -3.81 punkter
Förtydligande:
Bruttovinst idag skarp handel med ordermodeller: -17.00 punkter
Bruttovinst simulerat idag: -10.75 punkter
Om mina nuvarande script fått bestämma från 14/9: -14.25 punkter
1 jan 2015 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +1430.24 punkter
1 jan 2016 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +320.09 punkter
Hej!
Jag vad jag förstår så analyserar du index och handlar minisar som ju baseras på terminen. Om du räknar om nettoresultatet (det är väl gratis courtage) för minisarna tillbaka till punkter blir inte resultatet mycket sämre då än det ursprungliga bara baserat på index?
undrar
Bertil
Edit: Eller enklare vad blir den procentuella vinsten för minisarna med angiven häv och vad motsvarar det i punkter på index.
För min depå som jag redovisar i denna tråd motsvarar just nu 2 punkter på terminen 1.31% ändring av depån vid blankning (exklusive courtage).
Hur menar du? Jag köper minisar eller turbos. Tex köper 1 mini för 45 och sedan går den upp till 46. Punkter blir 1 och procent blir 2,2%. Jag analyserar inte hävstången direkt utan jag köper in mig vid en viss punkt och följer med upp eller ner en del av resan. Hävstången bestäms utifrån vad jag kan riska varje dag. Säg att jag har 100 K och kan riska 2%. Då försöker jag hitta en turbo som ger mig rätt antal. Jag har en max förlust om 2000 kr. Säg att min stopploss är 4 punkter. Då ska jag köpa 500 enheter oavsett pris eller hävstång. Om jag då hittar några turbos som kostar 20 kr, då blir min investering 10000 kr. Eller om de kostar 50 kr, så investerar jag 25000 kr. Bortsett från att AT havererar, stor slippage eller att market maker får problem så är min exponering alltjämt 2000 kr i förlust. Givet det som kan gå fel så är allt annat lika en mindre bruttosumma bättre.
Hur menar du? Jag köper minisar eller turbos. Tex köper 1 mini för 45 och sedan går den upp till 46. Punkter blir 1 och procent blir 2,2%. Jag analyserar inte hävstången direkt utan jag köper in mig vid en viss punkt och följer med upp eller ner en del av resan. Hävstången bestäms utifrån vad jag kan riska varje dag. Säg att jag har 100 K och kan riska 2%. Då försöker jag hitta en turbo som ger mig rätt antal. Jag har en max förlust om 2000 kr. Säg att min stopploss är 4 punkter. Då ska jag köpa 500 enheter oavsett pris eller hävstång. Om jag då hittar några turbos som kostar 20 kr, då blir min investering 10000 kr. Eller om de kostar 50 kr, så investerar jag 25000 kr. Bortsett från att AT havererar, stor slippage eller att market maker får problem så är min exponering alltjämt 2000 kr i förlust. Givet det som kan gå fel så är allt annat lika en mindre bruttosumma bättre.
Är det svar på din fråga?
Jag utgår ifrån att punkter alltid är index eller terminspunkter. Om du räknar punkter på minisarna, har ju olika häv olika pris så en punkt där säger ju inget om man inte samtidigt anger priset på minisen.
Då jag anger punkter har det ju en korrelations till depåns värdeändring i procent enligt ovan. Om vi skall kunna jämföra våra olika strategier i denna tråd så kan du ju redovisa dagsutfallet som procentförändringen på din depå (förutsatt att du bara handlar denna strategi på depån). Alternativt så kan du ju ansluta depån till Shareville så kan man följa värdeutvecklingen där. Min andra strategi OMX-SPI kan du följa på Shareville under Robot-Bertil.
Med vänlig hälsning
Bertil
Nja, 1 punkt är alltid 1 krona på en mini (i princip). Hävstången bestäms av priset på minin, dvs hur mycket av totalsumman man lånar. Har man en mini för OMXS30 med hävstång=1 kostar den just nu 1435 kr, dvs så många punkter som index står i.
Har man en med hävstång=2 blir det halva priset osv. En med 10 ggr häv kostar runt 143:50 kr just nu.
Vi jämför ju lite äpplen och päron. HenrikSysts strategi varierar ju hävstång och antal(volym) efter någon sannolikhetsberäkning. Det enda sättet att betygsätta strategin är ju att tala om depåns procentuella förändring efter varje affär på samma sätt som Shareville.
Meningen med denna tråd är ju att jämföra strategier. Om min eller HenrikSysts strategi gått bäst tex senaste veckan skall ju vara elementärt att utläsa ur denna tråd.
Med vänlig hälsning
Bertil
Tycker nog att det är tvärtom. Om vi tar procentuell förändring så spelar hävstång roll. Om jag köper 1 instrument med hävstång 1 eller 100 spelar inte roll för punktberäkningen. Hävstången styr ju bara hur mycket instrument jag kan få för en given summa.
Alla har ju inte Shareville. Lägger därför som exempel in hur min SPI-strategi som handlar terminen gått senaste månaden. Bifogar även hur Lustjakts depå gått senaste månaden. Han använder någon version av Fusion.
Med vänlig hälsning
Bertil
Alla har ju inte Shareville. Lägger därför som exempel in hur min SPI-strategi som handlar terminen gått senaste månaden. Bifogar även hur Lustjakts depå gått senaste månaden. Han använder någon version av Fusion.
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment